hoe belangrijk is een luik/contact voor jullie/voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

hoe belangrijk is een luik/contact voor jullie/voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:27

Ik ga binnenkort naar een andere stal maar nu hebben ze daar 2 soorten stallen.
1 box in een schuur. heel licht maar rondom dicht. dus traliedeur en de tussenwand is helemaal dicht. dus ze kunnen buurpaard niet zien.

de andere stal heeft een opening waardoor ze lekker hun hoofd naar buiten kunnen steken maar deze heeft geen luik die dicht kan.

het verschil tussen deze 2 stallen is 30 euro.

mijn paard staat nu al jaren in een stal met luik naar buiten en open traliewanden. ik twijfel nu enorm welke stal ik moet nemen.

Vjestagirl

Re: hoe belangrijk is een luik/contact voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:28

Open, absoluut open. Ik vind eenzame opsluiting echt een vorm van mishandeling.

Polly
Moderator Algemeen

Re: hoe belangrijk is een luik/contact voor jullie/voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:30

dat hangt af van je paard.
Ik heb stallen gezien met een luik wat niet dicht kan en waar paarden door elke voorbijganger de box in gejaagd werden omdat ze bang waren dat ze een hap uit hun paard zouden nemen, dan heb ik liever een dichte box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:32

Ik snap de twijfel sowieso niet.. Buiten is veel meer te zien dan binnen, bovendien is frisse lucht gezonder. Eenzame opsluiting zou ik mijn paard inderdaad ook nooit aan willen doen. Best shocking dat zoiets nog steeds 'normaal' schijnt te zijn.

Welke stal is nou duurder? Gewoon uit nieuwsgierigheid..

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:33

ik zou open doen. Je paard is dat gewend en contact met andere paarden is best belangerijk

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:38

Wuis schreef:
Ik snap de twijfel sowieso niet.. Buiten is veel meer te zien dan binnen, bovendien is frisse lucht gezonder. Eenzame opsluiting zou ik mijn paard inderdaad ook nooit aan willen doen. Best shocking dat zoiets nog steeds 'normaal' schijnt te zijn.

de open is duurder maar deze staller zijn nieuwer.
ik heb hem het liefste ook in de open stal hoor maar het luik kan niet dicht. lijkt me dat dat gaat tochten? of ligt dat er net aan hoe de stal staat? (qua windrichting bedoel ik. )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:40

Laatst stond er een onderzoek op Bokt waaruit bleek dat boxen met luik veel meer stress opleverden bij een paard.

Volgens mij kijken een hoop mensen meer naar hun eigen gevoel bij de keuze van een box dan naar de behoeftes van hun paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:41

Ah nee joh.. Frisse lucht is gezond. Een paard in de wei wordt toch ook niet ziek van de wind? ;)

@ ruitje: Dit lijkt mij een voorbarige conclusie, ik ben benieuwd naar de betrouwbaarheid van dat onderzoek. Een paard in een afgesloten ruimte zal misschien minder stress hebben van externe (omgevings)factoren. Maar weegt dit op tegen de stress van een geisoleerde (eenzame) stalling zonder uitkijk? Een paard op stal verveelt zich vaak de *** en een uitkijk biedt tenminste nog énigszins prikkels..

Of je uberhaupt je paard op stal moet willen hebben laat ik in het midden. Opsluiten is natuurlijk nooit goed voor een vluchtdier als een paard. Maar dat is een andere discussie. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:48

een paard op de wei staat ook niet op de tocht...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:55

Het zou voor mij ook afhangen hoeveel het paard werkelijk op stal staat. De onzen staan er alleen 's nachts in en hoewel ik zelf halve wanden heel fijn vind, weet ik dat mijn merrie het liefste helemaal geen buren heeft wanneer ze op stal staat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:10

Mijn paarden staan de hele dag samen op de wei of paddock en kunnen zelf de stal in wanneer ze dat willen. 's Nachts gaan ze in hun eigen stal. Ze kunnen elkaar dan wel zien, want er zitten ramen in de tussenmuur van polycarbonaat en de deur van de stal is van boven open (als ze hun koppie naar buiten steken zien ze elkaar dus ook), maar niet aanraken. Het zijn dus buiten stallen dus er is altijd frisse lucht.

Ik kan niet uit je post opmaken of je paard de hele dag in die stal moet staan? Maar ik zou zelf altijd kiezen voor een zo sociaal mogelijk optie met zoveel mogelijk buitenlucht.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:18

Jessix schreef:
Ik kan niet uit je post opmaken of je paard de hele dag in die stal moet staan? Maar ik zou zelf altijd kiezen voor een zo sociaal mogelijk optie met zoveel mogelijk buitenlucht.

hier staan ze op dit moment van 10 tot 17.00 uur buiten in de wei en van de zomer iets langer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:19

Tieme schreef:
Jessix schreef:

hier staan ze op dit moment van 10 tot 17.00 uur buiten in de wei en van de zomer iets langer.

