Ervaring met 24/7 buiten gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lhjw019

Ervaring met 24/7 buiten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 22:05

Hallo :)

Ik ben opzoek naar mensen die hun pony/paard 24/7 buiten heeft staan! Binnenkort ga ik waarschijnlijk 2 shetlanders aanschaffen en wil ze 24/7 buiten zetten maar heb hier nog een paar vragen over:

- Wat zijn hier de voordelen en nadelen van?
- Heeft je paard een schuilstal in de wei?
- Wat te doen bij regen/onweer/storm etc.
- Staat je paard in de winter ook gewoon op de wei?

Ik vind het vooral een vervelend idee dat ze 's nacht's ook buiten zullen staan.. :')

Alvast bedankt!

Geen idee of het hier goed staat..

KimD

Re: Ervaring met 24/7 buiten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:05

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:09

Die van mij staan altijd buiten, ook in de winter, met bomen maar zonder stal.
Ze hebben wel redelijk droge bosgrond nu, dadelijk krijgen ze minder ruimte en een schuilstalletje.

Ze hebben nooit dekens en in de onweer staan ze gezellig bij elkaar, geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 12-03-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:13

Voordelen; paarden kunnen altijd lekker wandelen/rennen/rollen als ze daar zin in hebben. Altijd 100% frisse lucht, ze kunnen altijd samen zijn, het is gezond, ze worden er heel gelukkig van.

Nadelen; ze zijn vaak vies en in een slechte bui laten ze zich niet pakken op de weide.

Ja beide groepjes een ruime schuilstal.

Niets.. Ze kunnen zelf kiezen of ze dan in de regen/onweer/storm gaan staan of lekker in de stal. Ze kiezen altijd de stal bij slecht weer.

Nee in de winter is de weide dicht. Dit omdat we hier op kleigrond zitten en de wei veel te nat is in de winter. Ik heb de weides vaak open van april tot 1 november. De paarden kunnen in de wintermaanden wel gewoon in de zandpaddock/verharde paddock.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:15

Mijn verzorgpony staat 24/7 op de wei.
Ze hebben een schuilstal maar staan daar ook bij regen niet altijd onder. Ze staan liever onder bomen, waardoor ze dus ook niet nat worden.
In de winter staan ze vooral op de track maar elke dag eventjes op één van de weilanden. Dus wel de hele dag buiten. Ze hebben een mooi dikke wintervacht dus dat gaat prima.
Bij regen/hagel/sneeuw/onweer gaan ze zelf of onder de schuilstal staan óf onder bomen.
Ik vind een voordeel vooral dat ze (naar mijn idee) fitter zijn dan veel paarden de oo stal staan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:22

lhjw019 schreef:
Hallo :)

Ik ben opzoek naar mensen die hun pony/paard 24/7 buiten heeft staan! Binnenkort ga ik waarschijnlijk 2 shetlanders aanschaffen en wil ze 24/7 buiten zetten maar heb hier nog een paar vragen over:

ze bewegen meer, altijd frisse lucht,gezonder
in de wei bomen en in de pp een stal
dan kunnen ze zelf kiezen of ze binnen willen. In dr zomer op de wei, als het erg slecht weer is gaan ze op de pp waar ze een schuil stal hebben.
nee op een paddock paradise zonder gras

Ik vind het vooral een vervelend idee dat ze 's nacht's ook buiten zullen staan.. :')
vooral shetlanders zijn winterhard en kunnen heel veel hebben. Mits ze kunnen schuilen is het prima om ze 24^7 buiten te laten. Het zijn geen mensen haha

Alvast bedankt!

Geen idee of het hier goed staat..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:27

Mijn paard staat nu 5 jaar 24/7 buiten en voor de shets was dit de eerste winter bij mij 24/7 buiten. Paard heeft schuilstal, groot verhard stuk en een stukje wei voor in de winter. Zo vanaf april tot eind oktober/november wei erbij.
Shets hebben schuilstal, stuk bestraat en verder zeiknatte blubberige kleigrond. ( ben zo blij dat het eindelijk een paar dagen droog is). Wei is bij hen ook april tot eind okt/nov.

