welke soort graszaad om in te zaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josephinus

welke soort graszaad om in te zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 11:05

hallo bokkers,

Mijn weilandje gaat (eindelijk) over een paar weken ingezaaid worden. Ik heb een lijstje gemaakt met soorten graszaad maar kom er nu niet helemaal meer aan uit. Ik wil sowieso 2 soorten graszaad zodat ik kan zien welke het beste is en smakelijkst is voor de paarden. De samenstelling van de diverse soorten scheelt best wel veel. Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil wel kruiden in de wei (voorzover die niet meteen afgeknaagd worden en vervolgens nooit meer opkomen) en begreep dat er toch wel een aanzienlijk deel Rai in moet ivm de stevigheid van de bodem/graszode. Het betreft een kaal stuk land (nog nooit ingezaaid) van circa 4000m. Prijzen verschillen niet zo heel erg. Ik wil wel graag zsm gras en ook (al begrijp ik dat het een echte Do Not Do is) zullen de paarden toch al dit jaar op een deel ervan komen te staan, want ik ga ze echt niet een heel jaar gras ontzeggen.

Willen jullie mij helpen kiezen tussen de volgende opties?

Samenstelling (1)
10% Kropaar
10% Engels raaigras middentijds
15% Veldbeemdgras
30% Timothee
15% Beemdlangbloem
10% Rietzwenkgras
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers

Samenstelling (2)
60% Engels raaigras (3 soorten)
15% Timothee
12% Veldbeemdgras
10% Roodzwenkgras
3% Kruiden (Fenegriek, Wilde Peen, Peterselie, Reukgras, Smalle Weegbree)

Samenstelling (3)
30% Engels raaigras TOLEDO
20% Engels raaigras CARNAC
25% Timothee ALMA
15% Veldbeemdgras BALIN
10% Roodzwenkgras CHOPIN

Samenstelling (4)
30% Engels Raaigras (sport) Conrad I
20% Engels Raaigras middentijds diploïd Sibasa
20% Veldbeemdgras Miracle / Evora
20% Timothee Erecta
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers Rossinante

Samenstelling (5)
10% Kropaar Amba
10% Engels Raaigras middentijds diploïd Sibasa
15% Veldbeemdgras Miracle / Arrowhead
30% Timothee Erecta
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers Rossinante
10% Rietzwenkgras Fuego
15% Beemdlangbloem Merifest

Samenstelling (6)
25% Timothee ALMA
20% Veldbeemdgras BALIN
15% Engels raaigras PICARO
15% Engels raaigras TOLEDO
15% Engels raaigras CARNAC
10% Roodzwenkgras CHOPIN

Samenstelling (7)
30% Timotheegras ALMA
25% Beemdlangbloem COSMOLIT
15% Veldbeemdgras BALIN
15% Roodzwenkgras CHOPIN
10% Rietzwenkgras AMALIA
5% Engels raaigras CARNAC

Samenstelling (8)
25% Engels raaigras sportveldtype
25% Engels raaigras weidetype
20% veldbeemdgras
15% timothee
15% rood zwenkgras.

alvast bedankt!

tamary

Re: welke soort graszaad om in te zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:22

Ik weet niet waar je die samenstellingen vandaan haalt, maar hoe meer variatie aan soorten hoe beter, want ook de interactie er tussen bepaald de sterkte van je grasmat en dat is essentieel als er paarden op komen. Welke precies willen groeien hangt af van je grondsoort en bemesting en dat zijn niet altijd precies de soorten die je hebben wil. Begin met wat er standaard beschikbaar is en leer vervolgens door de jaren wat jouw stukje precies nodig heeft.
Standaard weidemengsel heet bg11 (11 soorten gras dus) andere optie is horsemaster (barenburg) of het graszaadmengsel van pavo. Bg11 is je goedkoopste optie, de andere 2 zijn meer geschikt voor paarden door lagere groeikern (kan dus korter afgegraasd worden).

