Rattenwering rondom stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audreyoot

Rattenwering rondom stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:41

Hallo allemaal :)

Zelf heb ik geen paarden maar lees hier af en toe mee op het forum. Mijn buren hebben paarden en ikzelf heb geiten. Nu ben ik van de week achter een vervelend probleem gekomen; we hebben namelijk last van ratten.
Nu valt er voor de ratten bij mij weinig te halen, in de stallen en schuren bewaar ik nergens eten, op een afgesloten ton geitenmuesli na. De geitjes krijgen een kopje per dag die ze direct leegeten, hierbij blijft niks liggen. Nu houden de ratten zich in een hol in de tuin rustig schuil maar lopen in de avond naar de buren om achtergebleven paarden- en kippervoer op te sporen.

Vanochtend is de bestrijder geweest en heeft gif gelegd. Nu wil ik als de ratten dood zijn preventief deze beesten weren rondom de stallen. Heeft iemand hier ervaring met ultrasoon apparatuur? De bestrijder gaf aan dat dit niet werkt, maar ik had niet echt het idee dat hij al ervaring had met dit spul en waarom verkopen ze het dan zoveel?

Of misschien heeft iemand nog andere preventie tips :) Voer goed afsluiten doen we uiteraard, alleen eet een van de pony's van de buren de bak nooit goed leeg en kippenvoer zal er ook altijd liggen dus daar kunnen we weinig aan doen.

marley93

Re: Rattenwering rondom stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:47

Ik lees mee.
Wij hebben op stal ook last van ratten. De bier waar de paarden staan heeft ook schapen met lammeren, en koeien. Al het voer staat afgesloten, maar toch blijven ze terugkomen... Ik vind het maar vies, omdat ze ook veel in de mesthoop zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:49

gif werkt meestal wel, en onze katten nemen er ook regelmatig een mee naar huis :( .. helemaal ervan af komen is lastig.
tip: als je een hond hebt wel even tegen Weil laten enten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:53

1 of 2 katten uit het asiel halen waarvan bekend is dat ze jagen? :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:55

Wij kunnen geen gif neerleggen omdat een stalgenoot sinds kort een hond heeft en daar moet een hoop voor wijken :x

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:55

Jaaa ik roep ook HELP!!
Wij hebben sinds kort de paarden aan huis, in eerste instantie hebben we een vreemde geur in onze hal geconstateerd. Nu zijn we dus 2 weken verder en vannacht hoorde ik de ratten gewoon lopen terwijl ik in bed lag :r Dus ze zitten 100% zeker in huis!!
We hebben klemmen gezet maar dat mag niet baten, zijn elke ochtend leeg maar niet afgegaan(zijn wel goede klemmen maar die beesten zijn zo slim -:(- )

Wat moeten wij doen om ze uit ons HUIS te krijgen, het stinkt ook gruwelijk!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:56

Bijna elk jaar als in omringende percelen de mais er af gaat hebben we ratten.
Wij slaan voer ook op in tonnen. Maar het hooi heeft vaak ook wel zaad.

Gif en vallen doen hier prima het werk.
Vooral de vallen. Gif werkt goed bij de bruine rat. Bij de zwarte wat minder goed. Gif verkrijgbaar als particulier in de winkel is voor de zwarte rat je geld weggooien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:57

Chriss wat doe je op de klem?
Doe er pindakaas op. Dat kunnen ze er niet vanaf stelen.

Audreyoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:07

juval schreef:
gif werkt meestal wel, en onze katten nemen er ook regelmatig een mee naar huis :( .. helemaal ervan af komen is lastig.
tip: als je een hond hebt wel even tegen Weil laten enten

Bedankt voor de tip! Ik heb er inderdaad 2, gelukkig komen ze niet op het deel waar de ratten zitten maar beter het zekere voor het onzekere.

Katten is helaas geen optie voor ons, mijn 2 jack russels zouden nooit meer een minuut stil kunnen zijn :') Nu lopen wel af en toe de katjes van de buren her en der, dus hoop dat zij iets vangen.

Je hebt ook gif in lokdozen, het gif zit vast in de doos en andere dieren kunnen er dan niet bijkomen.

Een paar tips waar ik zelf al achter ben gekomen:

- Wanneer je gif legt, zorg dan dat het gif met ijzerdraad ergens aan vastgemaakt wordt. Ratten slepen er graag mee en je wilt niet dat je andere dieren erbij kunnen komen

- De verdelger heeft als gif bloedverdunners gelegd zodat ze langzaam sterven. Het klinkt misschien vreselijk zielig maar ratten wijzen een 'testrat' aan en als hij snel zou sterven van het gif weten de ratten dat ze er niet meer van moeten eten.

- Ratten houden niet van de geur van chloor, munt of citroen.

- Ik heb er gisteren een gevangen met een grote 'muizen'val, ze vinden pindakaas erg lekker ;)

- Ze zitten graag onder vloeren, in composthopen, graven een hol onder de wortels van een boom etc. Ik heb last van bruine ratten, die komen van beneden af en zullen niet snel hoog gaan zitten.

Ben benieuwd of iemand al een elektrische/ultrasoon wering geprobeerd heeft, je hebt ze ook tegen marters.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:11

De bruine rat test veel minder of een ander tegen het voer kan. (meestal hun eigen jongen) Daar ben jij dus zo vanaf. :)

Meenemen heeft de verdelger hier nooit een probleem gegeven.
Dat het hele nest het maar eet. Des te beter. :)

Geluid wil ik niet.
Ik kan niet vragen aan de paarden of honden of ze er ook last van hebben.

Audreyoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:13

bruintje123 schreef:
De bruine rat test veel minder of een ander tegen het voer kan. (meestal hun eigen jongen) Daar ben jij dus zo vanaf. :)

Laten we het hopen ;)

Nee dat zou zeker beter zijn, maar ze houden zich op in de geitenstal en die vreten werkelijk alles waar ze bij kunnen komen :')

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:13

eefj33 schreef:
1 of 2 katten uit het asiel halen waarvan bekend is dat ze jagen? :)

Ja! Goed idee. Maar je hebt ook kleine felle hondjes die perfecte rattenvangertjes zijn. En natuurlijk fretjes, prima rovertjes!
Dat zou voor mij de voorkeur hebben, een natuurlijker manier dan gif...
P.s. Bruintje, waar laten jullie de ratten die vergiftigd zijn? ( moeten die bij het chemisch afval?) misschien een stomme vraag :o
Verder kan ik inderdaad beamen dat pindakaas een briljant onweerstaanbaar lokmiddel is voor knagers, maar mijn fretten waren er ook gek op, dus kijk uit dat er niet per ongeluk Bunzings mee gelokt worden, want dat zijn je partners in de strijd..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:14

Ja dat voordeel hadden wij denk ik met de zwarte rat. Die zit juist weer hoog.
Daar komen de honden niet.

Audreyoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:15

bruintje123 schreef:

Geluid wil ik niet.
Ik kan niet vragen aan de paarden of honden of ze er ook last van hebben.

Nee ik vraag me inderdaad af of dat niet hoorbaar is voor de dieren, ze melden overal van niet maar of je het zeker kan weten? Ze hebben wel onderzoek gedaan naar het gehoor van honden, paarden, schapen etc. en deze tonen zouden ze niet kunnen waarnemen volgens de fabrikanten. Ratten communiceren via ultrasoon geluid en dat zou ze dan moeten wegjagen in theorie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:17

Wij noemen in die tijd onze groene container kadaver bak.
Dit is een duo bak met de grijze en gaat elke week aan de weg.

Vergiftigde vonden wij overigens niet zo vaak terug. De klem ratten uiteraard wel.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:20

Lees dat je Jack Russels hebt, pakken die de ratten niet? Bij ons heeft de Jack Russel in samenwerking met 1 van de herders afgelopen weekend nog een rat gepakt. Was ook nog een enorm grote, bah!

Wat je er echt tegen kan doen behalve gif en vallen zou ik verder niet weten. Denk dat ratten altijd wel in en om stallen rondlopen en dat je er nooit echt helemaal af komt.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:23

bruintje123 schreef:

Hallo Bruintje,

Wij doen er pindakaas op maar ook dat werkt niet.
Wat voor een ratten zijn dat wel niet? Mega ratten :\
Wij wonen vrij dicht bij een kanaal

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:25

Zijn het wel ratten?
Is het niet juist een muis en dat een ratten klem daar niet op af gaat?

Wij hebben hier in ieder geval nooit leeg gegeten klemmen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:27

XxChrisssxX schreef:
bruintje123 schreef:

Hallo Bruintje,

Wij doen er pindakaas op maar ook dat werkt niet.
Wat voor een ratten zijn dat wel niet? Mega ratten :\
Wij wonen vrij dicht bij een kanaal

Muskusratten?

Audreyoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:27

Winna schreef:
Lees dat je Jack Russels hebt, pakken die de ratten niet? Bij ons heeft de Jack Russel in samenwerking met 1 van de herders afgelopen weekend nog een rat gepakt. Was ook nog een enorm grote, bah!

Wat je er echt tegen kan doen behalve gif en vallen zou ik verder niet weten. Denk dat ratten altijd wel in en om stallen rondlopen en dat je er nooit echt helemaal af komt.

De Jack Russels zitten in een deel waar de ratten niet komen (gelukkig :P ) Maar ook zou ik het beetje eng voor de hond vinden omdat de ratten toch echt wel vieze ziektes meebrengen. Ze hadden laatst wel een spitsmuisje, niet in gebeten maar waarschijnlijk met een poot doodgeslagen.

Overigens kwam de gemeente het gif e.d. gratis neerleggen omdat ratten een bedreiging voor de volksgezondheid zijn, wel netjes.

Ik moet ook zeggen dat van de 4 gezette vallen er 3 leeggegeten waren zonder af te gaan! Je moet ze echt zo stellen dat als een mug erop landt hij al af gaat :P

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:28

Er hebben inderdaad al wel 3 muisjes ingezeten. Maar dan zouden we echt een mega plaag moeten hebben.
Het was echt een kabaal in het plafond afgelopen nacht :(
Ik weet dat er wel ratten zitten en dat ze echt best groot zijn. Want toen ik puin aan het opruimen was schoot er ineens eentje tussenuit

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:29

BerettoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:34

Klemmen werken prima mits geplaatst op de juiste plek, dus langs een muur en op de looproute. Ook gif werkt prima voor de bruine rat, en afgaande op jou verhaal is dit ook de soort waar je last van hebt. Ook is t raadzaam het gebied waar ze de holen hebben goed om te spitten en de nesten kapot te maken.verder zou ik nog bestrijden met gif en de gifbakken echt om de 2 dagen controleren en bijvullen cq verversen tot je een paar maanden geen aanvraat meer hebt

Audreyoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:37

Ja zeker weten een bruine rat, kijk maar ;)

Deze val stond midden in de ruimte met pindakaas, zo'n ouderwetse houten klapval. Had er weinig vertrouwen in maar misschien had de rat een off-day haha

Je ziet trouwens aan de keutels echt wel of het muizen of ratten zijn, de poep van deze rat was zeker 1,5 cm lang.

Afbeelding

BerettoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:42

Ja dat is idd een bruine rat, maar je hebt echt meer succes als je de vallen langs de muur zet en op de looproute.