Hoe mestbak legen op moeilijk bereikbare plek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzotje

Hoe mestbak legen op moeilijk bereikbare plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 19:01

Hoihoi bokkers,

Weet niet of dit hier goed staat maar dat hoor ik dan vanzelf.

De stal waar ik de paarden doe, heeft de laatste tijd wat problemen met het legen van de mestbak. Om jullie een beeld te geven hoe ons stuk grond is ingedeeld, daar eerst even een uitleg over. Op onze wei hebben wij een klein stuk betegeld en omheind, om tijdens natte periodes de wei te beschermen. Hierop staan gelijk naast de ingang een opslag voor voer en andere benodigheden. Daarnaast heeft de eigenaar toen der tijd een mestbak geplaatst. (achteraf gezien heel domme plek, maar daar heeft de eigenaar niet over nagedacht). Tegenover de mestbak en het opslag hok hebben we vier stallen. De stallen en het opslag hok stonden er overigens eerder dan de mestbak. Er is dus een soort van pad gevormd met aan de ene kant het opslaghok en de mestbak, en aan de andere kant de stallen. Wat ik net al aangaf hebben we de laatste 2 jaar wat problemen hiermee, wat we eerder niet echt hadden. Omdat de stallen voor de mestbak staan en het pad te smal is voor de grote trekker, moet de loonwerker achter de stallen langs, door de wei om de mestbak te kunnen legen. Omdat we de pony's geschoren hebben voor de sport, hebben we ook besloten ze 's nachts op stal te houden en overda maar dit zorgt dus ook tegelijkertijd voor meer mest en dus vaker legen van de mestbak. We kunnen nu dus niet altijd wachten tot de wei goed droog is om er met zwaar materiaal doorheen te kunnen. De hele wei word dus kapot gereden, en ik vind dat echt zonde! Nou vroeg ik mij af of iemand ideeën heeft om de mestbak op een andere manier leeg te krijgen?

Ik hoor jullie tips graag!

Groetjes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:04

Grappige vraag. Stuk wei asfalteren? Of niet afvoeren maar composteren. Wordt het ook mindervan. Duurt alleen ff.

Ibbel

Re: Hoe mestbak legen op moeilijk bereikbare plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:31

Wij hebben ons erf deels met asfaltfreesafval laten verharden en daaroverheen 5 cm grond en dat ingezaaid (omdat we niet tegen 1000 m2 verharding aan wilden kijken). Over dat stuk gras kan altijd gereden worden, ook met zwaar materieel, terwijl het gras (redelijk) goed groeit.
Misschien een goed idee om op zo'n zelfde manier een kavelpad aan te leggen? Je ziet er als het eenmaal begroeit is niets van. Je kunt ook voor gravel (duurder) of geklopt puin kiezen (moet dan wel goed schoon en op grootte gezeefd zijn).

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 20:07

Goede opties van beide! Maar ben bang dat het gaat verzakken? En zo'n groot stuk land hebben we niet en lijkt me zonde om dan een heel stuk pad aan te leggen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:19

Verzakken doet het niet, en het kost je ook geen weiland omdat je er gewoon een dun laagje grond overheen doet waar je gras op zaait. Je maakt een onzichtbaar pad wat wel berijdbaar is (en waar je paarden evt 's winters ook nog lol van kunnen hebben)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:37

En hoe zou ik dit kunnen realiseren? Wie doet t? En qua kostenplaatje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:41

Kan die mestbak niet verplaatst worden zodat die meteen vanaf de omheining bereikbaar is? Dan hoeft de loonwerker de wei niet op en wordt er niks kapot gereden. Spoortje 30x30 tegels is dan genoeg om er met een kruiwagen te komen.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:48

Nee helaas is dat geen optie. Is zo'n eentje die helemaal voldoet aan alle eisen en ligt echt helemaal vast!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:36

Hoe breed is dat pad tussen stal en mesthoop?

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:07

Dan wordt het toch wachten op beter weer.. Nee, dit lijkt mij niet de ideale oplossing. Voor hoelang kun je de mest kwijt, ik bedoel hoe vaak per jaar moet de mesthoop weggehaald worden ??

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:06

Lynn_Nikita schreef:
Hoe breed is dat pad tussen stal en mesthoop?

Ik ga even kijken of ik daar een foto van kan vinden!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:07

ouzzie schreef:
Dan wordt het toch wachten op beter weer.. Nee, dit lijkt mij niet de ideale oplossing. Voor hoelang kun je de mest kwijt, ik bedoel hoe vaak per jaar moet de mesthoop weggehaald worden ??

Niets is zo veranderlijk als het weer in nederland! Zo vervelend! Als het nou gewoon wat droger was haha! Hij is nu afgelopen zaterdag weer geleegd, en daarvoor was het denk ik november. Het is gewoon jammer want ze rijden nu steeds de wei helemaal kapot.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:34

Krijg de foto's niet geupload...

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:41

Heb je misschien een wat betere beschrijving van de situatie? Hoe breed is het 'te smalle pad'? Waar zit het hekkenslag, ect.
Misschien is het mogelijk de mestbak te legen met klein materieel? Wij hebben ook klanten waar we niet goed bij de mest kunnen komen. De ene keer biedt de minishovel uitkomst of moet je meters achteruit een pad in en de andere keer kun de midikraan gebruiken bijvoorbeeld.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 14:42

Loonwerker schreef:
Heb je misschien een wat betere beschrijving van de situatie? Hoe breed is het 'te smalle pad'? Waar zit het hekkenslag, ect.
Misschien is het mogelijk de mestbak te legen met klein materieel? Wij hebben ook klanten waar we niet goed bij de mest kunnen komen. De ene keer biedt de minishovel uitkomst of moet je meters achteruit een pad in en de andere keer kun de midikraan gebruiken bijvoorbeeld.

Dankjewel voor je reactie. Ik ben aan het uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen