24/7 weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 09:37

Beste,
Ik ga binnenkort mijn nieuwe haflinger merrie van 2 bijna 3 jaar ophalen, ze gaat op een weiland waar ze 24/7 weidegang heeft (met uiteraard een inloopstal), maar mijn vraag is:

Is het goed voor haar als ik haar na het werken wat ze heeft gedaan een beetje basisbrok bijvoer? in combinatie met wat wortelen en appelen? (dat zou dan 3 á 4 keer per week zijn) en is dit genoeg voor haar?

Of kan ik haar beter een paar keer per week wat hooi bijvoeren?

Of juist helemaal niets bijvoeren?

Gr.

Yenni

Re: 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:42

Ze is 2 jaar zeg je, dan hoort ze nog niet te werken... laat haar lekker paard zijn ..

Als je goed hooi hebt dan hoef je eigelijk niet bijtevoeren. Maar zorg wel dat ze altijd hooi tot haar beschikking heeft want het land is kaal.

Jennyxx

Re: 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:55

Ik zou zelf geen biks bijvoeren, maar een vitaminekorrel. Dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgt. Van biks moet je veel voeren wil je in de behoefte voorzien, waardoor ze ook te veel suiker en zetmeel binnen krijgen. (En dan als ze 3 bijna 4 is met haar gaan werken ;-) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:56

Hooi voeren is ook bijvoeren ;)
Een paard dat 24/7 op de wei staat, zal in ieder geval van ongeveer oktober tot en met april dagelijks hooi bijgevoerd moeten krijgen, omdat er dan onvoldoende gras is.
's Zomers zal een Haflinger vermoedelijk veel te dik worden van 24/7 weidegang, dus dat zou je alsnog ook nog wel eens hooi (of stro) willen voeren, en je paard 's nachts in een paddock willen hebben.

Kortom: ja, bijvoeren van hooi zal in ieder geval 's winters altijd moeten, en dagelijks.

Verder is 3-4 keer per week werken teveel voor een 3-jarige.
Krachtvoer geven is alleen nodig bij paarden die heel zwaar moeten werken - jouw paard voorlopig nog niet dus. Voor een paard in de groei is een vitaminebrok wél verstandig. En ook die zal je dan wel dagelijks moeten geven. Net als water trouwens, dus je komt toch niet onder dagelijks minimaal 1x naar je paard uit.