Grind, split of zo voor pad naar de paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuil

Grind, split of zo voor pad naar de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 18:14

Wij willen een pad aanleggen van ons huis weg naar de paardenstal.
Het betreft zo'n 160m2.

Wij dachten aan bestrating, maar dat is zo idioot duur dat wij er van af zien.

Wie weet een goed en vooral betaalbare alternatief voor bestrating?

Er moet alleen zo nu en dan een auto met paardentrailer overheen kunnen rijden. Geen vrachtwagens ofzo.

Wij denken aan grind. Maar weet iemand een goedkopere oplossing? Of weet iemand een goedkoop adres?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:18

Vraag een loonwerker om een pad van (fijn) bouwafval aan te leggen. Ik weet de prijzen niet voor je helaas. Maar bij mij op stal waren ze een dag bezig en er ligt een prachtig goed begaanbaar en stevig pad. Het spul wordt goed aangetrild en er zit geen scherp afval tussen. Het lijkt een beetje op heel fijn vermalen steen gruis.
Misschien is dat een ideetje.

Ibbel

Re: Grind, split of zo voor pad naar de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:20

Geklopt puin idd. Of asfaltfreesafval. Dat laatste is wat egaler en meestal nog schoner dat geklopt puin.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:22

Het nadeel van grind is dat je een goede ondergrond nodig hebt, anders zakt het weg.
Ik denk dat gebroken puin (menggranulaat) hier de beste optie is. De prijs wisselt nogal tussen leveranciers, maar ik ga eens uit van €15,-/m3 voor particulieren. Je hebt ongeveer 24m3 nodig voor een laagje van 12-15 cm. Dat is mooi een volle vrachtwagen. Dat is €360,- plus nog transport. Dan vraag je je loonwerker om het pad er in te schuiven. Pin me er niet op vast maar ik zou zeggen dat je met €500,- klaar kunt zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:22

Wij hebben alles wel laten bestraten, met tweedehands klinkers. Dat scheelde echt enorm in de prijs!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:26

Tweedehands tegels inderdaad, dat hebben wij ook gedaan, al is ons stuk hooguit 75m2. Die tegels zijn vaak gratis af te halen, en zijn makkelijk te leggen.
Puin en split vind ik vaak toch te scherp.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:30

Kijk ook eens op bijvoorbeeld marktplaats. Soms willen mensen van hun grind/stenen af en kan je ze gratis ophalen (meestal wel zelf eruit halen).

Zo hebben wij hier mooi grind voor onze oprijlaan kunnen scoren voor niks :) Moesten wel 4x rijden met de aanhanger en zelf alles uit de tuin scheppen. Hebben we mooi zo'n €1.000,- mee kunnen besparen met 1 dagje scheppen en rijden :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:39

30x30 stoeptegels zijn niet geschikt om met een auto overheen te rijden, dus je zult iig klinkers moeten hebben. En de kosten zijn niet het materiaal, maar de loonkosten. Als je zelf kunt leggen is dat geen probleem.
Maar een paar honderd vierkante meter laten bestraten à 40 euro per uur tikt nogal aan.
En vergeet niet dat je met bestrating evenveel kuubs zand à een tientje moet laten aanvoeren ook. Met dezelfde vrachtkosten.
Een vrachtwagen geklopt puin is in hooguit een paar uur met een shovel à 90 euro gelegd.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-03-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:40

Wij hebben gekozen voor een halfverharding (duomix). Dit is een soort granulaat dat los gestort wordt en dat je vervolgens aantrilt. Na verloop van (korte) tijd wordt het door de inwerking van water/regen hard. Het voordeel is dat je het ook na jaren weer gewoon kan afgraven en dat is met puin een stuk lastiger. Het wordt ook veel gebruikt voor paden in parken, parkeerterreinen e.d.
Ik vermoed dat loonwerker en boris-rakker hetzelfde spul bedoelen.

Grind 'verdwijnt' op een gegeven moment en is alleen op een goede ondergrond stabiel te krijgen.
Wij hebben het als oprijlaan voor de personenauto's, maar de keren dat er een zware trekker overheen moet staan de bandensporen er diep in. Bij de duomix is dat geen probleem!