Verhuizen; van pensionstal naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Verhuizen; van pensionstal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:02

Hallo :wave:

Omdat ik deze maand ga verhuizen open ik dit topic.

Van een pensionstal waar ik al 3 jaar sta en het erg naar mijn zin heb naar een plek, midden in de polder en waar de paarden 24/7 buiten zullen staan... ik vind het heel erg spannend :j

Het zal een hele verandering worden; ik sta nu op een stal met veel mensen, paarden in de zomer heel de dag op het land ( snachts binnen) en in de winter dagdelen (4 uur) in een paddock

Waar ik nu heen ga heb ik mijn "eigen"stuk; paddock (deels bestraat/deels zand) inloopstal en vanaf de paddock is er toegang naar een eigen stukje wei...
Voor de paarden dus heerlijk

Nu een vraag; ik wil graag 1x per dag voeren, ik heb 8 hooinetten en kan eventueel een behoorlijk grote hooiruif neerzetten...
hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste aan kan pakken? :?

Het gaat om een D merrie en een shet ruin.

Tips/adviezen, alles is welkom, maar we houden het wel gezellig :j :j :j

ze hebben tot ongeveer eind oktober beschikking over de weide,(niet 24/7, dat wil ik niet) daarna gaan ze enkel op de paddock

rosanne5851

Re: Verhuizen; van pensionstal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:11

ik heb 3 shetjes en wij hebben altijd dat ze de hele dag in de wei staan en wij voeren altijd 's ochtends brokken (niet altijd) en 's avonds alleen hooi ik zou denk ik als ik jou was hooinetten ophangen als je weg gaat als je hebt gereden of bij je paarden bent geweest *\o/*

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 20:35

Enkel mijn merrie krijgt suiker/melasse vrije muesli. De shet heeft dat niet nodig. Merrie krijgt nu, als ze op het gras staat ook bijna geen muesli, dat is niet nodig.

Het idee van onbeperkt hooi is leuk, maar groeien ze niet dicht?
Zeker in combi met gras....

Kan ik niet beter hooibakken neerzetten ipv al die netten op te hangen?

Dat zijn dingen waarvan ik graag meningen en ervaringen van andere wil horen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:51

Mijn paard groeit ook dicht op onbeperkt, op gras gaat hij niet langer dan 5 uur want dat trekt hij ook niet.
Ik zou de hooinetten in bakken bevestigen. Minder verspil en natuurlijkere houding.

Hoeveel kilo kan er in de netten? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om wel twee keer per dag te voeren.
Als ik kijk naar mijn paard... Die vreet alles in 1x op en zou dan langere tijd zonder staan. Ik zou er voor zorgen dat ze niet langer dan 4-6 uur zonder hooi staan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 20:55

Jotoma schreef:
Mijn paard groeit ook dicht op onbeperkt, op gras gaat hij niet langer dan 5 uur want dat trekt hij ook niet.
Ik zou de hooinetten in bakken bevestigen. Minder verspil en natuurlijkere houding.

Hoeveel kilo kan er in de netten? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om wel twee keer per dag te voeren.
Als ik kijk naar mijn paard... Die vreet alles in 1x op en zou dan langere tijd zonder staan. Ik zou er voor zorgen dat ze niet langer dan 4-6 uur zonder hooi staan.

Dank voor je antwoord.... ik ben nu inderdaad aan het zoeken naar bakken, die vullen en dan afdekken met netten. dan staan ze inderdaad met het hoofd naar beneden.

