Vijfeneenhalf jaar geleden hebben wij onze bak aan laten leggen. De bak is gedraineerd en heeft een toplaag met gedroogde houtsnippers. Vervolgens is de bak regelmatig met een cultivator gesleept. Dat heeft er toe geleid dat de bak bij regen snel heel erg 'zompig' werd en ook erg lang bleef. Je zakte tot je enkels weg in de natte stukken.
Afgelopen zomer hebben we de bak professioneel op laten knappen. Hij is helemaal gevlakt en er is een nieuwe toplaag neergelegd. Sinds die tijd is de bak alleen met het vlakkertje gesleept. Super, geen zompige zooi meer. Alleen, de drainage doet het nu nauwelijks meer. Bij veel en langdurige regen blijven de plassen er een beetje opstaan. Als het een paar dagen droog weer is, is de bak wel snel opgedroogd.
Nu ons dilemma. Mijn man wil de bak weer met de cultivator slepen, in de hoop dat de drainage dan weer werkt omdat de onderlaag losser is. Ik ben echter bang dat we dan weer diepe blubber gaan krijgen bij regen en de bodem eigenlijk gelijk weer verpest is.
Wie weet wat te doen?
Beaminde
Geplaatst: 12-03-16 09:49
Nu heb ik zelf geen bak maar naar mijn weten is het effectiever om de drainage slangen Door te spoelen. Zo gaat de drap en viezigheid eruit waardoor er weer doorgang komt om het water af te laten voeren.
Is met die cultivator de drainage niet gesloopt? Maw, zitten er uberhaupt nog werkende slangen onder? Dat de bak lang nat en drabbig bleef na slepen met de cultivator is totaal onlogisch met een werkende drainage er onder nl...
Doorspoelen hebben we ook aan gedacht. Maar de drainage heeft het altijd uitstekend gedaan. Er is een greppel gegraven voor de drainage en die stond regelmatig tot de rand vol. Je kon alle pijpjes zien stromen. We hebben er zelfs een pomp in gezet om hem leeg te kunnen pompen. Dus met die buizen was al die tijd niks mis. Pas sinds de bak is opgeknapt doet de drainage het nauwelijks meer.
Buizen platgereden doordat er met zwaar materieel gewerkt is? Buizen kapot getrokken doordat de oude toplaag weggehaald is? Kun je uberhaupt nu water zien stromen? Als je doorspoelt, zie je dan water in de sloot/greppel of waar het dan ook in draineert?
Dees
Geplaatst: 12-03-16 11:02
Kan het water nog wel bij de buizen komen?
Wij hebben hier helaas een situatie waarbij in de paddock de toplaag het water tegenhoudt om te zakken. Helaas aangelegd met (achteraf) het verkeerde zand. Resultaat: water blijft aan het oppervlakte liggen. Het stinkt er zelfs van. Dit voorjaar gaat de hele toplaag eraf en gaan we opnieuw aanleggen met nieuw zand. Duur grapje.
Ik denk niet dat de buizen plat zijn gereden door zwaar materieel, dat was namelijk niet zwaarder dan bij het aanleggen van de bak. De oude toplaag is niet weggehaald. Doorspoelen kunnen we niet zelf, dan moeten we een bedrijf laten komen.
Ik hoop niet dat wij hetzelfde hebben als jij Dees. Het gaat bij ons niet stinken, zo erg is het niet.
Je kunt makkelijk testen of er nog water bij de buizen kan komen, door zelf met een schep te gaan graven naar zo'n buis. Bij ons was het zand om de buizen heen droog, terwijl we door natte blubber moesten graven.
Twee of drie keer per jaar schat ik zo. De rest met een weide sleep. Eigenlijk als ik vind dat het water minder snel doorloopt als anders en de toplaag wat hard aanvoelt.