Informatie opdoen houden van pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MedHat

Informatie opdoen houden van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:01

Hallo forummers.

Een korte introductie; ik ben Tammy, 29 en trotse mama van een klein manneke van 7 maanden.

Zelf paardengek (en dieren in het algemeen), wil ik de kleine man zoveel mogelijk contact laten hebben met dieren, en lijkt het me geweldig als hij over een paar jaar een eigen pony heeft om te leren verzorgen en mee om te gaan en uiteindelijk te rijden. Uiteraard blijft de verantwoordelijkheid volledig bij mij liggen, kan van zo'n kleintje niet verwachten dat al te kunnen, maar zou dat alleen maar leuk vinden om zelf ook weer meer er mee bezig te zijn.

Nou, zoals gezegd zou het pas over een paar jaar (jaartje of 2 a 3) eventueel zover zijn, wat mij genoeg tijd geeft om alles op een rijtje te krijgen.

Vraag 1; shettie of minipaardje? Wat zijn de voors en tegens van beide? (oa karakter, verzorgingseisen)
Vraag 2; alleen is maar alleen, dus 2 pony's/paardjes, of zijn er nog andere geschikte gezelschaps opties?
Vraag 3; beginnen van veulen af aan dat ze samen kunnen opgroeien/ontwikkelen, of volwassen?
Vraag 4; Wat zijn realistische aanschafprijzen?
Vraag 5; Huisvesting; hoeveel ruimte heb je nodig voor een tweetal, en is een weide met degelijke schuilstal voldoende?
Vraag 6; wat zijn realistische huurprijzen voor weide?
Vraag 7; op welk jaarlijkse/maandelijks prijskaartje moet ik rekenen qua alles (voeding, dierenarts, smid ed.)

De specifieke verzorgingsvragen komen later wel een keer (mijn kennis is inmiddels wat roestig), maar ik wil eerst de basics weten en of het haalbaar gaat worden. Als er dieren komen is dat voor de rest van hun leven, dus ik wil goed weten waar ik aan begin.

Alvast bedankt,
MedHat/Tammy

fjordnina

Re: Informatie opdoen houden van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:15

Ik zou gaan voor een shet omdat een correct gebouwd minipaardje niet geschikt is om een kind te dragen. Ook zou ik gaan voor een volwassen, goed opgevoede, beleerde shet van boven de 1 meter. Prijzen voor dit soort dieren liggen tussen de 250-600 euro.

Qua ruimte heb je minimaal 800 m2 nodig. Een schuilstal is fijn, en een weide kan genoeg zijn, maar met shetlanders is het fijn als je ze niet altijd op het gras hebt staan omdat veel ervan gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Een paddock met verharding en zand en een strook gras zou het mooiste zijn, of een paddock paradise natuurlijk.

Qua huurprijzen voor een wei is het afhankelijk van de regio. Het prijskaartje is ook afhankelijk van je regio. In het westen betaal je nu eenmaal meer voor vrijwel alles dan in het noorden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:26

800 m2 voor twee Shets is veel te weinig. Reken maar op 3000 m2, dat is veel realistischer.

Ik zou echter eerst maar eens kijken of kindlief tegen de tijd dat hij 4-5 is, ponies uberhaupt wel leuk vindt, en tegen die tijd eerst eens wat manegelesjes volgen voordat je een pony aanschaft.

Ook zou ik adviseren om tegen die tijd niet twee Shets te nemen, want daar is je kind dan tegelijkertijd uitgegroeid, maar bv een brave oudere Shetkruising van bv 1.10/1.15, en als gezelschap een maatje grotere pony die dan iets jonger mag zijn, waar jijzelf dan bv mee kunt mennen tot je kind 'er in gegroeid' is. Of misschien zit je tegen die tijd wel meteen aan een pony van 1,25 voor je zoon plus een pony van 1.40 waar je misschien zelf ook nog wel op kunt rijden, als je niet al te groot bent.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:34

Sowieso geen minipaardje, je zoontje zal al snel te zwaar zijn om er effectief op te rijden. Een jonge, onbeleerde pony zou ik evenmin kiezen. Uiteraard kan dat goed uitdraaien maar dat risico zou ik niet lopen. Nee, dan liever een pony die bewezen heeft dat hij een "echte kinderpony" is.
Maar, is dit alles niet voorbarig? Wat als straks blijkt dat je zoontje absoluut geen interesse toont?

