Welke draad voor weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Welke draad voor weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:00

tamary

Re: Welke draad voor weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:22

Let op wat je breeksterkte is, de weerstand (ohm), die moet zo laag mogelijk zijn en wat de geadviseerde maximum lengte is. Wat je moet kiezen hangt dus van de grootte van de weides af.
Wel raad ik groen of liever bruin draad/lint aan ivm uitzicht. Je paarden zien het echt wel, maar qua uitzicht staat het een stuk fijner (acceptatie buren, maar ook bv gemeente maakt meer mogelijk). Wit valt vreselijk op, dan zie je meer omheining dan landschap.

Haal als je eenmaal weet wat je hebben wil genoeg om ook stukken te kunnen vervangen/aanpassen, want de kans dat je later precies hetzelfde draad kan krijgen is klein. Reserve materiaal achter de hand hebben is altijd aan te raden, want er gaat altijd iets stuk op een avond als de winkel 2-3 dagen dicht is (of bankrekening leeg tot einde week) of je het terrein niet af durft omdat paarden dan los lopen.

Ik zou zeggen midden 1 rij 40mm lint (zichtbaarheid) als deze : http://www.agrishop.nl/afrastering/gele ... 2630_0.htm
en daar onder en boven 1-2 rijen koord
Dit spul bv : http://www.agrishop.nl/afrastering/gele ... 3054_0.htm
Alleronderste draad ivm benen in steken bij rollen, etc. kies je dun schapendraad (3 mm) zoals deze : http://www.agrishop.nl/afrastering/gele ... 2594_0.htm (lichte kleur is vlak boven de grond minder een probleem. Dit draad kies je juist omdat het eerder breekt dan je pony bij rol/speel en glij ongelukjes, span het goed strak en eventueel zonder stroom er op (wel draadje met stroom er ong. 20cm boven spannen).

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:33

Je kunt ook kijken naar Gallagher equifence. Wel duur, maar gaat heel lang mee en is ook zeer veilig.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:45

Bedankt voor de info! We dachten aan koord van 6mm dikte. Dunner lijkt me te dun, toch?
Het is voor onze kleine winterweide (ik schat iets van een 15 are groot).
Vermits dit niet onze weide is, willen we daar ook niet de duurste draad voor gebruiken. Oké, normaal gezien gaat dit nog wel onze eigen weide worden ooit, maar dat is pas zeker als het op papier staat natuurlijk. Vandaar dat ik Gallagher eigenlijk wat te duur vind. Iemand ervaring met die van divoza?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:00

6mm is zeker een goede dikte (hier ook in gebruik), 3mm is hier enkel de onderste omdat die in mijn ervaring als eerste de oepsjes opvangt en dat is een stuk makkelijker aan elkaar te knopen. 6mm knappen sneller de isolatoren er uit en dat repareren kost meer tijd en materiaal.
15 are is 1500m2 en die maat + winterwei (dus meer kans op geklooi door kou en verveling) maakt goede omheining wel aan te raden. Gallagher is zeker duur, er zijn een aantal goede merken die betaalbaarder zijn, maar te goedkoop is echt afrader. Kijk bij een winkel die meerdere merken/prijsklasses heeft en ga ongeveer in het midden zitten. Goedkoopste spul roest snel (kost stroomdoorvoer) en bij lint moet je letten op hoe het geweven is, want te dicht maakt meer klapperen en dat sloopt je draad, goedkoop koord rafeld makkelijk.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:23

Iemand ervaring met de draad van divoza?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:12

Even gespiekt op de site. Of heel goedkoop (geen optie) of erg duur (wilde je al niet), enkel wit en amper assortiment. Ik haal mijn spullen bij een winkel in de buurt die zat mogelijkheden heeft zowel qua prijzen als qua oplossingen.

Rosjej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:31

Ik gebruik ook 6mm, echt helemaal niets mis mee. Maar mijn eigen paard is vrij rustig dus dunner had misschien ook wel gekund...Alhoewel je hier natuurlijk geen risico mee wilt nemen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:20

Hier ook 6 mm. Gekocht bij schrikdraadwinkel.
Als ik het weer opnieuw zou moeten inrichten dan zou ik wel een draad nemen met meer ijzerdraadjes erdoor.
Bruin/groen zou ik persoonlijk niet nemen, zou toch bang zijn dat ze dit minder zien.
40 mm lint is als je het net ophangt misschien mooi maar na wat wind hangt alles slap en ziet het er niet meer uit.

