Paard wil niet op de wei staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Paard wil niet op de wei staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:25

Mijn paard staat op een kleine pensionstal. Er zijn 4 kleine weides/paddock's aanwezig en 1 grote weide.
(paarden staan op stal)

Vroeger stond mijn paard al net graag op de weide, maar de laatste dagen is het echt extreem.
Dit weekend met het mooie weer mijn paard op 1 van de paddock's gezet.
Na een uur stond hij al in de hoek te kijken in de richting van de stallen. Als ik ga kijken, begint hij altijd te hinniken ('hummelen') en stapt hij naar de poort. Daar blijft hij staan en blijft hij zo hummelen.
Ik liet hem staan, maar hij begon onophoudelijk te kappen met zijn voorbeen en hij maakte een hele put in de grond. Toen heb ik hem maar naar binnen genomen.

Vandaag heb ik hem op de grote weide gezet, daar staat veel gras op (op de paddocks staat bijna geen gras). Ik dacht daar zal hij wel graag op staan.
In het begin stond hij lekker te grazen. Na 30 min als ik ging kijken, was hij heel erg aan het rond crossen, neusgaten wijd open en aan het pompen, onder zijn deken wit van het zweet.
Hij galoppeerde naar de poort, aan het hinniken, stopte bij de poort, stond even stil en galoppeerde kei hard terug weg. Niet zomaar een uigelaten vreugde galop. Het was echt een paniek galop.

Ik weet dat hij bang is van de elektriciteit, dus is hij nu tegen de draad gekomen en in paniek geraakt? ik weet het niet...

Heeft iemand tips om mijn paard te leren om rustig op de weide te staan?
Hij heeft vroeger met een shetlander samen gestaan, maar daar was hij bang van. hij heeft jaren geleden ook met telkens een ander paard samen gestaan (verschillende paarden) maar toen stond hij ook al snel aan de poort te wachten, terwijl het andere paard aan het andere eind stond te grazen.

Happy16

Re: Paard wil niet op de wei staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:28

Krijgt hij eten zodra hij op stal is?

Is hij angstig voor insecten?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:31

Staan er nog meer paarden op die stalling en waar staan die op het moment dat hij naar buiten is? Ik ken een paard dat ook super onrustig stond als haar maatje binnen stond en zij buiten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:31

Happy16 schreef:
Krijgt hij eten zodra hij op stal is?

Is hij angstig voor insecten?

Nee, hij krijgt niet direct eten als hij op stal komt.
Vroeger sprong hij over de weide als het voertijd was, maar dat doet hij nu niet meer. Ik haal hem nu ruim voor voertijd binnen.

Angstig voor insecten heb ik ook aan gedacht, want zondag schudde hij de hele tijd met zijn hoofd op en neer (soort ja-knikken). Normaal in de zomer draagt hij een vliegen muts, maar zelfs met muts wil hij niet lang op de weide blijven staan.
Maar aan de hand grazen kan hij uren doen...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:33

PaulineH schreef:
Staan er nog meer paarden op die stalling en waar staan die op het moment dat hij naar buiten is? Ik ken een paard dat ook super onrustig stond als haar maatje binnen stond en zij buiten

Nu staat er nog 1 ander paard, maar die mag niet op de weide ivm blessure.
Normaal maakt het hem niet uit of hij alleen staat, of er staan andere paarden in de andere weides. Zelfs als ik de anderen binnen haal en hij blijft buiten, reageert hij niet (als hij er nog niet zo lang op staat ten minste).

Maar ik weet niet waarom hij vandaag zo in paniek was...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:35

Is er hooi in de paddock. Of Iets om op te kabbelen. ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:37

Hier al 2 dagen de vliegenkappen om.... enorm veel kleine vliegjes rond de oren en daar worden ze dol van }>

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:38

Marjo89 schreef:
Is er hooi in de paddock. Of Iets om op te kabbelen. ?

Normaal niet, maar zondag had ik wel hooi in de paddock gedaan omdat er niet zo veel gras op staat. Maar dat bekijkt hij niet. Hij gaat vooral veel rollen, gaat dan een tijd grazen en dan is hij het al snel zat. Dat kan varieren van 30 min tot 2 uur. Maar echt een hele dag of zelfs een halve dag hem alleen laten op de weide, is niet mogelijk.

Rvg1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:43

Ik heb net hetzelfde probleem.
Ik heb een ruin van 24 die ik heb gekocht toen hij 15 was. Stond in begint dagelijks lang op de wei met een drietal anderen en werd toen hysterisch als hij alleen op stal stond en de anderen niet kon zien. Nadien is hij enkele keren verhuist en nu staat hij op een hele kleine privestalling. Mag daar niet met de andere op de wei staan maar ziet ze wel staan. Na een half uur op de wei begint hij langs de draad te stappen/ draven tot hij weer naar binnen mag... Ik ben echt radeloos, ik kan hem toch niet altijd binnen laten staan...