MedHat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:38

Dank jullie
Ik vind de mini's echt superleuk, maar stond me inderdaad vaag wat bij dat de ruggetjes meestal niet erg draagkrachtig zijn, maar hoorde dat jaren geleden, en had geen idee of dat inmiddels al veranderd was. Dus shet it is :)

Hoe de plek ingedeeld gaat worden zal toch afhankelijk zijn van wat ik kan vinden natuurlijk, had wel al bedacht om voor de stal een stuk te verharden.
Momenteel is de regio Zeeland (walcheren), maar we willen tzt nog wel verhuizen naar ergens tussen hier en Dordrecht, dus waarschijnlijk ergens halverwege in brabant.

@Ibbel en Lukasje ; Uiteraard kijk ik ook of hij het leuk vind, maar ik heb liever nu al het totaalplaatje, zodat ik als dat wel het geval is ik in elk geval weet waar ik ongeveer aan toe ben, en vast kan sparen voor de eerste aanschaffen (de paardjes, tuigage etc etc)...gaat t plan niet door komt dat gespaarde geld ook wel op ;)
Zal inderdaad op de groei moeten letten, of misschien bied ik een ouwetje wel een goed thuis in de rol van gezelschapsdame/heer.
Denk dat ik met mijn 1.77 en 80 kg maar geen pony moet gaan pesten :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:42

Persoonlijk zou ik voor de kinderen niet zomaar een pony nemen als je ze ook niet bij huis kan zetten. Straks vinden de kinderen er geen bal aan, maar ben jij een klein fortuin kwijt aan de pensionstalling van de paardjes.
Ook mis ik in je verhaal een beetje hoeveel verstand je zelf van paarden hebt. Weet je wanneer ze ontwormd moeten worden? Entingen? Hoefsmid? Opvoeding? Een veulen kopen lijkt leuk, maar hoe klein ze ook zijn, je moet ze wel goed opvoeden om te voorkomen dat ze levensgevaarlijk worden. Ook Shetjes kunnen een volwassen persoon doodtrappen als ze willen.

Sowieso heb je er twee nodig, en paarden kunnen prima op land met een schuilstal. Oppervlakte is lastig. Je wil zo veel mogelijk ruimte, maar niet zo veel mogelijk gras, dan worden ze moddervet met alle gevolgen van dien.

Maar ik zou inderdaad eerst eens kijken of je zoon paarden wel leuk vind... Shetjes zijn er in overmaat, dus je raakt ze ook niet makkelijk kwijt als je later spijt hebt van je aankoop.

Edit: je kan met zo'n kleintje natuurlijk wel prima mennen. Maar een goed tuig en wagen zijn best prijzig, en her diertje moet dan ook goed beleerd worden. Zomaar wat aanprutsen is echt levensgevaarlijk!
Globale kleine kostenschatting:
Aanschaf: Tussen de 200-500 euro per stuk? Een ander gezelschapsdier voor een paard dan een ander paard is geen optie!
Pensionstalling: Rond de 300 all inclusive? (zo is het hier in de regio in elk geval)
Hoefsmid: 20-30 euro per 6-8 weken
Dierenarts is zeer variabel. We hebben er eentje op de kliniek gehad voor koliek, 2000 euro. Oogtumor: 1000 euro.

Ik zou eerder kijken voor een paardje waar weinig mee gedaan wordt of die je af en toe kan gebruiken voor poetsen ofzo. Dan heb je ook al die verantwoordelijkheden niet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:48

Ik had ook die droom....
Helaas had kind 1 geen interesse in paarden (in het begin wel hoor, maar met 6/7 jaar was dat weer over).
Had een a-welshje voor hem, maar de liefde was snel over.

Nr 2 heeft paarden vanaf dag 1 weinig aan gevonden.

