Welk graszaad voor shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Welk graszaad voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:04

Hallo,
Omdat onze wei inmiddels zover heen is dat er meer onkruid staat dan gras, gaat er nu eerst onkruidverdelger overheen. Daarna wordt t geploegd om vervolgens nieuw gras in te zaaien, maar nu moet dat gras wel geschikt zijn voor mijn mini-maaiers, dus ik vraag even welk graaszaad t beste is voor shetjes? Ze komen er hooguit een paar keer per week 's middags een paar uren in te staan, dus niet de hele dag bekkie op de grond. Het gaat hierbij om een shet met ZE en een nog groeiende jonge shet (niet de discussie starten over het leeftijdsverschil, Alex voorziet prima in de speelbehoefte van Jorie), dus eigenlijk twee shetjes met een nogal verschillende behoefte. Alex hoeft absoluut niet meer gevuld, Jorie mag wel wat dikker. Welk graszaad is voor shetjes geschikt?

Verder zit ik even met de hoeveelheid, het gaat om een weitje met een maximaal opp van 400 meter, dus hoeveel graszaad moet er dan op?

Jessix

Re: Welk graszaad voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:35

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:17

Hmmm, ja, alleen ik denk dat 15kg een beetje veel is voor een weitje dat nog net geen 400 vierkante meter is (klopt, vierkante meter, foutje in op)

Ik zoek ook ervaringen met bepaalde graszaden, zo lijkt mij deze wel wat: http://www.graszaaddirect.nl/rudloff-eq ... -10kg.html

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:37

Goed om te lezen dat je je weide eerst doodspuit alvorens hem te ploegen.

Je hebt aan 2,5kg al genoeg. Misschien kun je bij een loonwerker in de buurt wat halen?
De meeste loonwerkers die gras zaaien voor paardenhouders hebben wel wat graszaad liggen dat geschikt is voor paardenweiden, zoals Horsemaster of Horse Star.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 23:08

Klopt, alleen horsemaster staat nergens dat t een laag gehalte Engels raaigras heeft en horse star heeft er meer dan die ik nu heb gevonden. Verder kunnen we dan altijd nog bijzaaien als we zelf een zak hebben.

Bedankt voor je antwoord verder, erg nuttig om te weten hoeveel er ongeveer op gaat :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:19

Kijk eens op de site van bio Ron. Hoop goede info. En ook graszaad geschikt voor jou knollies.

Ook in horsemaster zit veel Engels raaigraszaad. Zonde vind ik persoonlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 19:59

Bion-ron wordt iets te duur, vind 120 euro voor een zak van 5kg te ver gaan. Ik ga denk ik voor degene die ik zelf in de link heb staan, maar was wel benieuwd naar ervaringen daarmee.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:25

Fennadev schreef:
Bion-ron wordt iets te duur, vind 120 euro voor een zak van 5kg te ver gaan. Ik ga denk ik voor degene die ik zelf in de link heb staan, maar was wel benieuwd naar ervaringen daarmee.

Dan kijk je niet goed volgens mij.
15 kilo is vaak 120 euro ongeveer.
Kleinere zakken zijn zo duur niet

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 17:22

Nee, maar het is wel twee keer zo duur als de zak die in mijn link staat. 67 euro voor een zak van 5kg, terwijl een zak van 10kg van dat merk in mijn link ook zo iets is.

Ze staan er maar een paar uurtjes op, dus niet de hele dag, dan kan 5% engels raaigras ook wel.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:53

Ik heb mijn weide vorig jaar ingezaaid met "low fructane mix" van Vita horse. Erg grof gras en laag in fructaan. Ik ben super tevreden

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:06

Fennadev schreef:
Nee, maar het is wel twee keer zo duur als de zak die in mijn link staat. 67 euro voor een zak van 5kg, terwijl een zak van 10kg van dat merk in mijn link ook zo iets is.

Ze staan er maar een paar uurtjes op, dus niet de hele dag, dan kan 5% engels raaigras ook wel.

Waarom vraag je het hier dan nog zo te lezen weet je hetzelf het beste en heb je beslissing ook al genomen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:24

Ik zoek ook ervaringen, daarom dat ik t vraag. En nee, ik betaal liever niet over de 100 voor graszaad, dat is toch wel begrijpelijk. En ja ik heb een spaarrekening voor da bezoeken, maar om die nou aan te spreken voor graszaad.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:30

Gezond paard begint bij goed gras.. Een HB paard scheelt ook weer dierenarts kosten.
Zeg ook tegen niemand dat je het MOET kopen. Het was een idee.. Jij vraagt hier. Mensen komen met tips en ideeën..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:47

HB valt hier wel mee anders, desondanks dat mijn shet elk jaar zo'n 3 weken lang alleen maar op Engels Raaigras(land was altijd koeiengras) stond ivm onze zomervakantie. Drie van de vier landjes waren dan heel kort al en eentje was uitgebloeid gras. Hij ging dan eerst de korte landjes nog korter grazen en daarna pas het lange gras opeten. Nu in het voorjaar komen ze er op zijn max 6-8 uur op.

Het liefste zou ik ook bio-ron erop gooien, maar aangezien het mijn vader zijn land is, gaat hij daar waarschijnlijk tegen protesteren omdat het zo duur is. Ik heb hem al van het idee afgebracht om een graszaad te kopen met zo'n 50% raaigras.
Maar heeft er hier iemand ervaring met Rudloff Equitana Fructaan light?

Mijn vader heeft inmiddels twee landjes ingespoten met onkruidverdelger, dus daar gaat binnenkort de ploeg doorheen en dan komt het graszaad erop.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:10

Heb je geen zaadhandel in de buurt ?

Ik vind bioron ook te duur. Maar de gras soorten die erin zitten staan mij wel aan.
Dus ik ben naar plaatselijk zaadhandel gegaan, en die gaat speciaal mix voor mij samenstellen..
Precies dezelfde als graszaad mix 3