Help, ik moet klussen! Bedrading, stalen palen, hoe boren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Help, ik moet klussen! Bedrading, stalen palen, hoe boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 00:51

Ik heb een nieuwe shet, superleuk dingetje, maar is op dag 1 al lekker uitgebroken. Shetters. Ons draad is niet gemaakt voor maatje mini shet kwam ik achter.

Nu moet ik een extra draad spannen en waar in één weiland alle palen van hout zijn, is de weide waar ze nu staan omringd met stalen palen.. En er zitten geen gaatjes in isolatoren in te draaien, dus dat word boren.. We hebben een gewone boor, maar het lijkt me niet dat je daarmee in staal kan boren... Of misschien wel, maar dan met staalboortjes? Geen idee dus en wil niet zomaar iets gaan doen.. Maar pony moet wel op stal blijven staan tot de omheining in orde is, en ik wil hem zo snel mogelijk gewoon lekker het land in.

We gaan morgen even naar de Welkoop en wat ik tegen kwam waren buisklemmen, maar 5 klemmen voor 25,- is nogal een uitgave met de gok ik zo even 20 palen.. Boren en isolatoren erin schroeven is de goedkoopste methode.. Maar dan moeten we het wel kunnen boren. Dus, mijn vraag, kan je met een gewone boor boren, maar dan met staalboortjes (die kan je zo bij de Gamma of Praxis halen lijkt me)? Of moet dat ook dan een andere boor zijn?

Een andere optie dacht ik, ik kan ook de hoekisolatoren misschien om elke paal draaien, maar ik weet niet of dat goed zal blijven zitten, of het niet glijd, en of het wel gaat werken. Dat zijn deze
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ks_1093793

Ik ben echt totaal niet handig, een leek en het weidedraad word door onze pensionhoudster onderhouden. Maar dit is mijn eigen verantwoordelijkheid, want als ik een shet op stal nam, moest ik zelf zorgen dat de weide shet bestand was. Onze vorige shet kwam er nooit uit, daarom dat we dachten dat we met deze ook geen probleem zouden hebben. Er staat toch een behoorlijke klap op. Maar blijkbaar niet genoeg voor deze :P Dus nu moet ik, onhandig als ik ben, gaan klussen.. Dat word nog wat.

Iemand die me kan helpen? Ik zit echt ook met tijd, want ik wil gewoon niet dat hij te lang op stal moet staan hierdoor. Hij staat al op stal sinds gisteravond, terwijl die gewend is buiten te staan, maar het moet wel, anders wandelt hij straks doodleuk de weg over... En tot de omheining uitbraakproef is, kan hij niet naar buiten.

Dit is de boosdoener, vandaag, met mijn nichtje die hem als cadeautje heeft gekregen.
Afbeelding

Anoniem

Re: Help, ik moet klussen! Bedrading, stalen palen, hoe boren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:03

Je kunt met een gewone machine en staalboortjes gewoon aan de slag hoor. Zorg dat je in het begin de boor langzaam laat draaien, anders loopt hij van de paal af. Denk dat je wel op 6 mm moet boren (even van tevoren bepalen hoeveel mm de schoefdraad van de isolatoren is, anders kun je elk gaatje 2 keer doen).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:09

Hmmm je bent wel een (accu) boormachine nodig. Dat ga je met een accuschroevendraaier niet redden.
De boor die je ervoor nodig bent is idd een metaalboor. Normaal gesproken red die wel daar doorheen te komen. Denk er wel om, grinnik, dat die boor heet wordt :+ (wie ervaringsdeskundige :D ).

Weet niet hoe groot die wei is, maar evt zou je mini-prikpalen kunnen kopen en die er bij voor zetten. Die hebben de ogen wel op de goede hoogte voor kleine oliebol :D

Hoe dik zijn die palen?? ongeveer. Hier in Dld is een hoop meer van dat spul te krijgen voor een stuk minder dan in NL.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:23

ElineS schreef:
En er zitten geen gaatjes in isolatoren in te draaien, dus dat word boren..

Ehmm zit het nog een keer na te lezen, maar denk je er wel om dat als je gaten boort in metaal je geen gewone schroefisolatoren meer kan gebruiken?? Die hebben geen grip in zon gat, er zit nl geen schroefdraad in. Je moet dan ook al speciale isolatoren gebruiken met bouten en moeren. Ala dit model. http://www.ebay.de/itm/100-x-Ringisolat ... 91XdZ4Ukpw

Zoals je ziet zijn die in verschillende lengtes te koop.