Nr 3 vindt het leuk, maar ze heeft pas met 12 jaar een "eigen" pony gekregen toen ik zeker wist dat ze het leuk vond en groot genoeg was om zichzelf redelijk te redden met de pony.
En een pony waar ik evt, qua schofthoogte (1,47m) , ook nog eens op kan stappen en waar zij ook nog lang mee kan doen.
En omdat mijn dochter wat ouder is, was het makkelijker een pony te zoeken die qua karakter bij haar past.
Heb nl ook een Fjord, maar mijn dochter is te lief/zachtaardig voor deze en de Fjord neemt dus een loopje met haar.
Zij heeft nu een nrps-er (3/4 arabier, 1/4 EV) wat qua karakter prima bij haar past.

Ik heb 3 paardjes aan huis staan, dus dat is qua kosten niet te vergelijken met paarden op pension/huurwei.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:50

Waarom zoek je tzt niet gewoon een verzorg shetje?

MedHat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 12:00

Bij huis zou inderdaad ideaal zijn. Voordeel is wel dat we, in elk geval zolang we nog hier wonen, veel boeren ed in de directe omgeving hebben, dus iets verhoogde kans een plekje in de buurt te kunnen vinden.

Ik heb van mijn 12e tot 25e gereden en af en aan verzorgdieren gehad. Moet wel eerlijk zeggen dat dingen als smid en medische verzorging nooit binnen mijn takenpakket vielen, maar dat is makkelijk uit te zoeken en aan te houden. Met nu 5, tegen die tijd 8-10 jaar uit de roulatie (of ik moet weer een leuk verzorgmaatje vinden in de buurt als de kleine iets ouder is) is een veulen inderdaad niet de beste optie denk ik, wellicht als vervolg, maar niet als eerste eigen.

Zag toevallig laatst een advertentie langskomen voor natuurlijk bekappen hier in de buurt, vragen 30,-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:54

Ik zou toch nog even wachten tot je kind wat ouder is, want de interesses kunnen heel snel veranderen naar iets anders, in het begin vinden ze meestal (bijna) alles leuk, zeker wat dieren betreft. Als het de bedoeling is om in de toekomst je kind te laten rijden, zou ik gaan voor een grotere shet vooral omdat zij geschikter zijn voor te rijden, een mini helemaal niet geschikt voor mee te rijden. Is ook interessanter om een grotemaats shet aan te komen voor als je kind te groot wordt, je alsnog mee kunt gaan mennen. Een pony/paard hoort ALTIJD met 2 te zijn, een ander dier kan ook maar of ze er allemaal blij van worden is de vraag want ze 'spreken' niet dezelfde 'taal'.

Als het je eerste pony is raad ik wel aan voor een ouder dier die al het een en ander kent of je moet echt goede begeleiding hebben, want het is en blijft een jong dier. Shetjes kun je al snel voor gratis (meestal hengstenveulens) tot 600 gaan (brave kinderpony's), een mini is vanaf +- 250 tot zelfs +1000. Qua ruimte zou ik eerder denken aan 2.000 vierkante meter incl winterpaddock, de kleintjes zijn gevoeliger voor te dik te worden tot zelfs hoefbevangen.. dus een goede planning van wanneer ze op het gras gaan is belangrijk, daarbij kan een paddock goed van pas komen zodat ze dan niet op het gras staan en wanneer het winter is zodat ze niet in de blubber zitten (stuk zand, stuk betegeld).

De huurprijzen variëren natuurlijk van waar je woont, hoe groot de wei is, omheining, ligging en nog zoveel andere factoren. Hier kost de hoefsmid €30 per pony, om de 8 weken en als ze ijzers (men intensief) krijgen is het €65. Om het half jaar komt de osteopaat voor €50/pony en de DA kost €15 per vaccinatie/pony, excl de voorrijkosten.. verder is het altijd handig voor al een potje klaar te hebben die groot genoeg is voor hoge( en onverwachtse) kosten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:07

Met de anderen eens dat je het voor de kleine pas moet doen als hij interesse toont in paarden, anders wordt het niets. Ik heb zelf 2 shetlanders omdat ik het zelf wilde.
Heb geen kinderen, maar de kinderen van mijn schoonzus en broer hebben nooit wat om de pony's gegeven. Konijn was (en is) veel interessanter.

Maar kan me indenken dat je zelf graag een paardje wil, en dan iets waar je kind eventueel ook wat mee kan doen, mocht de interesse ooit komen.

Dus mijn advies, kies iets waar je zelf mee uit de voeten kunt.
Eventueel grotere pony/paard waar je op kunt rijden.
Wil je gaan mennen, dan kan een shetlander prima. Met kleine maat kun je tweespan rijden, met grote maat ook enkelspan (iets meer tempo maken vanwege langere benen).

Ik heb voor mijn 2 shetten niet erg veel ruimte; ik denk zo'n 800 m2 en merendeel zanduitloop (met schuilstal). Dit vanwege gevoeligheid voor bevangenheid en snel te dik worden.

Omdat ik ook weinig ruimte heb voor hooi opslag, moeten we zo om de 5 tot 7 weken een aanhanger hooi gaan halen.
Daarbij heb ik ruimte nodig voor de menwagen, tuig en overige voeropslag. Alsmede mestopslag. Iets wat vaak wordt vergeten dat dit ook nog ergens moet liggen :)

Ze staan bij mij bij iemand aan huis, maar als ze ergens op een afgelegen weide staan, kun je vaak zulke materialen (tuig/wagen) niet daar kwijt en moet je daar dus ook weer wat op verzinnen.

Wil je gaan voor pensionstal hou er dan rekening mee dat een shet vaak net zoveel kost als een grote pony. Soms mogen shetten bij elkaar in 1 stal. Maar voor een shetlander zou ik niet voor een stal kiezen; ze staan liefst buiten, maar wel samen.

Soms wordt een geit aangeraden.
Heb ik zelf gehad, maar is absoluut geen aanrader. Geiten vreten alles echt heel kort, staan vaak te mekkeren, vreten aan de staart en manentop en geit en pony konden het ook nog eens niet met elkaar vinden, pony vrat de geitenmest op ... al met al ... na half jaar waren de geiten hier weer weg :+

MedHat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 17:14

Ok, het stond er een beetje raar inderdaad, het is niet dat ik het *alleen maar* wil voor de kleine man, kleine man is eerder een leuke extra reden/motivator om er serieus over na te gaan denken. Tuurlijk begrijp ik dat er geen garantie is dat hij het leuk vind/zal blijven vinden....van mama weet ik dat wel zeker :D

Wat betreft het gezelschap bedoelde ik in de lijn van ander mini'tje, of evt. een mini-ezeltje mocht dat tegen die tijd toevallig op mijn pad komen, begreep dat die twee soorten wel potentie tot goede en leuke onderlinge communicatie hebben.

Bedankt voor het advies Isapaardje, op die manier had ik het inderdaad nog niet helemaal bekeken, eerst vanuit mogelijkheden voor mij (buitenom verzorging en ermee 'keutelen') en dáárbij de mogelijkheid voor kleine man.

anique161

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:23

Als ik jou was zou ik eerder voor een shetlander gaan dan voor een minipaardje, minipaardjes zijn over het algemeen niet geschikt om mee te gaan rijden.

Daarnaast lijkt het mij slimmer om een wat oudere shetlander te kopen ipv een veulen. Het klinkt heel leuk , samen opgroeien maar denk er wel aan dat het veulen alles nog moet leren en opgevoed moet worden. Dit is lastiger dan het lijkt.
Een wat oudere pony die zich al bewezen heeft als 'kinderpony' kan je zoontje het meeste mee, hier kan die echt al mee aan de gang en is voor jou ook wat vertrouwder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:43

Ezel en shetlander zou ik niet doen.
Ezels kunnen giga balken als er wat is, en hun vacht is niet waterdicht.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:43

Ik zou idd ook voor een wat oudere shetlander gaan :)