Hoeveel kilo? oei werkelijk geen idee, ik heb 1 groot net, 2 kleine, en 5 van die tassen met zo'n gat erin.
ik denk dat er in de tassen 5 tot 6 kilo gaat als ik het een beetje goed aandruk :D

Ik kan niet elke dag 2x komen, op zich kan er in overleg nog wel onderling gevoerd worden maar ik wil zelf in principe 1x daags voeren..., daarom ben ik dus aan het uitvogelen hoe ik dit het beste kan aanpakken

Andere tips over 24/7 buiten zijn ook welkom, want ik moet het wiel voor mezelf gaan uitvinden :Y)

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:33

Mijn paard staat ook met twee paarden en een shet in een uitloopstal met betonplaat en zandpaddock. Er wordt 2x per dag hooi gevoerd. Geen bix. Dat mag je zelf doen. Als je 1x voert zou ik zorgen dat je een grote hooiruif in stal kan maken en een grote hooibak met net erover voor buiten. Zodat je de dag hoeveelheid over twee plekken kan verdelen. Ik weet niet hoe groot je uitloop is maar in periodes met veel regen is het zonde als alles buiten nat regent. Wil je alles binnen voeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:39

Wij hebben onze pony's (3) en paard (1) sinds juni 2015 ook 24/7 buiten met een schuilstal en voeren één keer per dag. We voeren onbeperkt hooi; in het begin aten ze erg veel (60 kg hooi per dag met z'n vieren, ca 1600 kg paard in totaal). Inmiddels hebben ze door dat er de hele dag eten is en eten ze nog maar 40 kg per dag.

Momenteel zijn we hun weidetijd aan het opbouwen; ze mogen nu een uurtje (één pony mag korter i.v.m. hoefbevangen gevoelig). Na het grazen eten ze een paar happen hooi (10 minuutjes ongeveer), waarna ze gaan slapen. Vorige zomer / herfst aten ze beduidend minder hooi toen ze ook op het gras mochten.

Wij voeren in dubbele hooinetten (tegen het knoeien) die we vastmaken in palletboxen. De palletboxen (6 in totaal) staan verspreid over de track en paddock, zodat ze veel heen en weer wandelen tussen de bakken.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:49

flugelkim schreef:
Mijn paard staat ook met twee paarden en een shet in een uitloopstal met betonplaat en zandpaddock. Er wordt 2x per dag hooi gevoerd. Geen bix. Dat mag je zelf doen. Als je 1x voert zou ik zorgen dat je een grote hooiruif in stal kan maken en een grote hooibak met net erover voor buiten. Zodat je de dag hoeveelheid over twee plekken kan verdelen. Ik weet niet hoe groot je uitloop is maar in periodes met veel regen is het zonde als alles buiten nat regent. Wil je alles binnen voeren?

Hoe groot zal het zijn..., geen idee, stal is niet zo groot, ruimte eromheen wel, en daarom wil ik bij voorkeur meerdere voerplekken maken.

Ik heb nu 2 grote bakken gevonden op marktplaats, die ga ik waarschijnlijk volgende week halen.

Daarnaast kan ik dus aan een hele grote hooiruif komen, maar die is zo groot, die past niet in de stal.
ik kan naast de 2 baken nog wel her en der een netje ophangen natuurlijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:52

Hilary schreef:
Wij hebben onze pony's (3) en paard (1) sinds juni 2015 ook 24/7 buiten met een schuilstal en voeren één keer per dag. We voeren onbeperkt hooi; in het begin aten ze erg veel (60 kg hooi per dag met z'n vieren, ca 1600 kg paard in totaal). Inmiddels hebben ze door dat er de hele dag eten is en eten ze nog maar 40 kg per dag.

Momenteel zijn we hun weidetijd aan het opbouwen; ze mogen nu een uurtje (één pony mag korter i.v.m. hoefbevangen gevoelig). Na het grazen eten ze een paar happen hooi (10 minuutjes ongeveer), waarna ze gaan slapen. Vorige zomer / herfst aten ze beduidend minder hooi toen ze ook op het gras mochten.

Wij voeren in dubbele hooinetten (tegen het knoeien) die we vastmaken in palletboxen. De palletboxen (6 in totaal) staan verspreid over de track en paddock, zodat ze veel heen en weer wandelen tussen de bakken.