De goedkoopste optie, maar ik geef geen garantie dat het blijft zitten met een shet :+ keramiek isolatoren en die eenvoudig met een tie-rip erom binden. En daardoorheen het stroomdraad laten lopen. Ik heb dat systeem gebruikt toen ik een weitje had bij de buren waar de hoekpalen juist van metaal waren. Ertussen had ik overal prikpalen staan.

Ik zoek nog even naar een plaatje van die isolator ;) Edit: gevonden. deze bedoel ik.
http://www.ebay.de/itm/580032-10-Eckrol ... Im4pKyCHkw

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:30

rina schreef:
ElineS schreef:
En er zitten geen gaatjes in isolatoren in te draaien, dus dat word boren..

Ehmm zit het nog een keer na te lezen, maar denk je er wel om dat als je gaten boort in metaal je geen gewone schroefisolatoren meer kan gebruiken?? Die hebben geen grip in zon gat, er zit nl geen schroefdraad in. Je moet dan ook al speciale isolatoren gebruiken met bouten en moeren. Ala dit model. http://www.ebay.de/itm/100-x-Ringisolat ... 91XdZ4Ukpw

Zoals je ziet zijn die in verschillende lengtes te koop.

De goedkoopste optie, maar ik geef geen garantie dat het blijft zitten met een shet :+ keramiek isolatoren en die eenvoudig met een tie-rip erom binden. En daardoorheen het stroomdraad laten lopen. Ik heb dat systeem gebruikt toen ik een weitje had bij de buren waar de hoekpalen juist van metaal waren. Ertussen had ik overal prikpalen staan.

Ik zoek nog even naar een plaatje van die isolator ;) Edit: gevonden. deze bedoel ik.
http://www.ebay.de/itm/580032-10-Eckrol ... Im4pKyCHkw

met houten blokjes achter de paal waar je de isolators inschroeft lukt dit dan weer wel (zo hebben wij dit jaren geleden thuis gedaan, en alle isolators die toen gebruikt zijn met houten blokjes zijn nog steeds perfect vast).
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor palen je dan weer hebt. Wij hadden gewoon dunne ijzeren T-palen waardoor dit perfect ging

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:37

Daarom vroeg ik ook wat voor palen en welke dikte ze heeft ;) En ja ik ging uit van ronde holle metalen palen, omdat het het in de openingspost heeft over buisklemmen. Die gebruik je bij ronde palen. En dan is dat blokje hout weer geen optie, of je moet al hele dunne handjes en armen hebben :D :+ Het blokje moet nl onderin komen hihihi.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 01:43

@Rina: Je hebt gelijk, die schroeven zitten er inderdaad nu overal in, in de palen, dus die moeten we dan kopen. Ik was zo met een normaal setje de winkel uitgelopen haha. Zie, zo handig ben ik :P

De palen zijn inderdaad hol van binnen, dus het is niet heel dik, je bent er zo door. En ze zijn rond.

Keramiek isolatoren? Geen idee wat je bedoelt. Heb ook gegoogeld, maar kan het niet vinden.
EDIT: Ah, ik zie het! Dat zou een prima tijdelijke oplossing eerst zijn, om morgen te doen.. Dan is het snel en kan het daarna altijd anders.. Maar pff, waar koop je die dingen! :P Haha.. En als het draad tegen de tie-rip aan komt als die er doorheen gaat, krijg je dan geen stroomverlies?

Ik zat ook al te denken aan prikpaaltjes erom heen en daar het draad aan te spannen, misschien wel de handigste oplossing, maar ik ben bang dat het niet stevig genoeg zal zijn en hij het dan gewoon omwandelt...

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:46

prikpaaltjes met touwtje vastbinden aan de ijzeren palen als dit een optie is ?
Kan hij ze al niet gewoon omwandelen.
Weet natuurlijk niet hoe hoog ze zijn

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 01:49

Voila, bij de welkoop te koop..
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ks_1182922

Dan kan ik dat morgen even snel doen en proberen en dan heb ik alle tijd, als het werkt, om een andere oplossing te vinden.

