Weide indeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Weide indeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:54

Hallo Bokkers,
graag zou ik jullie ideeën willen wat een goede indeling zou kunnen zijn voor onze weide.

Het gaat om een stuk van ongeveer 1 hectare waar de paarden op kunnen van ongeveer maart t/m oktober. Het is niet de meest ideale wei want hij is erg nat in de winterperiode.

Ik heb zelf een aantal indelingen gemaakt wat eventueel een optie zou kunnen zijn, maar wellicht hebben jullie betere ideeën of aanvullingen.

Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is dat ik graag wil dat de paarden ten alle tijden in de schuilstal kunnen (tegen zon en regen) en dat het voor ons zo makkelijk mogelijk is om water (dit moet gebracht worden) en hooi te brengen.

* blauw links boven is de schuilstal,
* linksboven geel is een soort paddock/zand stuk met slowfeeder
* groene is de wei (met de paarse punt rechtsbovenin gebruiken we ook om te rijden)
* licht blauw aan de linkerkant is de doorgang naar 1 van de weides
* paarse streep links onder is de ingang van de we

Het liefste wil ik de paarden bij optie 1 en 2 snachts op het zandstuk met slowfeeder en schuilstal en overdag de weide open zetten, dat ze nog toegang blijven houden naar de stal en slowfeeder.

Optie 1 die mij het meeste aanspreekt,

Afbeelding

Optie 2, eigenlijk hetzelfde idee als optie 1, echter 1 weide stuk minder, waardoor de andere delen onderin groter zijn. Nu vraag ik me af wat verstandiger is, 4 kleinere stukken of 3 grotere stukken. Bij 4 stukken kun je natuurlijk vaker wisselen, waardoor de andere delen tijd hebben om te herstellen, of 3 grotere stukken waarbij het misschien iets minder vertrapt wordt.

Afbeelding

Optie 3 een soort track idee,
Hierbij verliezen we het bovenste stuk rechtsboven om in te rijden, dit zouden we dan moeten doen in een weide gedeelte waardoor dat kapot getrapt wordt. Echter is dit wel makkelijker met water en voer brengen want dit kan gewoon allemaal geplaatst worden bij de ingang straat/weide.

Afbeelding

Afgelopen jaar zijn we er halverwege het jaar pas opgekomen en hebben de paarden op een gegeven moment de gehele weide gehad, echter was dit teveel aan gras en hebben ze meer plat gelopen dan echt kaal gegeten. Nu komen ze over ongeveer 3 weken weer hierheen en zit ik dus met wat is het beste voor de paarden en het minste sleepwerk met water door de gehele weide.

Graag jullie adviezen hierover :)

Sanniej_

Re: Weide indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:01

Ik zou gaan voor optie 1 tot dat het weer slechter wordt en dan naar optie 2 of zelfs maar twee stukken land maken.

Heb zelf altijd zomers land verdeeld in meerdere wat kleinere stukken en dan kon ik vaak wisselen maar kon de wei wel langer rusten.
En als het meer ging regenen en land slechter werd einde zomer maakte ik meer grote stukken ivm vertrappen en daarna er vanaf.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:07

Ik zou gaan voor 3 stukken wei, en dan om de week wisselen in het seizoen.
Ik de winter 1 stuk gebruiken en dat in t voorjaar weer goed slepen zodat dat ook zsm weercte gebruiken is

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:21

Ik zou de wei maar in 2 stukken doen. Anders worden de stukken wel erg klein, en kunnen de paarden maar weinig beweging nemen. Diagonaal indelen (va, linksboven naar rechtsonder) zodat je de paarden vanop beide stukken aan de schuilstal kunnen.