Voordelen: heb hele blijde shets/paard. Van de week stonden de shets even echt op stal en ze wilden er graag uit.
Nadeel: een stal uitmesten doe ik in 15 min, door de bagger naar de shets, mesten en terug duurt ruim een half uur.
Die kleigrond is drama, volgend jaar wordt het bestrate stuk groter en maken we een andere ingang zodat het makkelijker zal gaan met de kruiwagen.

Bij regen e.d kiezen ze zelf. Paard gaat zelden haar stal in, die staat met kont in de wind in de regen. Juist met warm weer kiest ze ervoor om te schuilen.
Een van mijn shets wordt 22, wordt 4 x per week gereden en staat zonder deken buiten.

De eerste paar keer met een flinke storm was ik ook wat bezorgd, maar als ik dan de volgende dag kom staan ze me vrolijk aan te kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:31

Je kunt het beter omdraaien denk ik. Wat is het voordeel om je paard zoveel uren op te sluiten in een klein hokje? Vergelijk het met een mens in een kamertje van 2 bij 2. Dat is toch helemaal niet fijn!

Mijn kerel staat al ruim een jaar altijd buiten. Hij is niet zo goed bestand tegen koude wind (krijgt ook nauwelijks vacht) dus draagt wel een deken in de winter en doet het daarmee prima. De gemiddelde shet krijgt een geweldige wintervacht en red zich prima in de winternachten buiten (zonder dekentje).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:34

Ik heb mijn shetlanders bijna 10jr op eigen land 24/7 buiten gehad. Ze hadden daarbij beschikking over een (schuil)stal met overkapping, verharde uitloop en diverse stukjes land. Mijn weiland was op kleigrond dus in de winter een rottige bodem om dieren op te hebben maar op een groot stuk was het wel te doen en hadden ze genoeg te eten.
Ze stonden bij mij jaarrond buiten dus ook met vies weer, onweer, storm etc. Imo is buiten veiliger dan binnen, in geval van nood kunnen ze altijd weg van het gevaar.

Het voordeel was IMO dat ze altijd vrije weidegang hadden, konden bewegen wanneer ze wilden en lekkere frisse lucht. Pony's hadden permanent ruwvoer via een lage afgesloten ruif.
Enorm nadeel voor mij persoonlijk was dat ik ze zodra de eerste regen kwam in de winter ik ze wel met vakantie kon sturen want dan zagen ze er niet uit, was het weiland onbegaanbaar om wat te doen en in de winter was het veel te vroeg donker om nog iets buiten het weiland te doen.
Ik had geen elektriciteit en stromend water, ik regelde dus altijd dat ik overdag kwam, water nam ik mee of gaf ik uit regentonnen.
Ze hebben 10jr prima gestaan maar staan sinds dit jaar toch weer op stal omdat ik graag weet wat met ze wilde werken en dat was op mijn eigen plekje niet te combineren.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:42

Hoi, mijn ouder paard en wedstrijdpaard staan sinds 1 1/2 jaar op eigen gehuurde weide met schuilstalling waar ook de voerautomaat hangt en watervoorziening is. In de stal hangt een hooi ruif. Voor de stal heb ik een verharde uitloop van stol van 4 bij 30mtr die bij heel slecht weer af te sluiten is zodat ze niet naar de winterwei op kunnen, omdat wei (klei) op een helling liggen heb ik dit aangelegd.
Heb de wei in 4 delen opgedeeld zodat het gras kan bijkomen en om de week een anderstuk open zet.
Ook heb ik beide voorzien van een regendeken omdat mijn wedstrijdpaard (endurance)zich nog al graag rolt in de modder en ik in de winter ook door train.
Op mijn weide camera zie ik vaker foto's dat ze s'nachts door de wei wandelen of liggen te rusten.
Contact met de paarden sinds ze op de eigen wei staan is heel anders (beter). Kan geen slecht woord over mijn vorige pensionstalling zeggen ben blij dat me dit werd aangeboden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:34

Hier ook de pony's 24/7 buiten. Bevalt erg goed. We hebben wel droge zandgrond dus dat scheelt. In de winter kunnen ze ook gewoon op de wei.
Eentje staat met deken, de rest kan prima zonder. Wel hebben ze allemaal een kleine schuilstal tot hun beschikking.
Met storm blijven ze ook gewoon buiten, ze hebben ook geen echte stal en de schuilstallen zijn te klein om ze in op te sluiten.

