24/7 weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kusdeemx

24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:55

Hey,
Ik heb een vraag, waar laten jullie je spullen, zadel, hoofdstel en dat soort dingen als je geen schuilstal hebt?
Laatst bijgewerkt door Kusdeemx op 20-03-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:59

Wat hebben de paarden in je wei nu ter beschutting?

Ik nam vroeger mijn etc gewoon alle dagen op de fiets heen en weer.

Een goede kist, maar die moet dan wel redelijk onzichtbaar zijn van de weg en /of goed vaststaan zodat hij niet gestolen kan worden, kan ook voldoen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-03-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:00

Ik heb ook wel eens van iemand voorbij zien komen dat ze daar een speciaal hokje voor hadden laten bouwen? Was ook verankerd aan de grond/fundering, dus hufterproof... Verder wel goed slot erop en het liefste in het hokje nog een aparte, zware (of verankerde) zadelkast met slot.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:02

Ik neem m'n zadel altijd mee in de auto. Wij hebben een caravan op het land staan waar we kunnen zitten en daar liggen alleen de andere 'hoognodige' spulletjes in.

Een kunststof kist (voor kussens van tuinstoelen) zou je ook kunnen gebruiken, maar ik zou er geen waardevolle spullen in bewaren.

Kusdeemx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 14:06

Lusitana schreef:
Wat heb je een vreemde titel gegeven aan je topic. Is 24/7 weidegang niet meer van toepassing?

Wat hebben de paarden in je wei nu ter beschutting?

Ik nam vroeger mijn etc gewoon alle dagen op de fiets heen en weer.

Een goede kist, maar die moet dan wel redelijk onzichtbaar zijn van de weg en /of goed vaststaan zodat hij niet gestolen kan worden, kan ook voldoen.

Ze zouden dan alleen een paar bomen ter beschutting hebben, ook de reden waardoor ik erg twijfel of ik ze wel 24/7 buiten zou willen zetten

Lusitana

Re: 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:12

Een paar bomen kan prima beschutting zijn. Ligt een beetje aan hoe dik ze zijn en hoe groot de kruin is.

Soms is het mogelijk schaduwdoek (dicht netwerk) te spannen tussen twee bomen, dat geeft dan weer meer beschutting.
Schaduwdoek is groen en valt dus bijna altijd goed weg tegen achtergrond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:42

Hangt erg van de specifieke tint groen en de achtergrond af. Groen 40mm lint valt namelijk vreselijk op, terwijl het bruine lint op een afstandje bijna onzichtbaar is voor de mens.

TS neem een kompas mee en kijk waar die bomen staan t.o.v. de windrichting bij storm/regen (zuid & west). Blaast de wind en regen er vol onder, dan geven ze weinig beschutting, staan ze tussen de wind en waar de paarden kunnen komen geven ze genoeg schut (en schaduw) om nut te hebben. Liefst wil je op die plek wel iets van tegels of zand leggen om ze een altijd droge plek te bieden.

Zonder schuilstal of iets anders wat er mag staan, is thuis de beste plek voor je spullen. Dat betekend dus auto, fiets + fietskar, oid. voor het vervoeren van je spullen.

Let ook op dat je verplicht bent elke 50m een waarschuwingsbordje op te hangen als je schrikdraad gebruikt langs een openbaar pad/weg. Voor je verzekering, etc. is een bordje met verboden toegang voor onbevoegden ook aan te raden. Let ook op wat de beste plek is voor je schrikapparaat, want ook die dingen zijn diefstalgevoelig (en zeker met zonnepaneel). Juiste plek voor een paar gewikkelde hooibalen om zulke dingen uit het zicht te plaatsen helpt een boel. Ga dus een dagje zitten daar, kijk naar hoe de zon om/over je land loopt, markeer de windrichtingen en ga schetsen wat je waar wil hebben. Bedenk ook dat je toegang geschikt moet zijn voor trekkers (minimaal 4,5m breed en ze moeten de draai kunnen maken) als je iets groots moet laten leveren/ophalen (hooi/mesthoop).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:02

bij 24/7 op het land is het probleem inderdaad waar laat je je spullen, persoonlijk zou ik alles die iedere keer dan meenemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:05

Je tuig en zo zul je gewoon thuis moeten bewaren in zo´n geval. Trouwens, ik heb vroeger bij een pensionstal gestaan en daar sjouwde ik het ook altijd mee. Dat ben ik gaan doen toen er een keer op een pensionstal was ingebroken en mijn zadel meegejat was.

Ik heb me de jaren erop werkelijk kapotgesjouwd met die zadels, maar ik liet ze niet meer op stal hangen.