Kostenlijstje, iets over het hoofd gezien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lhjw019

Kostenlijstje, iets over het hoofd gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 00:25

Hallo!

Ten eerste, sorry als het hier fout staat :+
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een eigen shetlander kopen! :j Ik ben nog een beetje aan kijken hoe en wat, en heb daarom een kostenlijstje gemaakt van de kosten per jaar.

Deze kosten zijn exclusief stalling, aanschaf van dekens etc., en onverwachte dierenartskosten bij ziekte. Ik hou natuurlijk een potje apart voor het geval ze wel ziek wordt.

Ze komt op een 24/7 weitje (weet de kosten daar nog niet van), dus dan is bijvoeren niet nodig (?).

Hier het lijstje:

Voer:
Zak brokken van 25 kg kost €10,-
0.25 kg per dag = €40,-
Baal hooi kost ong. €3,-
1 baal per 5 dag = €220,-
Totaal = €260,-

Hoefsmid:
2 keer per jaar bekappen
Bekappen = €20,-
Totaal = €40,-

Dierenarts
4 keer per jaar ontwormen
1 keer per jaar inenten
1 keer per jaar tandarts
Ontwormen = €15,-
Inenten = €20,-
Tandarts = €50,-
Totaal = €85,-

Totaal per jaar = €385,50

De prijzen zijn een inschatting van wat ik op internet gelezen heb en in mijn omgeving gehoord heb, dit kan natuurlijk een beetje verschillen.

Heb ik iets vreselijk over het hoofd gezien of ergens een verkeerde prijs gepakt? :')
Alvast bedankt voor je reactie!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:30

1 baal per 5 dagen? Denk dat ze wel meer hooi eet. In de zomer hoeft ze geen hooi mits de wei genoeg gras heeft.
2x per jaar bekappen is ook wat weinig, mijne gaat 7x per jaar. Afhankelijk wat je ermee doet en hoe de hoeven zijn.
Brokken zijn niet perse nodig voor een shet.
Je berekening voor de brokken klopt niet. Maar 4 zakken brok per jaar? (Als ze al brokken krijgt) Liksteen moet ze wel hebben.
Laatst bijgewerkt door cissy op 13-03-16 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:31

Is 2 keer per jaar bekappen niet een beetje weinig? Vaak wordt gezegd om de 6-8 weken. Volgens mij heb je wel alles op je lijstje :)

Edit: wij hebben een shet op stal en zij eet wel wat meer dan 1 baal per 5 dagen. Volgens mij eet ze al een halve baal per dag.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:35

Of je moet bijvoeren ligt heel erg aan hoeveel gras er staat, wat de voedingswaarde hiervan is en of je pony het hierop redt. Dat verschilt per paard. Ik zou sowieso hooi bijvoeren, paarden geven zelf aan wasr ze dan lichamelijk behoefte aan hebben: hooi of gras.
Waarom wil je biks voeren? Ga je er veel mee mennen en rijden? Dat is natuurlijk ook weer iets waar het aantal vanaf hangt.

Ontwormen zou ik ook niet preventief doen, al helemaal niet 4x per jaar. Je kunt best na zomer/in winterseizoen een spuit Equi Pramox geven (tegen alle soorten wormen), anders gewoon een mestonderzoek laten doen.

Hoefsmid ligt natuurlijk ook maar net aan hoe snel de hoeven groeien, maar ik denk niet dat je het met twee keer per jaar redt, tenzij je de hoeven zelf doet (waar ik niet vanuit ga). Mijn paarden gaan om de 10-12 weken naar de hoefsmid, voor mijn paarden ter controle (ik doe ze zelf) en voor het paars van mijn zus (die het eigenlijk net niet op dit tijdsbestek).

Verder moet ik zeggen dat het redelijk compleet is! Houd er natuurlijk wel rekening mee dat de pony iets kan oplopen,naar de DA of kliniek moet, waarbij de kosten flink kunnen oplopen. En dan heb je natuurlijk het tuig en ander spul nog, maar dat is (meestal ;) ) niet maandelijks oid

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:43

Mineralenkorrel is aan te raden ook bij weide. Vergeet bij je DA de kosten van het bezoek zelf niet, die zijn ook al snel 35 euro. Veel zakken brok wegen tegenwoordig 20kg of zelfs maar 15kg (iets met oplopende kosten en arbeidswet over max. tillen) op een zak van 25kg zou ik dus niet zo makkelijk rekenen.
Bekappen van een shet is niet iets wat alle smeden willen doen (te klein = pijnlijke rug smid). En 2x/jaar gaat niet voor alle pony's op. Reken op 25 en 4x jaar.