Voordelen zijn voor de paarden uiteraard dat ze meer frisse lucht krijgen en altijd kunnen bewegen en interactie hebben met elkaar.
Voor mijzelf vind ik er echter ook veel voordelen aan zitten. Mesten hoeft niet elke dag omdat de mest veel verspreider ligt dan in een stal. En het is gewoon minder werk, geen gesleep met binnen en buiten zetten etcetera. Ik hang s ochtends en s avonds een hooinet op als ik de hele dag moet werken en that's it. Netten vullen, water vullen en mest ruimen doe ik op vrije dagen. Veel beter in te delen voor buiten paarden vind ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:27

Lees eens op paardnatuurlijk.nl

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:20

Paarden kunnen prima 24/7 buiten staan mits ze een schuilgelegenheid hebben.
je zult wel aanpassingen moeten doen qua ondergrond voor de wintermaanden. Zeker als je op klei zit.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:41

Ik huur met 2 vriendinnen een stuk weiland achter op het erf van iemand. We hebben daar 2 flinke schuilstallen bij en een schuurtje voor onze troep.
We hebben er een paddock paradise van gemaakt; onze ponys kunnen zo altijd lekker rondracen rondom de weide, maar krijgen maar een klein stukje wei als vreet-bar, elke week een ander stukje. Helaas is het hier vreselijk modderig in de regio bij slechte winters. We sluiten dan de wei af en moeten ze bij de schuilstallen houden. We hopen deze zomer een paddock te maken tegen de schuilstallen aan, zodat ze altijd lekker kunnen rondstruinen, maar hopelijk is het volgende winter niet zo nat, en kunnen we de track rondom de wei blijven gebruiken. Bij ons krijgen ze zomer en winter onbeperkt hooi.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:48

Hier ook 24/7 buiten. Met 2 gewone stallen, maar die staan altijd open. Hier krijgen ze ook eten.
Voordeel is dat ze zelf kunnen bepalen wat ze doen. Soms is het echt zeikweer en dan denk ik dat ze lekker binnen staan, staan ze in de regen te kieken. In de winter is de wei dicht, dan staan ze in de paddock(grenst aan stallen, ze moeten door de paddock om naar de wei te kunnen) en krijgen ze onbeperkt hooi. Dus ze staan binnen om lekker te eten, en kunnen zelf bepalen wat ze doen.

Nadeel is wel dat ik op t paard rij, en dat ik m dan wel moet scheren in de winter. Nu scheren we hem in een jachtmodel, en dat bevalt prima! Helemaal kaal vind ik te koud met 24/7 buiten, en zo kan het ook :).

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:52

lhjw019 Paarden zijn geen mensen, ze houden van andere temperaturen, eten andere dingen, zijn kudde dier en noem maar op. Je moet ze dus ook niet als mensen behandelen daar worden ze dood ongelukkig van. Paard doe je geen grotere lol dan altijd op de wei, dan kun je naast de poep gaan liggen in plaats van er in, expres op de tocht gaan liggen of juist niet en je benen nog eens strekken. 's-Nachts buiten vinden ze fijn, ook in de winter. Als baasje moet jij er voor zorgen dat ze altijd ruim ruwvoer hebben, in de zomer gras (voor shetjes niet te veel anders ploffen ze uit elkaar. En de winter hebben ze HOOI nodig. (dus geen kuil dat lijkt er wel op maar dat is voor koeien er zit veel meer eiwit in dan in hooi)
Zolang je beesten kunnen eten krijgen ze het niet koud. Dat eten houd de motor aan het draaien.
Hun vacht is trouwens ook heel waterdicht dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Als het hard regent draaien ze hun kont naar de wind en wachten tot het klaar is, zoals paarden al honderde jaren doen.
Wel moet je opletten dat ze niet eindeloos in de modder staan, dat is nietgoed voor de hoefjes... Nou jij kunt vooruit..