Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daaaphxx

Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:37

Hoi! :)F

24 februari ben ik met een vriendin en onze 2 shires verhuisd naar een privestal. Wij staan nu dus met z'n tweetjes en zijn een beetje aan het uitproberen wat we met voeren moeten doen. Ze staan nog niet op het weiland omdat die nog veel te nat is.

Onze mannen worden in juni en juli 3 jaar en wogen toen we weg gingen 504 en 520 kilo. De bruine was 2 weken geleden 1,67 en de gevlekte 1,73.
Op de vorige stal kregen ze te weinig ruwvoer.

We hebben nu balen kuil van 150/200 kilo. We staan nu 2 weken, en we zijn 2 dagen geleden alweer begonnen aan baal nummer 4!!!
De eerste baal hebben we 5 dagen mee gedaan, door 5 hooizakken per paard te vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Probleem : ze eten alles in 1 keer op en wij zijn niet in de gelegenheid 3 a 4 x per dag te voeren. |(

Baal 2 ; Het idee om onbeperkt te voeren met de gedachte dat ze wel stoppen met eten als ze genoeg hebben. Met deze baal hebben we 3 dagen gedaan.
Ja, op een gegeven moment stoppen ze met eten, maar het gaat er veeeeel te makkelijk en te snel in! |o
Afbeelding

Afbeelding

Baal 3 : Om minder kuil te verspillen en het eten iets te vertragen hebben we een bak gemaakt waar we een baal in kunnen zetten met daarop een rek met gaten die we vastgezet hebben zodat het rek mee zou zakken. Het rek lag de volgende dag alleen helemaal scheef met als gevolg dat paard een kras in z'n lip had. 4 dagen mee gedaan.

Afbeelding

Baal 4 zit nu 2 dagen in de bak, en daar hebben hebben we een hooinet overheen gespannen, maar ze krijgen het voor elkaar het net opzij te duwen met hun neus.. we kunnen het dus nog proberen met een groter net die over de hele baal getrokken kan worden.

Afbeelding

Kleine porties verdeeld over de dag voeren is dus geen optie omdat we allebei werken en pas smiddags of savonds op stal zijn en ze snachts en sochtends dan dus niks hebben.

Ze krijgen allebei ook nog 1/2 mijten muesli per dag.

Heeft er iemand een idee hoe we de paarden langzamer en minder kunnen laten eten? 4 balen in 2 weken voor 2 paarden lijkt me iets te veel van het goede. :=

Alvast bedankt voor het meedenken! +:)+

Foreverkliek

Re: Shires voeren privestal : wat te doen?! hellup?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:40

Slowfeeders gaan gebruiken. Je kan ze ophangen of in de bakken vastmaken.
Hou er wel rekening mee dat een paard per dag 2% van zijn lichaamsgewicht in hooi nodig heeft om zijn darmen optimaal te laten werken. En met een grote zware koudbloed ben je dan de sjaak.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:41

Is een slowfeeder geen oplossing.?
Deze bijvoorbeeld: http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... or=diverse

Ik ben er erg tevreden over. Ik kan , oke het zijn shetlanders O:) , er onebeperkt mee voeren met 2x op een dag voeren en dan is het meestal nog niet op. Misschien kan je er meedere ophangen..?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:43

Er is nog een 3e optie, afwachten. Vaak zie je bij paarden die tekort kregen dat ze zich de eerste periode helemaal vol eten maar langzaam ontdekken dat er altijd eten is en zich daar op in gaan stellen en zo over een periode van een maand of 2/3 steeds minder gaan eten tot ze op een normaal niveau zitten. Dat zou mijn eerste keuze zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:44

Grote slowfeeders van Equiculinair ophangen? Deze zijn goed sloopbestendig :j
Deze bijvoorbeeld: https://equiculinair.nl/hoogr3x2.html

Ook de Paardendrogist heeft er 1.
En dan kijken naar mazen van max 3x3cm.
Daarnaast zou je nog stro kunnen mengen met het kuil. Kuil eet heel makkelijk weg en stro vertraagt het wat.
Maar slowfeeders zou een beter optie zijn.

