Ervaring met Gallagher TurboStar lint 40mm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dollerd

Ervaring met Gallagher TurboStar lint 40mm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 12:25

Dag iedereen,

Wij gaan binnenkort ons weides afrasteren :P . Hebben ons, zoals velen onder jullie, suf gedacht over "nemen we cord, lint of metalen draadjes? Alsook ook het gefrustreerd afvragen waarom we niet meer geld hebben om voor een houten afsluiting te kunnen gaan?!". Meningen verschillen hieromtrent enorm! Vraag aan 20 mensen wat zij verkiezen en als je rond bent is niks meer goed. Ofwel rafelt het, hangt of flappert het of is het onveilig of te duur.

Nu dan, gedaan met lanterfanten en twijfelen 8-) . De keuze lijkt gemaakt : Gallagher Turbostar Lint 40mm (terra)... Lijkt ons het meest kwalitatieve lint op de markt, prijzig weliswaar maar esthetiek en veiligheid zijn belangrijk. Het lint op zich is cava van prijs, maar de honderden isolatoren en tussenplaatjes voor de hoekisolatoren tellen snel aan!

Nu is mijn vraag als er onder de vele bokt-volgers mensen zijn die met de huidige lijn ervaring hebben en ons wat advies kunnen geven over de do's en don'ts. Foto's zijn ook altijd welkom daar ik het hele boeltje zelf zal moeten installeren.

We gaan gecreosoteerde palen plaatsen (diameter 9) om de 3meter, en voor hoekpalen idem (diameter 15) met daar dan 3 rijen lint op. Palen zullen 2.5m lang zijn waarvan 1m de grond in gaat.

Fire away!

Dollerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:26

Niet allemaal tegelijk hé ;)

Dus niemand die het turbostar lint van Gallagher gebruikt en zijn bevindingen kan delen? lijkt me sterk :P
Zou zowaar opnieuw beginnen twijfelen! ;(

boeflover

Re: Ervaring met Gallagher TurboStar lint 40mm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:17

Wij hebben vorig jaar dit lint gekozen voor het omheinden van onze nieuwe wei. Voorheen altijd goedkoper lint gehad maar gezien dit om 2 ha ging gekozen voor kwaliteit. Onze bevinding; we gaan de kleine weitjes er ook mee doen! Je merkt echt veel verschil en nu een jaar verder hangt het allemaal nog keurig, nog nergens zie je dat de wind er grip op heeft gekregen (wei hangt in de volle wind vlak achter de kust). Ook 5 fazanten die van de herfst naast elkaar op de draad waren gaan zitten kon het lint aan zonder nu door te buigen :)) Bevestigingmateriaal is ook heel belangrijk, wij hebben nu gebruik gemaakt van de bijbehorende turboline (hoek-) isolatoren en die zijn ook echt heel gebruiksvriendelijk en super fijn om mee aan te spannen.
Kost wat, maar dit kan er zeker weten lang tegenaan.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:28

Galagher turbo star lint is niet goedkoop maar wel het beste dat er te koop is, misschien had je het al gezien maar rollen van 350 meter zijn naar verhouding goedkoper dan rollen van 200 meter. Ik heb eerder goedkoper lint gekocht maar dat roest en breekt aan alle kanten, echt goedkoop is duurkoop. Ik heb nog een paar stukken van dat dure lint van zeker 20 jaar oud en dat is nog prima terwijl dat goedkope lint na 5 of 6 jaar aan het einde is. Ik heb de palen op max 4 meter onderling staan, palen van 9 cm dik en 2 meter lang, circa 65 a 70 cm in de grond. Je zou op de palen dus misschien nog wat kunnen bezuinigen, is ook een beste kostenpost. Kijk ook goed uit welke isolatoren je gebruikt, je hebt van die goedkope dingen waar je lint op stukscheurt daar heb ik nu weer Turboline isolatoren voor gekocht van galagher. Als het een beetje de moeite is kun je vaak nog wel wat korting krijgen.

Dollerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:42

TOP !

Als de wind er geen vat op krijgt en een paar fazanten gezellig een theekransje kunnen houden zonder dat het daarna gaat hangen geloof ik er in *\o/*

Dus bij 4m paalafstand perfect te doen? Hoe hebben jullie het zaakje opgespannen? gewoon es goed trekken en ondertussen iemand de hoekisolator dichten? Nog veel moeten naspannen sinds de eerste installatie?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:11

Ik heb nog niet nagespannen. In de turboline isolatoren kun je een schroef draaien wat we om de drie palen hebben gedaan, op die manier blijft de spanning veel beter op het lint en daarnaast hoekisolatoren. Bij mij staan de palen ook op 3 meter geloof ik, ik zou iets verder uit elkaar best aandurven.
En sowieso met min 2 personen spannen idd, een die het lint aantrekt en een die de isolator dicht klikt.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:13

Opspannen inderdaad gewoon strak trekken en vastzetten. Eerste jaar twee keer nalopen en opspannen en daarna is jaarlijks voldoende.

Dollerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:32

Heb nog een vraagje over die hoekisolatoren (zie afb).
Moet je die twee bevestigingsvijzen dan telkens wat losdraaien om het lint te kunnen aanspannen? door dit herhaaldelijk te doen, komt de isolator dan niet 'los' van de paal waarop hij bevestigd is? of zijn die twee zichtbare vijzen niet de vijzen waar de isolator mee bevestigd wordt? Ik heb er nog geen in m'n handen gehad dus ben ik niet zeker hoe die hoekisolator juist werkt, laat staan als er nog zo een metalen plaatje tussen moet.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:31

Ik zie geen afbeelding maar de schroeven waarmee het lint word vastgeklemd zijn niet de schroeven waarmee de hoekisolator aan de paal word gemonteerd. Je kunt het lint dus opspannen zonder dat de isolator loskomt. Die metalen plaatjes hoef je overigens alleen te plaatsen op de punten waar je de drie linten aan elkaar wil koppelen. Ik doe dat zelf op het punt waar de stroom op het lint word aangesloten en waar het lint word onderbroken voor doorgangen, daar heb je dus ook hoekisolatoren nodig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:39

Goed materiaal. Wel zorgen dat de stroom altijd opstaat. Als de paarden het wat uitrekken in het minder makkelijk terug strak te trekken dan cord.
Voordeel is dat het voor de paarden beter zichtbaar is dan draad. Ik vind het ook mooi, lijkt op een houten omheining. Palen om de 3m is zeker voldoende.