Sammyy_299

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:14

Vraag 1 is best wel lastig! Een mini-paardje heeft over het algemeen een iets rustiger karakter als een shetlander toch? Maar op een mini-paardje kan je weer niet rijden :O Maar dan zou ik toch voor een iets oudere shet gaan die ervaring heeft met jonge kinderen. Voor een pony is het nooit fijn om helemaal alleen te staan. Bij mijn verzorgpaard staat een shetlander alleen met een geit en 2 kippen in de wei. Volgens mij is dat ook wel te doen. Voor de veiligheid van je zoontje is een oudere pony misschien beter. Die heeft meer ervaring, en ben je er zekerder van dat het goed gaat. Een jonge pony is veel dingen nog niet gewend, waardoor hij dingen misschien verkeerd kan begrijpen. Wat realistische aanschafprijzen zijn vind ik moeilijk. Dat ligt natuurlijk ook aan de leeftijd en ervaring van de pony. Weidegang met schuilstal is zeker voldoende voor een shetlander. Maar wat veel mensen vergeten is dat er wel een wateraansluiting moet zijn, want je wilt natuurlijk wel dat je pony vers water heeft ;) Ik zelf betaalde €70 per maand voor alleen de weide. Maar hooi en stro moest je allemaal zelf kopen, dus daar moet je ook rekening mee houden.

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen. Heel veel succes! :D

MedHat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:24

Haha, ja water is wel prettig, ik zie mezelf niet zo snel op-en-neer gaan op de fiets met emmers water :)

Denk dat ik eerst maar eens goed op een rijtje moet zetten wat het slimste is, misschien toch eerst gewoon een groter iets waar ik zelf wat mee kan (misschien zelfs voor mij rijdbaar) , maar wel met kinderen om kan gaan dat de kleine kan leren hoe paarden in elkaar steken, rijden zit er voor hem toch de eerste tijd nog niet in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:25

Vraag 1; shettie of minipaardje? Wat zijn de voors en tegens van beide? (oa karakter, verzorgingseisen)

Ik zou gaan voor een grote maat shet of een welshje. Een minipaardje is niet echt gebouwd om (langer) bereden te worden en hij zal er snel af groeien. Ik zou voor een oudere pony gaan die al het een en ander meegemaakt heeft en niet snel onder de indruk is.

Vraag 2; alleen is maar alleen, dus 2 pony's/paardjes, of zijn er nog andere geschikte gezelschaps opties?

Paarden horen soortgenoten om zich heen te hebben. Het gaat soms ook goed met andere soorten dieren, maar dat kan nooit tegen een ponymaatje op. Dus ik zou zeker twee pony's nemen als je dat kan qua tijd en geld.

Vraag 3; beginnen van veulen af aan dat ze samen kunnen opgroeien/ontwikkelen, of volwassen?

Oudere pony. Samen opgroeien is natuurlijk leuk, maar een jonge pony heeft nog meer dan een ouder dier baat aan een goede opvoeding. Bij een veulen is het ook afwachten of hij ook braaf gaat zijn met rijden. Een oudere kinderpony heeft alles al meegemaakt en zal waarschijnlijk minder snel onder de indruk zijn. Maar daar betaal je vaak wel wat meer voor. Betrouwbare pony's zijn goud waard.

Vraag 4; Wat zijn realistische aanschafprijzen?

Ik ben niet zo thuis in de prijzen. Je hebt shetjes op de markt al voor een paar euro. Maar ik zou niet bezuinigen en wat meer uittrekken voor een betrouwbare kinderpony.

Vraag 5; Huisvesting; hoeveel ruimte heb je nodig voor een tweetal, en is een weide met degelijke schuilstal voldoende?

Als je shetten wil dan zou ik uitkijken voor een stuk met zand erbij. Op alleen gras is het lastig ze op goed gewicht te houden is mijn ervaring. Het is fijn als ze een aantal uur per dag op het zand kunnen staan met hooi. Een weiland met schuilstal is voldoende, daar maak je de meeste pony's juist blij mee.

Vraag 6; wat zijn realistische huurprijzen voor weide?

Dat is afhankelijk van je regio.

Vraag 7; op welk jaarlijkse/maandelijks prijskaartje moet ik rekenen qua alles (voeding, dierenarts, smid ed.)

Die van mij staan voornamelijk op een kaal stuk land. Ik heb eens uitgerekend dat ik gemiddeld 200 euro per maand kwijt ben voor 2 shetten en een welsh. Dan krijgen ze onbeperkt (graszaad)hooi, vitamine brok, 1x per jaar enting (tetanus, influenza, WNV), iedere 8 weken naar de smid, likstenen, ontworming, stalbedekking. Hooi is mijn grootste kostenpost.

MedHat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:39

Dank voor de heldere antwoorden capopjekop. Zal me ook eens inlezen op welsh zodat ik ze kan vergelijken