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:14

Wat sneu zeg! Mijn paard doet dit altijd alleen tegen voer tijd. De rest van de dag staat ze met haar hoofd aan de grond op zoek naar dat ene laatste lekkere grassprietje. ...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:26

Misschien wilt hij gewoon echt niet. Bij ons op stalling is ook zo een paard, dat staat op de weide en wordt dan helemaal gek, na een halfuurtje heeft hij het dan gehad. Dan begint hij daarna heel lelijk te doen (slagen tegen de omheining, kappen, crossen) net zolang tot er iemand hem in stal komt zetten, daar is hij dan gelukkig. Ze hebben hem al vaak van weide/paddocks veranderd, maar het gedrag blijft hetzelfde. Zelfs met andere paarden er bij gaat niet, want dan begint hij ook gewoon andere paarden te pesten. Sommige paarden zullen het gewoon echt niet leuk vinden

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:13

Even een update:

De voorbije dagen waren meer een succes!
Ik heb de elektriciteit niet op gezet, en ik heb de indruk dat hij dan meer op zijn gemak is.
Hij bleef 2.5 uur staan (dan moest ik weg dus heb ik hem maar weer binnen gezet want zonder elektriciteit zonder toezicht vind ik een beetje een risico).
De dag erna terug op de wei, maar toen wou hij er na 1.5u alweer af (ook zonder elektriciteit)...
Ik dacht vroeger dat het kwam omdat de weides eigenlijk zo goed als kaal waren, maar nu staat er zo'n 15-30cm gras op minstens, dus eten genoeg.

Ik weet dat hij niet graag met zon buiten staat, maar wel als het bewolkt is. Dus hier hou ik ook rekening mee.
En hij staat heel erg op zijn voertijden, dus daar hou ik ook rekening mee.

Maar ik vrees een beetje dat hij het gewoon niet leuk vindt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:24

misschien een beetje verwend? :Y)
Goedbedoelt hoor! Ik lees in je post dat je er blijkbaar veel bij bent en alles in de gaten houdt. Paard heeft dat heus wel door.

Onze paarden staan 24/7 buiten en toen een vriendin vorig jaar daarbij kwam met haar stalpaard vertoonde die hetzelfde gedrag. Gedrag gewoon een dikke maand genegeerd, ook als hij weer eens hyper-irritant stond te schrapen en niet meer terug wilde na het werken. Inmiddels herken je hem niet meer terug en is hij net zoveel buitenpaard als de rest. Hij was nerveus en denk ook gewend om teveel reactie op zijn gedrag te krijgen, want hebben vriendin ook een beetje op moeten voeden. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:25

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:27

Staat hij alleen en de rest op stal?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:34

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:36

NatasjavE schreef:
Staat hij alleen en de rest op stal?

ja voorlopig wel, omdat er alleen 1 ander paard is voor het moment en die mag niet op de wei ivm blessure.

Maar hij gedraagt zich hetzelfde als alle andere weides vol staan ook. En als hij er nog niet lang op staat, en er worden andere paarden binnen gehaald, dan reageert hij niet en blijft hij gezellig staan. zelfs als hij als enige blijft buiten staan. dus ik denk niet dat hij zich alleen voelt ofzo

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:45

Ik denk toch echt dat dat de rede is. Veel gras staat er nu niet en de rest staat lekker binnen.
Ik Heb echte buiten paarden maar die willen dan ook echt naar binnen.

Staat er nu niet een ander paard waar hij even mee naar buiten kan ipv zijn vaste vriendje?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:16

ikkebenhier schreef:
Ik heb de elektriciteit niet op gezet, en ik heb de indruk dat hij dan meer op zijn gemak is.
{knip}
Ik weet dat hij niet graag met zon buiten staat, maar wel als het bewolkt is. Dus hier hou ik ook rekening mee.
En hij staat heel erg op zijn voertijden, dus daar hou ik ook rekening mee.

Er zijn best veel dingen waar jij rekening mee houdt. Misschien verveelt hij zich gewoon en is het minder saai om jou aan het werk te zetten dan om maar een beetje om zich heen te kijken. En door onrustig te doen krijgt hij jou steeds in beweging, klaarblijkelijk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:48

NatasjavE schreef:
Ik denk toch echt dat dat de rede is. Veel gras staat er nu niet en de rest staat lekker binnen.
Ik Heb echte buiten paarden maar die willen dan ook echt naar binnen.

Staat er nu niet een ander paard waar hij even mee naar buiten kan ipv zijn vaste vriendje?

Hij heeft eig geen 'vaste vriendje'.
Meestal staan er andere paarden op de weides er rond, maar dat wisselt altijd.
Er is nog een shetlander, maar als die begint te lopen dan is hij er bang van en loopt hij er van weg.

Vandaag was hij heel braaf op de grote weide. de elektriciteit heb ik niet op gezet en hij is braaf blijven staan. zelfs als het heel hard aan het regenen was, keek hij niet op.
en dit was dezelfde weide waar hij vorige keer zo in paniek aan het rennen was.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:51

Dan toch iets te maken met de vliegjes ? ( zie mijn vorige post :D ) Die waren er vandaag niet...te koud en teveel wind...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:46

Pandora2 schreef:
Dan toch iets te maken met de vliegjes ? ( zie mijn vorige post :D ) Die waren er vandaag niet...te koud en teveel wind...

Kan natuurlijk ook!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:58

Of last van pollen.. hoe reageert hij op een neusnetje?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:17

als je veel tijd hebt of in de buurt woont zou je hem meerder keren per dag 1.5 uur naar buiten kunnen doen ..ik heb er af en toe ook wel eens bij zitten die graag na een uurtje of 2 naar binnen willen en dan gaan ze naar binnen eten wat stro of krachtvoer , rusten wat en ik zet ze in de namiddag opnieuw buiten :j

Rosjej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:25

Misschien verveelt hij zich wel snel. Klinkt gek maar het kan zijn dta hij het gewoon leuker vindt bij de andere paarden toch? Al wel eens met een vriendje van hem naar buiten gelaten?