@GustixBill: Eigenlijk.. Is dat misschien nog slimmer.. Ja, je hebt gelijk.. Ik hoop gewoon witte prikpaaltjes, bind je om te metalen palen vast met tie-ribs en dan kan ik er gewoon een draad spannen. Ik heb nog genoeg prikpaaltjes..

Hoe makkelijk de oplossing dan niet ineens is eigenlijk :P

Dan kan het ook niet naar beneden schuiven, draaien etc.. Dan zit het vast.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:51

wei shetproof maken voor logeershetjes zorgt dat je innovatief word :p

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:02

ElineS schreef:
En als het draad tegen de tie-rip aan komt als die er doorheen gaat, krijg je dan geen stroomverlies?

Tierips zijn van kunststof, die geleiden niet ;) Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar de optie om prikpalen voor de metalen te zetten is wel net zo makkelijk. Heb ik ook al in verschillende vormen gedaan :D Heb dan wel geen shet, maar Harry Houdini op stal. Je wilt niet weten hoe mijn omheining eruit ziet :z En Harry is 1.53 groot he :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:05

Je kan er zelfs gewone korte houten paaltjes voor slaan (niet er tussen, want als je draad tegen de metalen palen komt lekt de stroom weg en voelt shet niks), het gaat immers van wat ik begrijp om 1 extra draadje. Let er wel op dat je op de hoeken goed kan opspannen, mogelijk dus toch 1 verpakking buisklemmen kopen (en de isolatoren die er in horen, maar dat staat op je etiket).

Wil je serieus shet proof stuk maken, dan zou ik echt met schapengaas + stroom aan de slag. Gaas aan de achterkant van de paal en stroomdraad aan de voorkant (ook weer ivm weglekken stroom). Door het gaas rijg je spandraden om het netjes rechtop te houden.

Andere korte termijn oplossing is weliswaar vloeken in de kerk, maar draadje prikkeldraad bijt altijd en daar blijft ook een uitbreekshet achter. Leuk is het niet en 1e keus ook niet, maar als enkel een rij draden niet werkt zal je wat moeten om respect voor de omheining af te dwingen.

Maar is het uitbreken de reden dat je nichtje hem gekregen heeft? Of is het buiten dit een goede pony voor haar?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 02:17

GUSTI: Och arme :P Dan heb je het ook nog niet eens voor blijvende shets gedaan, al die moeite.

Ik zit toch nog even de ronde witte dingetjes te bekijken, omdat het eerst even een tijdelijke oplossing is. Wil het later wel gewoon normaal en netjes hebben.. En dat is een stuk goedkoper. Ben alleen bang dat ze gaan glijden naar beneden, ook al zijn ze met tie-ribs vast. Hoe was jouw ervaring daarin Rina?

Dit is mijn eerste ervaring met een Houdini. Vind het maar niets haha. Doe mij maar mijn brave achter het draad blijvende paardje en mijn vorige shetter die nooit ook maar 1 hoefje buiten het draad heeft gedaan.

Maarja, ik wist dat de kans er was, met een shetlander.. :P

Ik ben nu wel benieuwd naar je omheining :P

@Tamary: Ik ga niet met prikkeldraad werken. Daar wil ik mijn paardjes niet achter hebben. Moet er niet aan denken als ze er goed in vast komen te zitten, brr. Maar goed, ja, serieus shetproof is schapengaas of een houten omheining.. Als ik dat overal moet doen en uit eigen zak, dat word me te bont. Het gaat niet om 1 weitje. Ja, nu even omdat ze nog op de weide bij de stal staan.. Maar straks gaan ze in de weilanden in het grotere land en dat is honderden meters bedrading en als ik dat wil vervangen door schapengaas (of hout), dat word me iets te gek. Zeker als het niet mijn eigen weide is :7 .

Ik heb voor nu even een tijdelijke oplossing, tot mijn zwager tijd heeft om eens te helpen. Die heeft gereedschap, is superhandig en kan zo alles boren... Maar die heeft deze week niet echt tijd plus hij woont op een uur rijden en ik heb geen rijbewijs, dus kan ook niet zo de boor ophalen. Mijn vader rijd me normaal wel, maar hij is nog wat ziekjes en dan is dat te ver voor hem rijden. Kan de shet niet nog een week op stal laten staan tot mijn zwager komt, dus eerst maar zo. Denk dat daarom de plastic paaltjes of de isolatoren eerst wel prima zijn. Zou zonde zijn om geld uit te besteden aan hout, als het straks allemaal toch word geboord.