Mijn merrie is ongeveer 450 kilo en de shet 120/150 kilo
dus ruim genomen gaat het om 600 kilo paard wat gevoerd moet worden.

als ik uitga van 2% droge stof kom ik uit op 12 kilo hooi per dag?? :?

Ik lijk nu misschien een dummy, maar ben verwend met pensionstal waar gewoon 2x daags hooi in stal werd gevoerd....
dus nogmaals, ik moet het wiel uitvinden

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:55

Mijn paard staat in een kudde ook 24/7 buiten. Ze heeft 2 a 3 grote hooiruiven. In deze ruiven liggen fijn mazige hooinetten. Deze worden drie keer per week gevuld.

Uit ervaring merk ik dat (omdat ze weten dat er altijd genoeg hooi is) de paarden niet schrokken. Ze eten heel de dag door wat ze nodig hebben, en niet meer. Mijn snel vette fjord is daarom ook niet dicht gegroeid.
Ik denk dat één keer voeren wel kan! Klinkt als een fijne plek waar je terecht komt!

Uit ervar

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:00

Isabel_k schreef:
Mijn paard staat in een kudde ook 24/7 buiten. Ze heeft 2 a 3 grote hooiruiven. In deze ruiven liggen fijn mazige hooinetten. Deze worden drie keer per week gevuld.

Uit ervaring merk ik dat (omdat ze weten dat er altijd genoeg hooi is) de paarden niet schrokken. Ze eten heel de dag door wat ze nodig hebben, en niet meer. Mijn snel vette fjord is daarom ook niet dicht gegroeid.
Ik denk dat één keer voeren wel kan! Klinkt als een fijne plek waar je terecht komt!

Uit ervar

Het is (denk ik) vooral voor de paarden erg fijn, mijn merrie is vorig jaar februari behoorlijk ziek geweest, erg verkouden, koorts, veel snot etc en sindsdien is ze erg gevoelig en heeft ze dit jaar al 3x een periode van hoesten gehad, daarnaast is ze 18 en word strammer, dit is voor mij de absolute hoofdreden om nu te kiezen voor 24/7 buiten.
En mijn shet, ja die kan natuurlijk altijd buiten maar die stond nu ook in pension omdat ik 2 pony's op 2 locaties heel erg onhandig vond

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:02

Dat systeem hebben ze bij mij op stal ook. Grote palletbox en diagonaal inde hoek zijn daar een gaatjes ingeboord. Daardoor heen een touwtje vast gemaakt met een haak. Vervolgens aan je fijnmazige hooizakken ook 2 haken bevestigen en op die manier kun je de hooizakken vast maken in de palletbox.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:05

Lotus83 schreef:

Ik lijk nu misschien een dummy, maar ben verwend met pensionstal waar gewoon 2x daags hooi in stal werd gevoerd....

Met 2% ds en gewoon hooi (80-90% ds) zou je minimaal 600 x 0,02 / 0,80 = 15 kg hooi per dag. Bij ons was dat dus duidelijk te weinig (als je uit gaat van de 60 kg die ze in het begin aten). Wat je kunt doen (zeker als het droog is), is gewoon 50 kg hooi verdelen over je hooinetten, die ophangen / in de bakken leggen, en de volgende dag wegen hoeveel er nog over is. Dat doe je een paar dagen om in te kunnen schatten hoeveel je ongeveer moet voeren per keer. Je zal ook niet elke dag precies 24 uur later weer voeren, dus daar kun je ook nog mee spelen. Als het hooi niet nat wordt, kun je het de volgende dag gewoon opnieuw ophangen. Als het nat wordt, kan dat ook wel, maar niet dagen achter elkaar (gaat broeien / stinken).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:08

Als je een goede slowfeeder hebt kunnen ze ook niet teveel eten :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:08

Mopjemop schreef:
Dat systeem hebben ze bij mij op stal ook. Grote palletbox en diagonaal inde hoek zijn daar een gaatjes ingeboord. Daardoor heen een touwtje vast gemaakt met een haak. Vervolgens aan je fijnmazige hooizakken ook 2 haken bevestigen en op die manier kun je de hooizakken vast maken in de palletbox.