Ik heb nu overigens 3 draden, bovenste 2 6mm, onderste 3 mm. Hoogste hangt op 1.50, onderste op 40 cm. Mede omdat de stokmaat varieert van 1 meter tot 1.75 en die hoge draad voorkomt toch wel onderling gerommel als ze naast elkaar inde wei staan.
Shets hebben het meeste respect voor de 3 mm draad.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 11:20

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:24

Wat is de weerstand en breekkracht van deze draad?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:29

ik heb 3 rijden met 40mm bruin band gehad. Van Gallagher.
Wel een enorme investering maar prachtig!!! en behalve een keertje opspannen nooit kapot gegaan.
En ze zien het prima hoor !!! We hadden via het stroomnet gewoon stroom erop staan vanuit de garage.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:36

Even volgen!
Ik moet de weide nog helemaal in orde maken, zit nu prikkeldraad op van de koeien maar dat moet dus helemaal vervangen worden.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:37

Ik heb veel spullen gehaald bij cranenbroek
Echt een aanrader

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:41

Zelf zou ik nooit koort nemen maar het platte draad. Heb van koort al verschillende keren verwondingen gezien waar je echt niet blij van wordt.
Het lijkt dat koort minder snel knapt als draad aks ze erin komen zitten. En ik heb liever het draad kapot als paard kapot.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:43

genja schreef:
Zelf zou ik nooit koort nemen maar het platte draad. Heb van koort al verschillende keren verwondingen gezien waar je echt niet blij van wordt.
Het lijkt dat koort minder snel knapt als draad aks ze erin komen zitten. En ik heb liever het draad kapot als paard kapot.

Wij hebben een paard af moeten geven door lint.
Lint was als een strop om het been gekomen en heeft van sprong tot kogel bijna alles gestript.
Je keek zo op het bot.

Beide draden kunnen verwondingen veroorzaken.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:12

Ik heb ze allemaal al gehad, maar het liefst toch nog steeds draad. Lint begint te wapperen, rekt uit, ... Ik vond het persoonlijk niet zo goed

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:12

Met zowel koord als lint kunnen er ongelukken gebeuren. Ik heb voor mijn buitenomheining zeer sterk koord, twee draden. Dat knapt dus helemaal niet. Staat strak gespannen en stroom erop. Ik zie ze hier niet in terecht komen, bovenste draad hangt vrij hoog en de onderste ook. Maar ik heb twee oudere merries, dus makkelijk praten misschien. Al wil de ene nog wel eens door het rantsoenlint knallen, wat ik gebruik voor strookbegrazing.

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:59

ElCamino schreef:
Wel een enorme investering maar prachtig!!! en behalve een keertje opspannen nooit kapot gegaan.
En ze zien het prima hoor !!! We hadden via het stroomnet gewoon stroom erop staan vanuit de garage.

Je hebt toch niet direct 230 volt van.het stroomnet op je afrastering staan?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:14

JoelSas schreef:
ElCamino schreef:

Je hebt toch niet direct 230 volt van.het stroomnet op je afrastering staan?

Wou het net zeggen, levensgevaarlijk. Ook niet doen: als aardpen de aardpen van de huistroominstallatie gebruiken. Voor een schrikdraadapparaat moet je altijd een aparte aardpen (of meerdere) slaan

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:21

Fiorini schreef:
Ik heb ze allemaal al gehad, maar het liefst toch nog steeds draad. Lint begint te wapperen, rekt uit, ... Ik vond het persoonlijk niet zo goed

Dan heb je slecht spul gekocht. Hier lint wat al ruim 25 jaar nog steeds strak om de weide zit. Hangt enorm af van waar je het mee vastzet. Gallagher is misschien duurder maar zowel lint als isolatoren van dat merk gebruiken levert zeker winst op, als je het afzet tegen de jaren van gebruik. Strak en super netjes. Woon op de vlakte MET altijd wind (en bevingen) en het is nog steeds goed.