Voeren in een schuilstal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1975

Voeren in een schuilstal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 06:42

Sinds het weekend beschikken we over een heel mooi stuk land aangelegd met paddock en weide.
Het probleem ia dat mijn oudere pony van 16 op dieet moet staan ivm hoefbevangenheid. Ze kan dus niet een hele dag al op de weide.
We hebben nu ook een jong ding erbij staan en ik voer dus hooi bij. Helaas is de oudere veeel te braaf en laat ze zich uit de schuilstal jagen...Als ik er bij ben eten de dames netjes zonder gedoe. Maar zou gauw ik weg ga begint dat jonge ding lastig te doen.
Ik voer nu met 2 hooinetten en deze hangen ruim uit elkaar.
Zal het nog gaan verbeteren of wordt het alleen maar erger. En hebben jullie nog meer tips om hier mee om te gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Voeren in een schuilstal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:02

Als ze zo vervelend doen meer voerplekken dan paarden maken en voldoende ver uit elkaar.
Ik heb het uiteindelijk opgelost met een ruif waar ze niet ff snel van kant konden wisselen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:02

Altijd meer hooiplaatsen maken dan er paarden zijn en de hooiplaatsen verder uit elkaar, bijv in de paddock ook een of twee netten ophangen.
Dan heeft het oudje do mogelijkheid om uit het zicht van het jonkie te eten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:35

Die van ons waren net minder lastig op elkaar toen ze maar 1 voerplaats kregen. Net omdat er 2 plaatsen zijn wouden ze bij ons 'hun' hoopje beschermen. Terwijl als er maar 1 plaats was, ze eigenlijk snel hadden uitgemaakt wie de eerste hap kreeg en verder aten ze samen. Nu, dat zal ook niet bij alle paarden zo lukken.

Inmiddels hebben ze een vierkante hooiruif waar ze niet echt met hun hoofd over naar elkaar kunnen uithalen. Ze kunnen dus veilig aan elk een kant staan.

Dit hebben we nu: Inmiddels wel gewoon een zeil als bovenkant.
Afbeelding
En zelfs als de ene de andere wil wegjagen, kan die gewoon in een rondje stappen en terwijl nog eten. Dus ze hadden snel geleerd dat wegjagen niets meer uitmaakte.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:59

Kan je in het midden geen wandje zetten of draad zetten? Hebben ze meer hun eigen stuk. Hebben wij ook en geen problemen meer

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:09

Op het moment hebben we het even opgelost door een stroomdraadje te trekken en tijdelijk (alleen bij het eten in de avond) de boel te verdelen. Op de wei en als er geen eten is zijn het dikke maatjes van elkaar.