Je shet kan niet alleen, dus van wie is vriendje zo meteen? Begin met jouw lijstje kostenposten maar met 500 en liever 600 voor een jaar. Hooi prijzen kunnen alle kanten op en sommige dieren hebben fors meer nodig dan het minimum. Waar sla je dat hooi trouwens op, want zonder eigen vervoer en opslag is die 3 euro niet haalbaar. Dat zijn nl prijzen voor of ergens uit de schuur (luxe) of direct uit de pers zelf van het land opladen. Hoe meer werk de boer aan die kleine pakjes heeft, hoe hoger de prijs.

Laatste ontwormingsadvies is 2x/jaar (voorjaar en najaar) en dieren die veel eitjes uitscheiden 4x/jaar
http://www.thehorse.com/articles/37209/ ... 03-01-2016
Citaat:
Fortunately, implementing selective therapy on your farm is easy:

Ask your veterinarian to perform fecal egg counts to identify high shedders.
Use the fecal egg count reduction tests to determine which dewormers are effective against small strongyles on your farm. Use only those products that show a 90% or greater reduction in fecal strongyle egg counts 10 to 14 days after the horse is dewormed.
Deworm high shedders at least four times per year. Deworm all other horses twice per year, typically in the spring and again in the fall.

“Selective therapy will also lead to a dramatic reduction in unnecessary medicating of horses, as well as decreasing the money spent on dewormers annually,” Smith added.

Samenvatting onderzoek (ja Amerika, maar situatie is hier vrijwel gelijk zowel qua soorten wormen als gebruikte middelen):
The study, “Efficacy of major anthelmintics for reduction of fecal shedding of strongyle-type eggs in horses in the Mid-Atlantic region of the United States,” was published in Veterinary Parasitology.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26518644

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:00

Ik zou de brokken weglaten en op onbeperkt hooi zetten. 24/7 gras zal niet gaan, bijvoeren is noodzakelijk buiten weideseizoen. Een flinke shetter eet idd ook behoorlijk wat hooi weg...mijn zeer grote shet deed bijna niet onder voor de tinker . Er zit zoveel verschil in kleine pakjes hooi, van 12 kg tot bijna 30 kg...
Bekappen is al gezegd. Voorrijkosten dierenarts ben je vergeten . Houd je shet sober in voer wil ik als tip meegeven en niet alleen ergens op een weitje..
Onderhoud weide, afvoer stro mest, eens laten maaien mesten etc...omheining, batterij voor stroom, valt dit onder huurprijs? Strooisel schuilstal?
Vliegenspray, anti klit, schampoos zijn dingen die hier ook wel wat kosten, vooral met goed in manen en staart voorziene rassen
Er sneuvelen halsters, dekens, houd per pony of paard zo'n 100-150 per maand in gedachten als je verdeeld over een jaar ?

Jaime_

Re: Kostenlijstje, iets over het hoofd gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:14

Brokken weglaten maar daarvoor in de plaats een goede vitamine/mineralen korrel, mogelijk ben je dan wel duurder uit dan met brok. Daarnaast veel hooi en ik ben bang dat je huidige inschattig niet ruim genoeg is wat betreft hooi. Daarnaast ben ik wel benieuwd waar jij baaltjes van 3,- weg haalt, want die wil ik ook!! Denk dat je inclusief thuis bezorgen eerder op 4 tot 5,- per baaltje moet rekenen.

Bekappen moet vaker. Ga uit van 6x per jaar ongeveer 25,-

Ontwormen doe je meestal n.a.v. mestonderzoek, en anders 2 tot 4 keer per jaar. Eens in het jaar moet je ook een andere kuur doen (even simpel gehouden) en die is wat duurder, rond de 20-25,- Qua prijs zit je daar denk ik wel redelijk.

Wat wil je verder met de shet gaan doen? Spullen daarvoor kosten ook geld en moeten zo nu en dan vervangen worden.

Verder heb je nog allerlei andere kleine kosten die bij elkaar ook al gauw weer oplopen tot over de 100,-. (zoals een keer snoepjes, shampoo of vliegenspray, een keer een smeerseltje tegen mok of rotstraal, een keer iets tegen jeuk ik noem maar iets)

En dan nog de onvoorziene kosten, wat als je shet een ongelukje krijgt op de wei? Koliek krijgt? Hoefbevangen raakt?

Enting is ongeveer 20,- voorrijkosten dierenarts tussen de 25 en 40 euro. Dus gemiddeld kost die enting je zo 50,-

Gemiddelde basis behandeling bij de tandarts is zo'n 65,- daar komen nog voorrij kosten bij, ga even uit van 15,-. Moet je pony gesedeerd worden komt er nog eens 20,- bij, en als er iets speciaals gedaan moet worden zoals bijvoorbeeld het trekken van een wolskiesje kost je dat zo nog een extra 15,-. Dan zit je dus al aan 115,-

Daarnaast inderdaad onderhoud van de weide, doet degene waarvan je het huurt het? Of moet je zelf zorgen dat het wordt door gezaaid enzovoort.

