thermometer hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

thermometer hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:12

Gezien mijn hooi af en toe wil broeien als ik de (seal)balen open heb liggen ben ik op zoek naar een manier om te temperatuur te meten van de binnenkant van de rol.

Hoe doen jullie dat en waar hebben jullie je meetapparatuur vandaan?

Loe_Loe

Re: thermometer hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:15

Bel een naar Reyniers in Eede of ze die verkopen/voor je kunnen bestellen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:16

Misschien een gek idee maar is zo'n thermometer voor rollades etc een optie?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:22

De broei komt niet van het openliggen, maar zat er al in. Hooi is dan iets te nat gewikkeld. Maar dat terzijde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:30

In plastic gewikkeld gras kan wel degelijk pas gaan broeien op het moment dat er zuurstof bij komt. En in plastic geseald gras is altijd natter dan hooi gewikkeld. Als het zo droog als hooi in het plastic gaat, fermenteert het niet (goed) meer.

Zo'n vleesthermometer zou best wel eens een goed idee kunnen zijn, maar gewoon afwikkelen van je baal is in de praktijk de beste remedie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:33

Warmte stijgt op, bovenkant open maken dus en zoveel mogelijk laten luchten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:38

Ik had daar last van en heb het opgelost door de balen op hun zijkant te leggen. En rondom folie eraf halen en van bovenaf de plakken eraf halen. Geen broei meer, geen schimmels en geen verspilling meer daardoor,

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:09

Ik pak mijn balen sowieso uit, inderdaad om dit te voorkomen. Ik heb nu echter een ander leverancier omdat mijn vaste leverancier geen 2e snee meer had. Deze partij is echt heel mooi, bijna hooi en heel droog en vrijwel geen schimmel. Maar het broeit dus wel na ongeveer een week.
Nu ligt het inderdaad helemaal afgewikkeld, maar dat neemt heel veel ruimte in en kost een hoop werk om te doen.

Even voor de duidelijkheid ik heb dus rollen, geen pakken met plakken.

@ Loe_Loe, dat zal ik inderdaad eens doen! Bedankt!

Een vleesthermometer komt niet in het midden van de balen, dus dat is geen optie. De thermometers die er specifiek voor zijn, zijn meteen erg duur vond ik. Dus ik dacht wellicht heeft er iemand een andere optie.
Ik wil mijn pakken graag controleren zo af en toe en sowieso degene die ik open heb.

Als er geen betere optie is gaan we toch maar voor afrollen, maar liever niet.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:16

hoogendroog schreef:
De broei komt niet van het openliggen, maar zat er al in. Hooi is dan iets te nat gewikkeld. Maar dat terzijde.

Wat ik altijd had begrepen is dat dit niet zou moeten kunnen doordat ze geseald zijn. Omdat er geen zuurstof bijkomt stoppen deze processen is mij verteld.
Als dit hooi te nat is geseald dan vraag ik me af hoe droog het moet zijn om wel te kunnen wikkelen.
Wat deze leverancier aangaf was deze partij bedoelt als hooi, ongeseald, maar door dreigende regenbuien is het iets eerder van het land gehaald en wel gewikkeld. Het heeft dus langer gelegen dan voordroog normaal gesproken zou liggen. Het zit er tussen in qua droogtijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:53

Ik heb ook rollen. En als je die op hun zij legt kun je ze schillen als een ui. Veel gemakkelijker met hooi geven ook en het neemt minder ruimte in, ik haal folie en net eraf. Rol hem met de onderkant op een stukje folie en schep de eerste laag eraf. Je hoeft dan niet meer te wikkelen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 14:03

Dit had ik nu ook gedaan, Ideaal omdat je dan snel bij het midden bent. Omkiepen, dan pak je de andere helft ook weer plak voor plak.

Ik zit nog te broeden op een manier om ze 'door te zagen' dan liggen ze waarschijnlijk ver genoeg open om niet te gaan broeien en zijn ze makkelijker te 'pellen'

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:26

Misschien is een compostthermometer wel lang genoeg en bruikbaar om het midden van je balen te bereiken. Die zijn ongeveer een halve meter lang.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:29

Misschien eens informeren bij een loonwerker? Kijken of je er eentje kunt lenen of huren?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:44

idd even bij de loonwerker navragen, er zijn namelijk ook speciale vochtmeters voor de balen.
Daar zal ook wel een thermometer functie opzitten.
Ik denk dat de meeste loonwerkers die stro en hooi balen persen. zo'n ding hebben.

rochie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:09

Ipv een thermometer kan je ook een ijzeren staaf/pen, bv van bij de bouwmarkt, gebruiken. Erin steken klaar. Af en toe eruit trekken en dan voel je aan de pen hoe warm het is in het pak.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:31

Farouk schreef:
Misschien is een compostthermometer wel lang genoeg en bruikbaar om het midden van je balen te bereiken. Die zijn ongeveer een halve meter lang.

Ja zo iets! Ik zal daar eens naar zoeken, goede tip!
Zo iets bedoel je? http://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/4994

Loonwerker is ook een goed idee, maar ik zou toch graag iets hebben waarmee ik zelf regelmatig kan controleren.

Een ijzeren staaf in gesealde pakken laten zitten lijkt me geen goed idee ivm luchtdichtheid. Ik heb nog overwogen om volgend jaar dan ongesealde pakken te kopen maar ik kan ze niet helemaal droog opslaan dus dan zit je weer met schimmel...

Ik heb Reyniers gebeld maar die hebben ze niet helaas...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:38

Laatst bijgewerkt door Mellow op 21-03-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:38

RS Technics heeft hooibroeithermometers :)

rochie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:42

Het pak kan alleen warm worden als het open is. Als je het openmaakt om te voeren en je steekt er dan een staaf in dan kan je het goed in de gaten houden of het warm wordt.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:58

Goed verpakt kuilgras zal inderdaad niet gaan broeien.
Pas als je een pak losmaakt kan het gaan broeien. Probeer dan ook zo min mogelijk plastic te verwijderen, al is dat bij ronde balen lastig. Bij vierkante balen kun je één kop lossnijden en steeds een stukje opschuiven naarmate je meer plakken afneemt.

Het broeien van de balen is trouwens een teken dat je voersnelheid te laag is. Misschien is het verstandig balen met een lager vochtpercentage of met minder inhoud te gaan voeren.

Wat betreft de thermometer, die zijn inderdaad vrij prijzig en voor jouw doeleinde eigenlijk overbodig. Je kunt de plakken die je voert simpelweg met je hand voelen.
Mocht je er toch een willen kopen: landbouwwinkel.nl. Wij hebben hier een paar weken terug toevallig een nieuwe vochtmeter gekocht en ook onze thermometer komt daar vandaan.