Zaagsel als bodembedekker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annebeth1995

Zaagsel als bodembedekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:14

Hallo!

Sinds onze verhuizing (afgelopen zomer), of eigenlijk sinds september toen beiden paarden bij ons thuis kwamen te staan, hadden zij een kleine inloop stal, die ik gebruikt heb als oppotstal met stro, omdat ik via via aan een groot aantal strobalen ben gekomen, voor een lage prijs. Bij de buren mochten we onze mest wegbrengen (zij hebben een melkveebedrijf), maar omdat zij de mest mengde met zaagsel mocht er geen stro op hun mesthoop.

Nu het wat beter weer wordt (afgezien van de dag dat ik dit plaats -O-) zijn we bezig om de stal leeg te maken, omdat de buren hun eigen strostallen (waar de koeien bevallen) ook leeg halen rond deze tijd. Als onze stal leeg is, zullen wij ook zaagsel als bodembedekking gaan gebruiken, omdat we dit dus kwijt kunnen bij de buren.

Nou heb ik wel veel stages gelopen, maar nog nooit met zaagsel gewerkt. Hebben jullie toevallig tips over het gebruik hiervan? Halen jullie bijvoorbeeld elke dag de drollen en natte plekken er uit? En hoeveel zaagsel gebruiken jullie ongeveer per dag? Ik denk dat onze stal ongeveer 2,5 meter diep is en zo'n 4 à 5 meter breed.

Ik ben benieuwd naar jullie tips! :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:19

Echt zaagsel of krullen? Ik gebruik echt fijn zaagsel en dat is top spul. Ongeveer een pakje in de week, kost iets van 6 euro p pak. Ik pot het twee maanden en dan haal ik het leeg maar dan staan ze nooit nat. Drollen haal ik dagelijks eruit met een mestvork met heel veel tanden.

Houtkrullen vind ik niet fijn omdat het veel lastiger is omalle poep eruit te halen. Is ook duurder en kijkt alleen leuk als je net je stal verschoond hebt. Het neemt ook minder goed urine op waardoor stal sneller zompig wordt.

Ik doe als basis laag 3 pakken zaagsel en zodra het bruinig wordt strooi ik dagelijks een emmer schoon zaagsel erover na het poepverwijderen. Zo heb je best weinig mest af te voeren. Als ik zie hoeveel je loopt te kruien met stro dan ben ik erg blij met zaagsel.

Wel een kleine kanttekening. Door zaagsel ben ik wel meer hooi gaan gebruiken en met paarden die snel last van stof hebben zou je het zaagsel na het strooien misschien beter licht bevochtigen. Ligt ook beetje aan de omstandigheden. Een open stal is dan wel beter.
Laatst bijgewerkt door piezze op 23-03-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:24

piezze schreef:
Echt zaagsel of krullen? Ik gebruik echt fijn zaagsel en dat is top spul. Ongeveer een pakje in de week, kost iets van 6 euro p pak. Ik pot het twee maanden en dan haal ik het leeg maar dan staan ze nooit nat.

Voor zover ik weet hebben de buren echt zaagsel..Oh dat valt me mee! En heb je een hele dikke bodem nodig? Liggen jou paarden ook in stal?

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:26

Annebeth1995 schreef:
piezze schreef:
Echt zaagsel of krullen? Ik gebruik echt fijn zaagsel en dat is top spul. Ongeveer een pakje in de week, kost iets van 6 euro p pak. Ik pot het twee maanden en dan haal ik het leeg maar dan staan ze nooit nat.

Voor zover ik weet hebben de buren echt zaagsel..Oh dat valt me mee! En heb je een hele dikke bodem nodig? Liggen jou paarden ook in stal?

Ik lees nu pas de rest van je comment, oeps! :o Bedankt voor je info, het klinkt als een stuk minder werk!

piezze

Re: Zaagsel als bodembedekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:30

Na het verschonen is hetniet zon dikke laag. Maar in de loop van die twee maanden wordt het een dikkere en compactere laag. De stal bij ons is echt groot 3,5x4 m. Ze ligt elke nacht en ze wordt wel stoffig maar nooit echt vies.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:31

Overdags staan ze overigens buiten maar ik denk dat het voor het gebruik niet veel zou uitmaken of ze er 24uur zou instaan.