En hoe zit het met kudde-genootjes voor de shet?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:34

Ik had een rijpaard die ik echt maar 2 keer heb laten bekappen in een jaar tijd. Ze had hele goede en sterke hoeven van zich zelf en groeiden heel langzaam (had ook kleine hoeven). Daar had ik echt geluk mee. Nu heb ik 2 mini's die wel vaker moeten, als ze wat langer zijn laat ik ze steeds weer bekappen. Maar dat is ook niet om de 8 weken, eerder om de 4 maanden ongeveer. Ik betaal 15 euro per mini, heerlijk goedkoop maar hoor wel prijzen van 30 euro. Verschilt heel erg!

Biks is idd niet perse nodig, tenzij het een veulen is ofzo die wat extra's nodig heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:19

Inenten en tandarts is wel duurder dan 20 en 50. Bij enten komen nog rijkosten als je de enige bent. Tandarts kost bij mij 70-80 euro. 385 p jaar vind ik wel heel weinig. Ik ben dat per maand kwijt. Denk ook aan spullen etc die je koopt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:21

Batlow schreef:
Inenten en tandarts is wel duurder dan 20 en 50. Bij enten komen nog rijkosten als je de enige bent. Tandarts kost bij mij 70-80 euro. 385 p jaar vind ik wel heel weinig. Ik ben dat per maand kwijt. Denk ook aan spullen etc die je koopt

Incl stalling neem ik aan.
TS vraagt de kosten zonder stalling.

Ik heb 3 paardjes thuis en samen ben ik lange na geen 385 per maand kwijt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:27

Ja maar zij gaat hem toch niet thuis houden? Ze weet alleen de kosten van de stal nog niet. Toen ik zelf hooi inkocht ging er per dag een baal van 35 kg doorheen voor een klein paard en pony. Is ook €7 per dag. De shet zal wel minder eten maar als je reguliere baaltjes hebt van +- 15 kg dan doe je 2 dagen met 1 baaltje ipv 5.

Edit: ik was aan alleen hooi voor de paarden €200 kwijt per maand. Ik had dan wel echt droog baaltjes hooi omdat wikkels te rijk zijn voor mijn pony. Die zijn wel een stuk goedkoper natuurlijk, denk dat jij dat voert?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:44

7,5 kilo hooi per dag voor een shet?
Dat is wel heel veel.
Met de helft kom je al beter in de buurt ( ca 2 1/2 - 3 kilo).
Daarnaast zijn de kleine baaltjes vaak boven de 20 kilo (hier zelfs zwaarder).

Ik voer voordroog (daar zit minder suikers in dan in hooi) en voer 1 pak per 2 1/2 week voor 3 paarden (=40 per pak).
Als ik baaltjes hooi zou voeren kost mij dat 5E per dag (30-35 kilo per dag voor 3 paardjes).
Voor 1 Fjord, 1 arabier en 1 NRPS-er (paard).

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 02:53

Deze berekening klopt niet helemaal:

lhjw019 schreef:
Dierenarts
4 keer per jaar ontwormen
1 keer per jaar inenten
1 keer per jaar tandarts
Ontwormen = €15,-
Inenten = €20,-
Tandarts = €50,-
Totaal = €85,-

4 x Ontwormen komt bij €15 per keer al op €60, dus dan is met inenten en tandarts €85 niet genoeg.
Equest Pramox is trouwens ongeveer €25. Wat ook kan is een mestonderzoek laten doen.
Inenten en tandarts zijn ook meestal een stukje duurder vanwege de voorrijkosten.

Bekappen is per paard verschillend. Toch zou ik in een berekening uitgaan van elke 6-8 weken.
En zoals mijn voorgangers zeggen zou ik meer hooi voeren en brok eventueel weglaten. Liksteen is wel handig.

Een potje voor onvoorziene kosten is ook belangrijk.
Daarnaast nog de kosten voor als iets kapot gaat en weide onderhoud.

Krijgt je pony een maatje?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:21

Ik zie dat je lessen vergeten bent. Ik neem aan dat je wel wat met je toekomstige paardje wilt gaan doen. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:22

De tandarts kost bij mij 120 euro incl verdoven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:49

Aangezien hier een centraal topic over loopt waar je alle informatie kunt vinden [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? en via de zoekfunctie hier veel topics over te vinden zijn plaats ik hier een slotje.