Dit is 1 van onze slowfeeders (Paardendrogist).
Afbeelding

Deze hebben wij ook (rechtse).
Daar eten ze het minst graag van, want kunnen ze geen grote plukken uit trekken. Vertraagt de eetsnelheid dus enorm :j
Afbeelding

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:50

Ik heb de middelste van dit plaatje
Afbeelding
Vertraagd idd het eten dus ze doen er langer mee. Ook at min pony eerst heel snel en veel. Nu stopt hij tussendoor en is er s morgen geregeld nog hooi over van de vorige avond. Ze moeten door krijgen dat ze altijd hooi beschikbaar hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:51

Er van uitgaande dat een baal 200 kg weegt, heb je per paard ongeveer 14 kg per dag gevoerd de afgelopen 2 weken. Eerlijk gezegd lijkt mij dat voor grote en jonge paarden, helemaal niet overdreven veel.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:55

0000 schreef:
Er van uitgaande dat een baal 200 kg weegt, heb je per paard ongeveer 14 kg per dag gevoerd de afgelopen 2 weken. Eerlijk gezegd lijkt mij dat voor grote en jonge paarden, helemaal niet overdreven veel.

Met baal 1 hebben ze 5 dagen gedaan verteld TS, dus dit komt neer op 20 kg per paard per dag...
Baal 2 was met 2 dagen op, dus 50 kg per paard per dag...
Uitgaande van een baal van 200 kg natuurlijk.

TS: ik zou nagaan wat je ze zou willen voeren aan kilo's hooi, en dit dan in een slowfeeder aanbieden.
Van daaruit kan je kijken of je het aantal kilo's omhoog of omlaag bijsteld.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:57

je kan ook zelf een slowfeeder maken van een aanhnagwagennet...gewoon twee kanten dicht knopen met stevig draad.
dit hebben wij gedaan en werkt perfect tegen een schijntje van de kosten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:58

Je hebt ruim 1000kg paard, nog opgroeiend en dus zeker 2% lichaamsgewicht per dag nodig hebben, maar eerder 2.5-3%. Dan heb je het dus al over 20-30kg droge stof aan ruwvoer per dag. Uitgaande van voordroog, betekent dit 30-45kg voordroog per dag, als het echt (koeien)kuil is kom je zelfs aan 40-90kg per dag, afhankelijk van het droge stof gehalte.

Je hebt in 12 dagen tijd zo'n 525kg voordroog gevoerd (175kg per baal), oftewel: 44kg per dag. Dat lijkt me een keurige hoeveelheid.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:00

Onze drie paarden hebben per dag 8 hooinetten á 4,5 kg. Op die manier hoef ik maar één keer per dag langs te gaan en hebben ze de hele dag door wat te eten tot ik de volgende dag weer kom.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:01

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:05

Hoe kom je op 14 kilo per paard per dag, 0000? Ze staan er nu 2 weken (dus 14 dagen) en zijn 2 dagen geleden aan baal 4 begonnen. Ze hebben met de eerste 3 balen 12 dagen gedaan. Ga je uit van het minste (150 kilo) per baal, is dat in 12 dagen 450 kilo. Dan zou je op 37,5 kilo per dag en dus op 18,75 kilo per paard per dag rekenen.

Maar met baal 2 is er ongetwijfeld ook wel het nodige verspild. Zo los op de grond zal een deel mogelijk vertrapt zijn.

2% voeren om de darmen aan de gang te houden is bij deze paarden (504 + 520 is 1024) 20,48 kilo voor 2 paarden. Deze jonge heren zijn groot en in de groei, dan mogen ze meer, lijkt me? Ze zien er ook niet dik uit, voor zover te zien. Ik zou zelf zien wat ze na een maand of wat doen. Blijft het hoge patroon dan aanwezig of neemt het af?

Edit: mizora rekent het mooi voor met belangrijke bestanddelen! Prima gevoerd dus met twee kolossen.
Laatst bijgewerkt door djinnie op 09-03-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:06

Hier 4 paarden in een grote wei met een kist met een baal hooi (vergelijkbaar met jullie kist van baal3).

Ja de eerste 2 weken stonden ze alle 4 hier vaak om heen (eigenlijk altijd als ik kwam of langs reed). Na die periode werd dit minder, nu vindt ik ze regelmatig verspreid.