Dit jaar er al op kan je echt vergeten of je moet volgend jaar weer opnieuw willen beginnen. Graszaad is duur en je hebt een goed gewortelde grasmat nodig voor paarden, want ze trappen de zode makkelijk stuk. Wil je je paarden dit jaar op gras, zoek dan een weide om te huren voor deze zomer en laat je nieuwe stuk eerst rustig groeien. Najaar schapen, en volgend voorjaar is je wei geschikt en met een beetje opletten blijft dat dan ook zo.

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:17

hallo,

de samenstellingen had ik van de diverse zakken afgehaald. Inmiddels is het land ingezaaid met 2 soorten Horsestar.
Wat betreft je tip Tamary, dat was een goede en de paarden zijn inmiddels thuis, alleen dan bij de buren, daar kon ik een wei huren.

Het gras is inmiddels een lekkere mat aan het worden en nu dus verder met stap 2.. schaapjes erop.
Ik zie dat jij adviseert om dat in het najaar te doen. Waarom niet nu? Hoe lang moeten ze erop staan (4000m). Zou het handig zijn om ze eerst op de helft te zetten, die kaal laten eten en dan op de andere helft te zetten en vervolgens weer terug naar de eerste helft?
Mest van de schapen zal verwijderd worden, maar zal ik nog een extra voorzorgsmaatregel kunnen treffen ivm wormen (las iets over leverbot?)

groet, Joos

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:55

Staan er nu al schapen op? Ik zou dat nog niet doen. Als het pas in maart gezaaid is, heb je straks alles behalve een stevige grasmat. De zaadjes hebben even nodig om goed te aarden / vast te komen zitten. als je nu al laat grazen wordt een (groot) deel met zaadje/wortel en al op gegraasd. Het bedrijf waar ik werk doet veel inzaaien, wij houden 3 maanden aan waarbij we, bij goed weer (droog), het liefst minimaal 1 keer maaien. Dan pas schapen of paarden er op.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:14

Heb je ook een sloot vlakbij het weiland of staat je weiland in natte perioden langere tijd onder water? Dat zijn namelijk risicofactoren voor leverbot, omdat die een zoetwaterslakje nodig hebben om hun cyclus rond te maken. Als dat slakje nergens kan leven (sloot of wei lang onder water) is je risico op leverbot ook veel lager.

Wat betreft soorten gras kan ik weinig over zeggen en wanneer schapen erop maar zie dat daar al een aantal goede tips voor gegeven zijn!

Succes, hopelijk lukt alles en heb je er lang plezier van!

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 15:18

3 maanden droog, dan maaien, weer laten groeien en dan schapen: check
Gaan we het zo doen!
Had ook nog een 80 kg KAS advies erop deze maand, al vraag ik mij af waar dat goed voor is als het er weer afgemaaid is.
Zou ik dan kunnen hooien van het drie maanden eerste gras? Geef sowieso 3 soorten hooi en dat er dan in kleine hoeveelheden doorheen mengen? Of af te raden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:24

Hooien kan prima. Kijk wel even hoe duur die grap gaat worden voor 4000 m2. Of je moet zelf kunnen schudden en op rijen leggen. Qua balen maakt het niet uit, dat wordt per baal gerekend (minder baaltjes zijn per stuk wel wat duurder dan als je er een paar honderd hebt, maar dat is over het algemeen goed betaalbaar)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:57

Als je in het voorjaar zaait heb je ook meer kans op onkruid. Wij hebben vorig kaar een koeien/schapen landje ingezaaid en stond vol met koolzaad (onkruid in dit geval). Ik heb me suf gemaaid met de gazonmaaier (geen aanrader maar werkte wel) en nu is het wel een super stuk weide. Op den duur zijn schapen wel super om de grasmat goed te laten uitstoelen. Maar wees wel voorzichtig ermee iid.

In het najaar zaaien vraagt ook wel wat aandacht hoor. Bij veel regenval kun je ook kale plekken krijgen door plassen. Dus alles heeft voor en tegens.