En yes, dat is dat shetje, die voor mijn nichtje. Superleuk diertje verder. Braaf, lief met mijn nichtje en heel schattig. Alleen, een uitbrekertje dus.

Hoewel de vorige eigenaar zei dat hij dat bij haar nog nooit gedaan had, ondanks dat haar bedrading ook niet geweldig was, weinig stroom en vaak ook zonder stroom. Ik denk dat de verhuizing ook wel stress met zich mee heeft gebracht. Hij heeft 16 jaar bij haar gestaan en nu ineens op een andere plek en andere mensen... Dat hij daarom op dag 1 meteen al uitbrak. Ik geloof wel dat hij normaal niet zo'n uitbrekertje is, maar dat stress hem nu parten speelt.

Verder is het een superlief ding. Nu alleen dit even oplossen :). En hopelijk met de tijd went hij goed op zijn nieuwe plekje. Veel rust en liefde.

Ennnn, waarom liggen jullie trouwens niet op bed? :P

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:46

niet kunnen slapen zoals jij zeker :p

Maar dan zijn prikpaaltjes als voorlopige tussenstap inderdaad geen slecht idee
kan je nog verder kijken voor een blijvende oplossing :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:04

Zijn prikpaaltjes niet te hoog?
Onze pony liep dan gewoon onder het draad door namelijk.
Shets kunnen ook kruipen he! :D
Ik denk zelf dat houten paaltjes voor de palen het beste werkt en dan daar een laag stroomdraadje op, onder het andere draad.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:15

Draadje op 15cm hadden wij cvoor de shets, eerste draad was idd te hoog.

Maar dat lukt met kleine Prikkers wel.

Succes, je bent niet de enige met deze uitdaging! Prikkers zijn ook handig als je later met de bosmaaier erlangs wilt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:06

Ik zou eerst voor prikpaaltjes gaan, maar dan wel met drie draden, want alleen de bovenste dan gaat ie er gegarandeerd onderdoor. Schapengaas kunnen ze ook bij uitbreken dus daar zou ik niet aan beginnen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:12

prikpaaltjes voor de ijzeren paaltjes zetten en de prikpaaltjes met tierips aan de ijzeren paaltjes vastzetten, zo krijg je de prikpaaltjes ook niet makkelijk uit de grond en je hebt diverse hoogtes voor je draad kan je uitproberen welke hoogte het beste werkt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:12

ElineS schreef:
Ik zit toch nog even de ronde witte dingetjes te bekijken, omdat het eerst even een tijdelijke oplossing is. Wil het later wel gewoon normaal en netjes hebben.. En dat is een stuk goedkoper. Ben alleen bang dat ze gaan glijden naar beneden, ook al zijn ze met tie-ribs vast. Hoe was jouw ervaring daarin Rina?

Geen last van. Ik had een lange tierip door het oog van de isolator en om de paal, en dan een korte net achter de isolator om als afstandhouder te dienen. Maar die zorgde er ook voor dat hij nergens meer heen kon.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 01:28

Overal prikpaaltjes zetten was toch nog een hels karwei, zeker met mijn lichamelijke beperkingen, oef.. Dus had het halverwege af. Tot dan kon Jimmy wel in de paddock wat uurtjes lopen als ik er was. De bak/paddock was wel redelijk shetproof, maar geen stroom dus vertrouwde het niet om hem daarin te laten als ik weg was. De paddock staat in de wei, dus als hij de paddock uit ging, dan kon hij via het weiland weer uitbreken. Dus Jimmy heeft toch best wat uurtjes op stal moeten door brengen, maaarrr gelukkig kon iemand helpen om gaten te boren, dus dat is vandaag gedaan. Isolatoren erin, draad er doorheen en voila. Pff, blij, want zo heb ik dat hele stuk niet met prikpaaltjes te hoeven doen. Wel één stuk en die was verder af en ook goed, en dat hebben we zo gelaten, met de paaltjes eraan. Had ook niet veel zin om alles weer af te moeten breken na al dat werk :P

Toen we laat in de middag klaar waren Jimmy erin laten lopen en het ging goed, maar morgen is de echte test, want dan moet die er de hele dag in staan zonder uitbreken. In de ochtend heen dus en dan blijf ik wat uurtjes om te kijken of het echt goed gaat en dan hopelijk blijft hij er ook in als ik weg ben.. Maar volgens mij wel. Tussen mijn paard en Jimmy gaat het super. Zijn nu al vriendjes, dus die heb ik al bij elkaar kunnen zetten. Jimmy volgt haar overal, heel schattig.