Aangezien ik wel snap dat je natuurlijk niet wilt dat de paarden constant door blijven eten, en de baal zo op hebben. Zou ik gaan voor de bak, de hele baal hooi erin. En een net eroverheen, die langs de binnenkant loopt, en onderin vast komt.

Edit: ik bedoel hier natuurlijk niet mee dat ze met de baal niet lang mogen doen. Meer in de trend dat ze niet veel meer gaan eten dan wat ze nodig hebben (Kijkt natuurlijk niet op een paar kilo meer of minder per dag).

Spoiler:
Ik ben niet zo goed in uitleggen vandaag, hoop dat je snapt wat ik probeer te zeggen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:13

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:19

een heel bekend probleem. als een paard niet 24/7 hooi tot zijn beschikking heft gaan ze schrokken. ook als een paard maar 10 minute per dag zonder hooi zit eten ze alles op. dus onbeperkt aanbieden en afwachten. ze gaan vanzelf minder eten. daarnaast moet je rekeneing houden dat ze ene kleine 1000kg gaan wegen. dus houdt in dat ze makkelijk 20 tot 30 kg hooi of 30 tot 40 kg kuil weg eten op een dag! ik zou de musli ook weglaten en alleen een vitamin brok gaan voeren. ivm mok heeft een schraal hooi ook de voorkeur. paarden eten wat ze nodig hebben, je mannen zijn in de groei dus biedt ze genoeg aan!!

een flowfeeder kan, maar voer altijd vanaf de grond!!!! veel problemen ontstaan omdat paarden vanaf een platform of voerbak gevoerd worden. het verteringstelsel is hier niet op ingericht. dus zo vele mogelijk lag voeren. een slowfeeder heeft ook als nadeel dat een paard altijd 1 kant verkiest, deze kant wordt overontwikkeld en je paard ontwikkeld spieren die hij nie thoort te ontwikkelen. met als gevolg een scheeft paard.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:25

Stro bijgeven? Daar eten ze minder van is mijn ervaring maar dan is er toch de hele dag wat te verhapstukken. Ik weet dat onze grote meneren dat zeer op prijs stellen :D

Dan kun je de keren dat je op stal bent het aantal kilo's kuil wat je wilt voeren verdelen. Ik vind 15-20kg zeker niet teveel voor opgroeiende shires. Nog beter zou zijn om op zoek te gaan naar droog hooi, daar hebben ze vaak meer aan dan kuil.
Een slowfeeder is sowieso handig, je hebt ook hele grote waar heel veel in 1x ingaat. Succes!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:27

jenn0dv schreef:
Stro bijgeven? Daar eten ze minder van is mijn ervaring maar dan is er toch de hele dag wat te verhapstukken. Ik weet dat onze grote meneren dat zeer op prijs stellen :D

Dan kun je de keren dat je op stal bent het aantal kilo's kuil wat je wilt voeren verdelen. Ik vind 15-20kg zeker niet teveel voor opgroeiende shires. Nog beter zou zijn om op zoek te gaan naar droog hooi, daar hebben ze vaak meer aan dan kuil.
Een slowfeeder is sowieso handig, je hebt ook hele grote waar heel veel in 1x ingaat. Succes!

stro is een heel goed idee. je kunt de kuil/hooi ook mengen met stro. stro is een erg ondergewaardeerd ruwvoer. hoog in drogestof en zeer lag in voedingswaarde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:36

Groot paard in de groei eet veel. Je mag nu ivm groei en als ze volwassen zijn ivm maat rekenen op een klein hooibaaltje/dag/paard (dus ong. 20kg x2). Goede hooinetten gebruiken zal zeker helpen en als je die 's avonds vult en zo maakt dat nieuw geven 5 min. is, zou ik echt kijken of 1 van jullie 's morgens even langs kan om die netten te geven. 2x daags voeren zal een stuk uitmaken, deels ook omdat nu spelen omslaat in slopen door honger op een bepaald moment en daar kunnen je slowfeeders vaak niet tegen, zeker niet omdat een shire nogal wat massa heeft om in te zetten hiervoor. Spaar voor een echt zware slowfeeder ruif als je zo wil kunnen blijven voeren, want vrijwel alle zelfmaak oplossingen zijn niet bestand tegen zo'n groot paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:14

Mizora schreef:
Je hebt ruim 1000kg paard, nog opgroeiend en dus zeker 2% lichaamsgewicht per dag nodig hebben, maar eerder 2.5-3%. Dan heb je het dus al over 20-30kg droge stof aan ruwvoer per dag. Uitgaande van voordroog, betekent dit 30-45kg voordroog per dag, als het echt (koeien)kuil is kom je zelfs aan 40-90kg per dag, afhankelijk van het droge stof gehalte.

