Stro of andere bodem bedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke bodem bedekking kies jij?

Stro.
36 (51%)
Zaagsel
2 (2%)
Krullen
4 (5%)
Vlas
21 (30%)
Anders...
7 (10%)

Totaal aantal stemmen: 70

paarden_blog

Stro of andere bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 00:45

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?
Mijn huidige paard staat op stro zodat hij wat te knabbelen heeft.
Mijn vorige stond op krullen ivm teveel eten van stro en er verstoppingen van krijgen.

Wat is jullie keuze?

Madelou

Re: Stro of andere bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:51

Vlas. Ze staan standaard op stro en daar betaal je voor maar ik koop zelf vlas en heb gezegd dat ik geen stro hoef omdat ze de hele stal leegeet, bij vlas doet ze dit niet. Ze heeft 24/7 hooi ter beschikking.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:54

Mijn paarden knabbelen onbeperkt aan hooi en hebben lekker een dik bed stro liggen, ze eten daar alleen van als ze geen hooi hebben en dat komt bijna nooit voor

paarden_blog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 00:55

Madelou schreef:
Vlas. Ze staan standaard op stro en daar betaal je voor maar ik koop zelf vlas en heb gezegd dat ik geen stro hoef omdat ze de hele stal leegeet, bij vlas doet ze dit niet. Ze heeft 24/7 hooi ter beschikking.

Waarom heb je dan voor vlas gekozen als ik vragen mag? En niet voor bijv krullen?

paarden_blog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 00:57

Paardenvgoud schreef:
Mijn paarden knabbelen onbeperkt aan hooi en hebben lekker een dik bed stro liggen, ze eten daar alleen van als ze geen hooi hebben en dat komt bijna nooit voor

Dat is bij mij nou ook inderdaad het geval!
Het paard wat ik nou heb is verwaarloosd en heeft uit de sport een paar jaar op wei gestaan dus hij was heel mager toen hij kwam nu met training en juiste voeding en liefde wat hij jaren lang niet kreeg is hij al aardig opgeknapt en krijgt hij spieren en word hij weer echt paard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:58

Mijn paard staat op stro, inderdaad zodat er altijd iets te knabbelen is. Hij eet alleen het echt schone stro (als hij erop gaat staan vind ie het al niet meer lekker). Bij hem hoef ik voor verstopping door stro ook niet bang te zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:00

Vlas vind ik het fijnste om bij te houden. En de paarden blijven schoner.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:01

paarden_blog schreef:
Madelou schreef:

Waarom heb je dan voor vlas gekozen als ik vragen mag? En niet voor bijv krullen?

Het is goedkoop en neemt goed de urine op. Verder heeft ze luchtwegproblemen en is de vlas die ik heb van zeer goede kwaliteit en vrijwel stofloos. Ze heeft op houtkrullen gestaan maar die pakken waren veel stoffiger.
Ze eet liever stro dan hooi, vreemd genoeg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:03

De mijne staan niet binnen, maar mijn voorkeur gaat uit naar stro.
Is het fijnst om wat te knabbelen en het best voor de voeten.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:09

Die van mij (alhoewel, ik lease haar nu nog) staat trouwens in de stal van 22:00 tot 06:00 en voor de rest in de wei. Als de wei in te slechte conditie is dan gaan ze in de paddock.

DogWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:17

Vlas, neemt urine goed op en minder afval dan stro.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:23

Hier gaat de voorkeur uit naar vlas! :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:31

Ik werk het liefste met hemperade of houtkrullen (van plospan of allspan).

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:52

Hier ook potstal met vlas, altijd droog, geen stof en weinig dagelijks onderhoud. Wel elke dag halve plak stro er in voor het knabbeleffect. Ik haal de stal 2x per jaar helemaal leeg. Pony's staan op de dag buiten dus goed haalbaar.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:05

Stro vind ik het fijnste, mest makkelijk uit en hij heeft altijd wat te knabbelen. Bij ons op stal staan nu alle paarden op stro. Eerst wel een paar op vlas, maar die zag je dan soms de halve avond proberen om strosprietjes bij een kier onder de stalwand van de buurvrouw weg te kapen. Vond dat altijd erg sneu om te zien en die stal was door al dat geschraap ook altijd erg rommelig en vies. (werd ook veel te weinig schoon vlas bij gedaan hoor :o )

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:47

Ik vind stro, want wat je zelf zegt hebben ze wat te eten!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:02

Wij hebben Rapsodie in de stallen liggen, dit is volgens mij heel fijn gehakselt stro.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:13

Stro, fijnste voor de voeten. Mijne heeft door astma van een ander paard op stal een tijdje op vlas gestaan, vreselijk spul vond ik het. Stal was nooit echt goed schoon en ze kreeg ook last van irritaties in de hoeven bij de straal (rotstraal) en de witte lijn. Rotstraal heeft ze elk jaar wel iets in de herfst/winter door de modder, maar met vlas werd het veel erger doordat het in de stralen bleef plakken. Was blij dat we uiteindelijk weer over gingen op stro.

En voordeel van stro vind ik inderdaad ook dat ze er van kunnen eten, ook al is dat hier niet aan de orde met onbeperkt hooi.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:21

Mijn paarden hebben elke dag een vers strobed tot aan de koten. Zo hebben ze wat te knabbelen, en het is lekker warm en droog. (op de dag kunnen ze zelf naar buiten als ze willen)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:30

Er is in het verleden door de Waaijboerhoeve in Flevoland een onderzoek gedaan, naar kosten, werkbaarheid en wat paarden het prettigst vinden.
Stro ( tarwe of gerstestro) kwam daar als beste uit de bus.

Afhankelijk van je paard ( longproblemen) is het natuurlijk aan de eigenaar we te kiezen. Persoonlijk vind ik een bes van stro het fijnst... Ik merk dat mijn paardjes daar echt van genieten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:47

De mijne staan op stro

Paar jaar min of meer noodzakelijk op vlas gestaan omdat dat gangbaar was op stallen maar ik vind het eigenlijk niet zo fijn werken en met stro hebben ze lekker wat te knabbelen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:54

Ik heb de voorkeur voor stro, maar mijn merrie heeft altijd op vlas gestaan omdat die al haar stro op eet, ze eet het liever dan hooi of kuil dus dat kon niet anders. Dat ging verder prima, maar dan hebben ze tussen de voerbeurten door niks te knabbelen en daar ben ik minder blij mee.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:56

Naranga schreef:
Ik heb de voorkeur voor stro, maar mijn merrie heeft altijd op vlas gestaan omdat die al haar stro op eet, ze eet het liever dan hooi of kuil dus dat kon niet anders. Dat ging verder prima, maar dan hebben ze tussen de voerbeurten door niks te knabbelen en daar ben ik minder blij mee.

Is het niet mogelijk dat je extra betaald zodat ze bij een voorbeurt meer geven (bijv. 2e hooinet vullen)?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:25

Madelou schreef:
Naranga schreef:

Is het niet mogelijk dat je extra betaald zodat ze bij een voorbeurt meer geven (bijv. 2e hooinet vullen)?

Waarom zou je dat willen als ze aan het stro kunnen knabbelen? Is dan toch ook niks mis mee?

Grrr ruzie tablet :')

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:27

Er staat dat ze tussen de voerbeurten door niks te knabbelen hebben, waar ik uit opmaak dat het hooi snel op is. Is dan toch handig als het bijgevuld wordt?