Verder had ik nog een dingetje gekocht om de volt te kunnen meten en kwam toch wel achter wat stroomverlies. Onderhoud van draad is ook niet geweldig... Dus een aantal dingen gekocht. Zo heb ik waar knopen waren die eruit gehaald en ze met een tussenstukje verbonden zodat er minimaal stroomverlies is. Hele richel langs gegaan en het lange gras kortgewiekt. Kwam er niet veel tegenaan, maar toch wel een paar. Draden die bepaalde stukken draad met elkaar verbonden om overal stroom te hebben, die draden waren hier en daar verroest, dus weg gehaald en vervangen door goede verbinden, met van die knipdingetjes die je er zo op kan zetten. Paddock heeft eigenlijk nooit stroom op gestaan, maar dat lint heb ik ook weer helemaal nagelopen en er moet 1 dingetje vervangen worden, want daar zit het lint nu om de paal gebonden, en als dat weer goed zit, dan kan ik er makkelijk stroom opzetten, wat ook handig is, als hij niet de weide op mag door het vele fructaan. Dan weet ik zeker dat hij binnen blijft. Ook heb ik het grote weiland (we hebben stallen, weiland en paddock op 1 plek en aan de overkant van een zandweg het grote weiland) eerst volledig van het stroom gehaald. Daar staan ze nu toch nog niet in en om dat allemaal langs te gaan was me nu iets teveel. Als ze daarin komen te staan, dan maken we dat wel weer in orde. Dus er staat ook weer een goede klap op.

Dacht dat er wel goed wat op stond, maar het zat tussen 4000 en 5000 volt in en nu weer 7000 volt. Had de afgelopen dagen veel ingelezen over de bedrading omdat ik dus met de shet zat en ik er geen verstand van had, maar nu met de kennis kan ik de bedrading goed blijven onderhouden en weet ik tenminste een klein beetje wat ik doe. Wat voor verschil een paar knopen goed verbinden, wat grasjes wieken, en wat verroeste draadjes vervangen wel niet maakt. Ik wil nu alleen nog de aardpen gaan vervangen door een goede, want het is nu een buis die anderhalve meter in de grond zit en daar zit toch ook wat roest op. Dus wil een goede aardpen van 3 meter.

Weide onderhoud is eigenlijk voor de eigenaresse, maar ik heb nu mooi stalgeld korting omdat ik eraan heb gewerkt, om mijn gemaakte kosten tegemoet te komen/te dekken, dus dat is wel fijn. Plus in de uren dat ik er was verzorgde ze mijn koffie pauzes met lekkere cakes en koekjes :D Het is op zich niet zo'n grote klus, maar door mijn beperkingen koste het me toch wat meer moeite en duurde het langer. Normaal had mijn broer wel mee geholpen, maar die was elke dag aan het werk. Ach, goed voor me, bewegen.

Hoop dat Jimmy er binnen blijft. Duimen jullie mee :P En bedankt voor de tips, zeker wel wat aan gehad!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:30

Grinnik leuk he weide onderhoudt :D :+
Nou ga ik er vanuit dat je alle nieuwe verbinders ed van verzinkt materiaal gekocht hebt. Ik wil je alleen wel even meegeven, ga geen verzinkt combineren met RVS. Dat maakt nl ruzie met elkaar en begint daardoor nog veel sneller te roesten.

ElineS schreef:
Dus wil een goede aardpen van 3 meter.

Doe jezelf hier een plezier en koop gewoon een stuk koperen waterleiding van 3 meter. In tweeen delen, gaatje bovenaan erin boren en sla die de grond in. zeker 1 meter uit elkaar. Pennen met elkaar verbinden, et voila een veel betere aardpen is er niet. Koper is een super geleider en roest ook vrijwel niet. En stukken goedkoper dan die dure ervoor gemaakte pennen.

Ik ga duimen dat de shet binnen de omheining blijft. Maar met 7000 op de lijn ga ik er wel vanuit :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 04:22

Ik heb eerlijk geen flauw idee of het verzinkt of RVS materiaal is :')...

Shet is binnen de omheining gebleven vandaag trouwens :D

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:20