Je hebt in 12 dagen tijd zo'n 525kg voordroog gevoerd (175kg per baal), oftewel: 44kg per dag. Dat lijkt me een keurige hoeveelheid.

Eens.
Ik vind ze helemaal niet zoveel eten.
Het zijn natuurlijk stevige knoepers!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:21

Ik vind het ook een acceptabele hoeveelheid in dit stadium. Ik heb zelf een fjordenmerrie gekocht die te mager was. Zij kwam in een kudde met een 24/7 slowfeedersysteem en vrat zich tonnetje rond. Pas na een half jaar is dit rustiger geworden en nu eet ze naar behoefte, ook haar voernijd is nagenoeg weg. Ik voer 2/3e hooi en 1/3e tarwestro.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:24

Ik vind de hoeveelheid eigenlijk ook noet zo heel gek, zeker voor de eerste 2 weken.

Hier ging er aan het begin ook 350 kilo hooi doorheen in een halve week, met 4 paarden. Nu doen ze er ongeveer een week mee. Maar ze staan ook 24/7 op 3ha wei.

Zeker met dit weer, dan moeten ze eten om warm te blijven, tel daar bij op dat ze in de groei zitten, en er nog aan moeten wennen dat ze onbeperkt hooi tot hun beschikking hebbben.
Meestal, dus niet altijd, trekt dit wel bij in een paar weken, maar dat heeft tijd nodig.

Hoe kregen ze op hun andere stal hun hooi? (Misschien heb ik er overheen gelezen)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:28

Je kan natuurlijk ook slowfeeders nemen en die vrij laten bungelen. Als ze steeds maar door blijven schrokken en niks er voor hoeven doen gaat het wel snel.

Wat hebben ze trouwens verder nog 'te doen' de hele dag? Je kunt ook aandacht verdelen met bv speelgoed, wilgen takken enz...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:33

Nette hoeveelheid hooi, alleen baal 2 is mogelijk versmeerd over de grond. Gewoon onbeperkt blijven volhouden kan wel een maand of meer duren voor ze doorhebben dat het hooi niet wegloopt.

Een vergelijk, mijn oude tinker weegt ongeveer 625 kilo. Afgepaste porties was voor hem ruim 30 kilo ruwvoer per dag om met hangen en wurgen op gewicht te blijven. Daarna ponytje erbij en samen wogen ze rond de 1000 kilo. Afgepast was dat 40 kilo hooi per dag wat nodig was om ze op gewict te houden. De eerste 7 weken onbeperkt hooi voeren liep dat op naar 50 tot 60 kilo per dag schoon op. Daarna lipe het langzaam terug naar 20 kilo per dag met zijn tweeen.

Inmiddels is ponytje weg en staat er een jonge tinker. Samen wegen ze nu 1100 kilo ongeveer misschien ietsje meer. Nu eten ze onbeperkt ruwvoer zonder gras en knagen ze hooguit 25 kilo per dag weg met zijn tweeen. Meer eten ze niet en ze blijven keurig op gewicht. Zijn wel drie verschillende soorten ruwvoer, rijk hooi, rijk kuil en arm hooi. Ik voer in open bakken, in de een het hooi in de andere de kuil kan voldoende in voor ruim 2 dagen ruwvoer. Heb netten gehad maar ze raakten daar gefrustreerd van, aten uiteindelijk meer maar vielen wel af.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:43

een aanvulling op mijn ervaring en theorie op slowfeeders en netten. ze slopen het uiteindelijkomdat ze niet genoeg binnen krijgen. een paard moet 14 tot 16 uur per dag kunnen eten. dit is natuurlijk gedrag. een paard heft tussen de 30 a 40 minute nodig om een kilo hooi te eten. voor 20 kg zijn ze dus wel even bezig (uurtje of 10-13).