Jij kent jouw paard het beste. Wat denk je dat fijner voor hem/haar is?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:28

In mijn geval zou ik kiezen voor binnen. Want onwijs veel last vd muggen in de zomer met een open luik. Heb ze op beide manieren gehad. Ze is veel rustiger binnen dan met luik. (minder muggen en ze leek toch wat stress te krijgen van veel drukte op het erf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:37

Lees dit artikel eens http://www.paardvisie.nl/2016/03/onderz ... denhouder/, en dan vooral dit:

Citaat:
Meer sociale contacten in een boxenstal
De meerderheid van de paarden in Nederland woont gewoon in een rijtjeshuis, een paardenbox. Soms met een traliewand en soms zelfs met dichte wanden. Onderzoek van de Universiteit in Utrecht wijst uit dat lichamelijk contact tussen soortgenoten bij sociale interactie een belangrijke rol speelt. De mogelijkheid fysiek contact te hebben met een ander paard is een “ethological need”, een basisbehoefte voor paarden. De tralies tussen de boxen of de dichte wanden zijn uiteraard uit veiligheidsoverwegingen geplaatst. Het risico van verwondingen door een verschil van mening met het buurpaard is aanwezig. Als proef is een deel van de hengstenstallen op het terrein van Agroscope verbouwd tot sociale boxen. De 32 dekhengsten van het Zwitserse National Gestüt hebben nu een box met een wand waardoor ze contact kunnen hebben met de buurman. De wand bestaat uit een dichte helft en een helft met een dichte onderkant en een half open bovenkant. De half open bovenkant heeft stalen tralies die ver genoeg uit elkaar staan om de paarden gelegenheid te geven elkaar aan te raken. Achter het dichte deel van de wand kunnen de hengsten zich terugtrekken van de buurman als ze er genoeg van hebben. Na een maand in de nieuwe sociale boxen had geen van de paarden bijt of schop verwondingen. Of de hengsten door deze sociale boxen ook meer contact zoeken tijdens het werk onder de man of aangespannen, wordt in een vervolgonderzoek bekeken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:41

Wel of geen buitenluik zou ik nog het minste probleem vinden, ik wil dat mijn paarden contact kunnen hebben met de buren. Als er alleen maar dichte tussenwanden zijn, dan ging ik niet eens naar die stal toe.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:43

Zolang er in elk geval wel dagelijkse weidegang / paddock is voor minstens 6 uur per dag met soortgenoten. (dus niet ieder een eigen weitje)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:44

Die van mij staat sinds 6 jaar in een dichte box. Ik was daar nooit voorstander van, maar ik merk dat hij het er erg goed in doet. Hij heeft Voernijd en was altijd chagrijnig en boos op stal. Nu is hij lekker rustig en hij staat echt op zijn volle gemak op stal. Hij kan aan de voorkant wel zijn vriendjes zien, maar niet aanraken.

Hij staat wel van 8-8 buiten in een groep. Dus hij heeft overdag genoeg sociale contacten.

Het ligt dus erg aan het paard en ook hoe het paard overdag er bij staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:54

Tieme schreef:
Wuis schreef:

de open is duurder maar deze staller zijn nieuwer.
ik heb hem het liefste ook in de open stal hoor maar het luik kan niet dicht. lijkt me dat dat gaat tochten? of ligt dat er net aan hoe de stal staat? (qua windrichting bedoel ik. )

Bij harde wind komt hij meestal uit het westen. Ik heb zelf de stalopeningen op oost en die kunnen ook niet dicht. Ze kunnen hier wel achter een stuk wand gaan staan om uit de eventuele wind te blijven als hij uit het oosten komt. Heeft hier nog nooit een probleem opgeleverd. Ze zijn nooit verkouden of wat dan ook.

Frisse lucht is enorm belangrijk voor paarden. En in stallen in een schuur ontbreekt het daar heel vaak aan door alle stof, schimmelsporen in hooi en bodembedekking, ammonia etc. Lees dit maar: http://www.thehorse.com/articles/10431/ ... r-in-there

Eenzame opsluiting én weinig frisse lucht zou voor mij dus echt een no-go zijn.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:06

Ik zou kiezen voor zoveel mogelijk contact met soortgenoten. Onze stallen hebben een achterwand van steen, zijwanden met tralies en aan de voorkant helemaal open. Zo kunnen de buren met elkaar freubelen, maar ook boos doen of sjago hoort daarbij.
Ik zou eigenlijk geen stal meer willen waarbij ze rondom in de tralies staat!!