Ik denk dat ik inderdaad zoiets ga doen.

Ik vind dagelijks zoveel netten vullen (wat ik eerst had bedacht) ook niet echt een goed idee

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:11

Misschien kun je op regenachtige dagen twee netten in de stal hangen en twee netten buiten in de bakken doen? Dan kijken of je de bakken een beetje ver uit elkaar kunt zetten, zodat ze echt moeten lopen.

Hooinetten vullen kun je trouwens handig doen met een prullenbak. Hooinet erin hangen als een vuilniszak, hooi in het net gooien en voilà.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:11

Hilary schreef:
Lotus83 schreef:

Met 2% ds en gewoon hooi (80-90% ds) zou je minimaal 600 x 0,02 / 0,80 = 15 kg hooi per dag. Bij ons was dat dus duidelijk te weinig (als je uit gaat van de 60 kg die ze in het begin aten). Wat je kunt doen (zeker als het droog is), is gewoon 50 kg hooi verdelen over je hooinetten, die ophangen / in de bakken leggen, en de volgende dag wegen hoeveel er nog over is. Dat doe je een paar dagen om in te kunnen schatten hoeveel je ongeveer moet voeren per keer. Je zal ook niet elke dag precies 24 uur later weer voeren, dus daar kun je ook nog mee spelen. Als het hooi niet nat wordt, kun je het de volgende dag gewoon opnieuw ophangen. Als het nat wordt, kan dat ook wel, maar niet dagen achter elkaar (gaat broeien / stinken).

Haha hier kan ik wat mee (met de rest ook hoor :) )

Nu nog even bedenken hoe ik dat ga afwegen
Maar 50 kilo, pff mag toch hopen dat ze dat net gaan eten -O- /3 -O-

Ik moet even zo'n weegding hebben waar je netten aan kan hangen om te wegen....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:11

Hilary schreef:
Misschien kun je op regenachtige dagen twee netten in de stal hangen en twee netten buiten in de bakken doen? Dan kijken of je de bakken een beetje ver uit elkaar kunt zetten, zodat ze echt moeten lopen.

Hooinetten vullen kun je trouwens handig doen met een prullenbak. Hooinet erin hangen als een vuilniszak, hooi in het net gooien en voilà.

Ja dat kan zeker :j

Die tip van hooinet vullen vind ik geniaal

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:16

Lotus83 schreef:
Ik moet even zo'n weegding hebben waar je netten aan kan hangen om te wegen....

Digitale kofferweegschaal. Soms voor heel weinig te koop bij zo'n big bazaar of action. Of voor wat meer centjes bij de ANWB. De onze is een Dunlop, geloof ik. Deze zijn vrij nauwkeurig (bijv. 10,8 kg). Bij de Welkoop / Boerenbond hebben ze veerunsters, maar die kun je niet nauwkeurig aflezen (zijn analoog). Dus dan weet je wel of het 4 of 4,5 kg, maar niet of het 4,2 of 4,3 kg was (als je zo precies wilt zijn).
Lotus83 schreef:
Die tip van hooinet vullen vind ik geniaal

Basketbalring op een paaltje kan ook, trouwens.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:18

Basketbalring op een paaltje _O- heb ik nog wat te doen als ik klaar ben met voeren

Ja zo'n digitale bedoelde ik, ik ga wel eens kijken op internet of action.

Ben blij met jullie, heb er veel aan

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:26

Ik heb nog wel een vraag: mijn merrie en shet lopen nu niet samen..... nu heb ik zelf een idee hoe ik dat ga aanpakken maar ben benieuwd hoe jullie dat zouden doen, eerst naast elkaar en laten wennen, of de hele boel opengooien, zorgen voor genoeg voerplekken en ze het even uit laten zoeken?

