Nu inmiddels 2 weken geleden ben ik een weekendje weg geweest en heeft mijn paard bij een kennis op stal gestaan. Het zijn 5 dagen geweest, en ze stond samen met nog een pony in een stal waar de koeien van deze gene ook staan.
Sinds terug komst jeukt ze de hele tijd ergens in de stal tegen aan, nu is mijn vraag wat kan dit zijn. mijn moeder die denkt dat het staart manen exceem is of dat ze vlooien heeft opgelopen door de koeien.
ze jeukt alleen bij haar kont maar niet zozeer bij de staart. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Inderdaad even goed op onderzoek gaan. Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet waarom je een topic opent op Bokt ipv de dierenarts raadpleegt. Wat de uitkomst ook is, er zal iets van shampoo of ontworming moeten komen.
ellepel
Geplaatst: 18-03-16 12:30
Als het paard bij koeien heeft gestaan zou luis of mijt goed kunnen,maar kan ook zijn dat je paard met jeuk reageerd omdat het daar misschien anders gevoerd is. Goed kijken of je luizen ziet bij de staartaanzet, wormen kan. Kan eigenlijk een heleboel zijn, beste is dan toch even de veearts vragen
Ik denk aan aarsmade. Deze aarsmades kun je zien, ze kruipen vooral in de avond door de anus naar buiten. Het zijn van die wormpjes die mensen ook wel eens hebben. Ongeveer 1 cm, dun en wit. door dat naarbuiten komen van die beesten krijgt je paard jeuk aan zijn kont. LET OP Aarsmade kun je niet bestrijden met een gewone worden spuit. Informeer bij de veearts. En als het aarsmade is doe je er verstandig aan jezelf ook even te behandelen, ze hebben er wat tegen bij de drogist.