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:35

piezze schreef:
Overdags staan ze overigens buiten maar ik denk dat het voor het gebruik niet veel zou uitmaken of ze er 24uur zou instaan.

Oké! Die va mij hebben de keuze om binnen of buiten te gaan staan, dus dat zal niet veel uitmaken denk ik!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:02

Omdat het veel vocht opneemt is het wel zwaarder. Dat merk ik met uitmesten. Vocht zakt naar de bodem, bovenlaag is het droogst. Het koekt niet vast aan de vloer. Dat is het mooie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:01

Zaagsel is wel veel stoffiger dan houtkrul, dus als je paard snel hoesterig is van stof kun je het beter niet gebruiken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:30

Ik heb met zaagsel gewerkt. Op zich fijn mesten. Ik haalde het nat en de drollen er elke dag uit. En eens per 5 dagen een pak erbij.
Maar we zijn er vanaf gestapt toen onze paarden meerdere keren een hoefzweer hadden. De smid wees ons erop dat dit vaker voorkomt bij zaagsel. Daarom ben ik overgestapt op vlas. Sindsdien nooit meer een hoefzweer gehad.

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:14

Scum schreef:
Ik heb met zaagsel gewerkt. Op zich fijn mesten. Ik haalde het nat en de drollen er elke dag uit. En eens per 5 dagen een pak erbij.
Maar we zijn er vanaf gestapt toen onze paarden meerdere keren een hoefzweer hadden. De smid wees ons erop dat dit vaker voorkomt bij zaagsel. Daarom ben ik overgestapt op vlas. Sindsdien nooit meer een hoefzweer gehad.

Goed om te weten! Maar dit zal ook wel per paard verschillen, denk ik? Maar zoals ik zei, goed om te weten, dan kunnen we er extra op letten!

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:16

DubbelDun schreef:
Zaagsel is wel veel stoffiger dan houtkrul, dus als je paard snel hoesterig is van stof kun je het beter niet gebruiken.

Bedankt voor je input! Ook dat is iets wat we zullen moeten ervaren, maar het is goed om van te voren te weten ja!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:21

Hier ook altijd al zaagsel, omdat de eigenaar een houthandel heeft :) Gratis bedekking dus.

Ze liggen ook in stal, en staan op stal vanaf s avonds een uur of 7 (nu) tot s ochtends uur of 8/ 9. Best een poosje dus in de winter.

We halen elke dag natte plekken en poep eruit, en meestal 1 keer in de week even alles er uit. Er wordt ongeveer 2 keer in de week zaagsel gehaald, en dan een hele grote kruiwagen vol voor 2 stallen. Dus zeg maar 1 hele voor bijna een week. Ik vind het echt fijn om te scheppen, veel fijner dan stro.

En over dat stoffige: Het zaagsel wordt er in gegooid, dan stuift het maar we hebben de staldeuren gewoon open staan, dus dat is na een kwartier weg en de pony's gaan toch s avonds pas op stal :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:25

@Jolandeee: maar die pony's staan toch niet stil op stal...
Zodra ze gaan lopen wordt het zaagsel beroerd en komt er dus stof vrij.
Zodra het wat batter wordt zal dat stuiven wel meevallen, maar als je altijd het natte er uit haalt en vaak droog er bij doet blijft het dus stoffig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:29

Ahaa zo, daar heb ik geen ervaring mee. Ik mis het nieuwe zaagsel wat met wat er nog ligt en dan een heel klein laagje stro er over heen. En als ik hooi gepakt veeg ik daarna de grond en dat gaat er ook nog overheen. Vandaar dat het bij ons niet stuift denk ik.

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:40

Ik haal dagelijks de nattigheid en de mest eruit ,en 3 dikke kruiwagens zaagsel in deweek

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:35

Dat kan, dat het per paard verschillend is, maar bij ons hadden 2 van de 3 het. En ik hou alles echt goed schoon hoor.
Daar komt inderdaad nog het stof bij. Ik had er eentje die daar ook niet meer tegen kon, en dan is vlas ook fijner.
Ik meen ook dat op dit moment de prijzen voor vlas een stuk onder zaagsel liggen. Maar misschien is dat regio gebonden?