Ruin is een boefje (bij andere ruinen dan) en mijn merrie, die heeft het liefst rust

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:43

Wat een veranderingen voor jou en je paardjes. 2 % droge stof is inderdaad de norm, met 18% vocht in hooi, laat zeggen 20 % zou je op 15 kg uitkomen. Dat is 3/4 van een kleine baal, grote baal moet je inderdaad wegen. Echter als ze ook nog gras hebben dan moet je minder voeren om overgewicht te voorkomen. Afhankelijk van de hoeveelheid gras moet je dan tussen de 8 a 12 kg voeren. Verdelen over 4 netten, ietsjes meer mag altijd maar voer niet teveel. 1 ze kunnen hoefbevangen worden, 2 ze worden kieskeurig en willen alleen nog de lekkere hapjes.
Ik hou ook van veel hooinetten: 1 keer vullen en de tweede dag ben ik veel sneller klaar met het eten voor hun.

Voor samenvoeging eerst een lijntje ertussen - eventueel met prikpaaltjes - en als je ze samenvoegt: op een plek waar veel ruimte is zodat ze voor elkaar kunnen wegrennen.

Succes en veel plezier

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 23:54

Otte001 schreef:
Wat een veranderingen voor jou en je paardjes. 2 % droge stof is inderdaad de norm, met 18% vocht in hooi, laat zeggen 20 % zou je op 15 kg uitkomen. Dat is 3/4 van een kleine baal, grote baal moet je inderdaad wegen. Echter als ze ook nog gras hebben dan moet je minder voeren om overgewicht te voorkomen. Afhankelijk van de hoeveelheid gras moet je dan tussen de 8 a 12 kg voeren. Verdelen over 4 netten, ietsjes meer mag altijd maar voer niet teveel. 1 ze kunnen hoefbevangen worden, 2 ze worden kieskeurig en willen alleen nog de lekkere hapjes.
Ik hou ook van veel hooinetten: 1 keer vullen en de tweede dag ben ik veel sneller klaar met het eten voor hun.

Voor samenvoeging eerst een lijntje ertussen - eventueel met prikpaaltjes - en als je ze samenvoegt: op een plek waar veel ruimte is zodat ze voor elkaar kunnen wegrennen.

Succes en veel plezier

De veranderingen zijn enorm.... haha bijna 3 weken slapeloze nachten gehad of ik het wel of niet zou doen.

Ik denk dat het toch 2 bakken worden met daaroverheen netten en eventueel aanvullend netten ophangen.

Voor de shet heb ik een graasmasker, moet even bekijken of ik die ga gebruiken.
Ik hou inderdaad zo'n 15 kilo aan, als ze straks op de wei gaan minder.

Gelukkig werk ik meestal maar halve dagen, of s morgen of s avonds dus kan het zeker de eerste periode goed in de gaten houden

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:39

Ts; Een ouder strammer paard was voor ons ook de hoofdreden, en het feit dat wij liever geen 'ophok dieren' meer hebben. Rimska is ontzettend veranderd. Van stijf en ingetogen naar soepel en blij! :D
En de luxe is zeker vooral voor de paarden. :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:50

Waarom heb je hier voor gekozen?

Je pensionstal klinkt erg goed, je hebt het naar je zin dat is ook veel waard.
Heb namelijk zelfde gedaan als jij van ultraluxe-pensionstal met alle gemakken ben ik verhuisd naar plek waar mijn paarden meer buiten komen en waar ik meer moet doen.
Ik heb geen spijt maar wel dubbel gevoel en mis de stal vreselijk ( ging verhuizen en was opeens zwanger vandaar ik voor mijn paard koos)

Paarden staan bij ons met slowfeeders op de paddock, tevens gooien we de stal vol met hooi voor de nacht.