Waterbak met pomp vanuit de sloot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Waterbak met pomp vanuit de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 09:17

Ik heb ze ooit wel eens gezien, voor koeien denk ik, drinkbakken die water uit de sloot pompen.
Heeft iemand hier zoiets en hoe bevalt het? Zijn er meer soorten? Zelf gemaakt misschien?
Ze drinken hier uit de sloot maar dan moeten ze een beetje voorover staan. Voor de jonkies geen probleem maar voor onze jeugdige bejaarde vind ik het wat moeilijker worden en ik wil het haar graag makkelijker maken.
Met emmers uit de sloot in een bak blieft ze niet, het moet koud en vers zijn dus misschien is bovenstaand een oplossing.

WendyBZ

Re: Waterbak met pomp vanuit de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:19

Wij hadden ze vroeger altijd. Werkt op zich prima, alleen lastig als er veel waterplanten in de sloot zitten en die aan de slang/korfje vastzuigen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 09:24

Daar heb ik wel eens een wasmachinetrommel bij gezien, die houdt dat dan tegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:28

Als je per drinkbeurt vers water wilt hebben, zou ik een pomp nemen die of een klein drukvat heeft, of die aanslaat als er water gepakt word.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:40

Wij hebben er ook 1. Die slaat aan zodra ze water gaan drinken. Vind hem makkelijk want ze hebben altijd voldoende water. Nadeel dat die van ons moeilijk schoon te maken Is. Ze drinken het wel liever als kraan water

Edit: hier staat er zo eentje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door muzzy17 op 09-03-16 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:44

Hier een oude koeienpomp. Hij pompt uit een grondwaterwel. Is soms de eerste weken even wennen voor nieuwe paarden maar het wend snel.

Dit is er 1 waar ook geen stroom voor nodig is maar gewoon werkt op zuigwerking door het mechanisme. Kan hem daardoor ook overal neerzetten waar water is.

z'n ding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:59

Wij hebben het ook, maar onze shet krijgt het niet voor elkaar. Die laat altijd een ander voor hem pompen en dan drinkt hij mee haha :+ Ook onze nieuwe heeft het nog niet helemaal door en die is toch al ruim 2 jaar bij ons inmiddels..

Maar in de zomer hebben we ook altijd een waterpoeltje in de wei die we bijvullen dus het is niet hun enige waterbron.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:01

Wij hebben zo'n elektrisch pompje waarmee je een slang in de sloot kan leggen. En in de drinkbak zit een vlotter, dus als de bak vol genoeg is, slaat die af..

Je kunt ook een put slaan / laten slaan..

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:34

Check bij oppervlaktewater gebruik vooraf even hoe de waterkwaliteit is. Om sommige sloten komen riooloverstorten uit. Bij een hevige bui komt er een mix van rioolwater en hemelwater uit zo'n overstort in de sloot. Indien deze dichtbij zitten is drinken uit de sloot niet echt gezond voor je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:43

Ik zou het bij ons in het dorp niet snel aandurven. Ik voer alleen kraan- of regenwater.
De voormalige vuilstorten maar ook het vele ijzer maken het een beetje tricky :-/

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:15

Ninx schreef:
Ik zou het bij ons in het dorp niet snel aandurven. Ik voer alleen kraan- of regenwater.
De voormalige vuilstorten maar ook het vele ijzer maken het een beetje tricky :-/

Onze sloot staat in directe verbinding met de Ankeveense plassen, lijkt me heel sterk dat dat water niet deugt. De koeien hebben er altijd gelopen en melk gegeven.....
De Horstermeer is natuurlijk een heel ander verhaal, daar waren de sloten al heel smerig. Dat water lijkt wel chemisch afval.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:25

Shanna schreef:
Wij hebben het ook, maar onze shet krijgt het niet voor elkaar. Die laat altijd een ander voor hem pompen en dan drinkt hij mee haha :+ Ook onze nieuwe heeft het nog niet helemaal door en die is toch al ruim 2 jaar bij ons inmiddels..

Maar in de zomer hebben we ook altijd een waterpoeltje in de wei die we bijvullen dus het is niet hun enige waterbron.

Je hebt die pompen ook voor schapen.
Die gaan een stuk lichter dan de koeien variant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:19

Mn shet snapt ook de automatische drinkbak in zn stal niet, krijgt nog steeds een emmer water erbij want anders kan hij op stal niet drinken. En dat is gewoon een ondiepe paarden drinkbak met lepel.. Maar thanks for the tip, ik ga zeker even zoeken naar de schapen-variant!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:56

Dan wordt het misschien wel moeilijk ja als hij die ook niet snapt. :)

QueenEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:01

Wij hadden ook altijd van die ouderwetse voor koeien waar ze zelf moeten pompen :j Hebben ze inderdaad heel snel door echt super handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:53

Waar ik voorheen stond hadden we een koeiendrinkbank waarmee de paarden het slootwater zelf konden pompen. Zoals die hier boven al eens gepost is. Op zich hebben ze het allemaal snel door, ik heb het voor mijne even voorgedaan :+ Maar dat was vast niet nodig geweest. Echt prettig vond mijn merrie het overigens niet, ze probeert ook vaak met de zijkant van haar neus/kin te duwen ipv de voorkant. Het ging ook best zwaar, vond ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:57

Die van mij pompt met haar hoef :+

Dat gaat zo van pomp pomp pomp pomp, even kijken, pomp pomp pomp en leegdrinken haha..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-16 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:58

butengeweun schreef:
Hier een oude koeienpomp. Hij pompt uit een grondwaterwel. Is soms de eerste weken even wennen voor nieuwe paarden maar het wend snel.

Dit is er 1 waar ook geen stroom voor nodig is maar gewoon werkt op zuigwerking door het mechanisme. Kan hem daardoor ook overal neerzetten waar water is.

z'n ding
[ Afbeelding ]

Deze heb ik ook! Ideaal

cheyenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:00

Wij hebben ze ook op stal, volgens mij zijn het eigenlijk koeiendrinkbakken?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:05

Margee schreef:
Ninx schreef:

Onze sloot staat in directe verbinding met de Ankeveense plassen, lijkt me heel sterk dat dat water niet deugt. De koeien hebben er altijd gelopen en melk gegeven.....
De Horstermeer is natuurlijk een heel ander verhaal, daar waren de sloten al heel smerig. Dat water lijkt wel chemisch afval.

Bij ons thuis aan de dijk is de sloot ook vol ijzer, dit komt op 1 plek uit de grond naar boven. Smerige oranje derrie. Dus niet alleen in de Hostermeer is dit het geval. Ijzer in het water toont ook niet altijd oranje dus je kan het ook niet altijd met het blote oog waarnemen. Bij mijn pony is in het bloed een veels te hoog ijzer vastgesteld gelukkig tot nu toe zonder verdere schade. Ze staat natuurlijk niet echt op een fijne plek. Deze drink overigens niet uit de sloot meer ik neem kraanwater voor haar mee.