Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wuis schreef:Ik snap de twijfel sowieso niet.. Buiten is veel meer te zien dan binnen, bovendien is frisse lucht gezonder. Eenzame opsluiting zou ik mijn paard inderdaad ook nooit aan willen doen. Best shocking dat zoiets nog steeds 'normaal' schijnt te zijn.
Welke stal is nou duurder? Gewoon uit nieuwsgierigheid..
Tieme schreef:Jessix schreef:Ik kan niet uit je post opmaken of je paard de hele dag in die stal moet staan? Maar ik zou zelf altijd kiezen voor een zo sociaal mogelijk optie met zoveel mogelijk buitenlucht.
hier staan ze op dit moment van 10 tot 17.00 uur buiten in de wei en van de zomer iets langer.
Citaat:Meer sociale contacten in een boxenstal
De meerderheid van de paarden in Nederland woont gewoon in een rijtjeshuis, een paardenbox. Soms met een traliewand en soms zelfs met dichte wanden. Onderzoek van de Universiteit in Utrecht wijst uit dat lichamelijk contact tussen soortgenoten bij sociale interactie een belangrijke rol speelt. De mogelijkheid fysiek contact te hebben met een ander paard is een “ethological need”, een basisbehoefte voor paarden. De tralies tussen de boxen of de dichte wanden zijn uiteraard uit veiligheidsoverwegingen geplaatst. Het risico van verwondingen door een verschil van mening met het buurpaard is aanwezig. Als proef is een deel van de hengstenstallen op het terrein van Agroscope verbouwd tot sociale boxen. De 32 dekhengsten van het Zwitserse National Gestüt hebben nu een box met een wand waardoor ze contact kunnen hebben met de buurman. De wand bestaat uit een dichte helft en een helft met een dichte onderkant en een half open bovenkant. De half open bovenkant heeft stalen tralies die ver genoeg uit elkaar staan om de paarden gelegenheid te geven elkaar aan te raken. Achter het dichte deel van de wand kunnen de hengsten zich terugtrekken van de buurman als ze er genoeg van hebben. Na een maand in de nieuwe sociale boxen had geen van de paarden bijt of schop verwondingen. Of de hengsten door deze sociale boxen ook meer contact zoeken tijdens het werk onder de man of aangespannen, wordt in een vervolgonderzoek bekeken.
Tieme schreef:Wuis schreef:Ik snap de twijfel sowieso niet.. Buiten is veel meer te zien dan binnen, bovendien is frisse lucht gezonder. Eenzame opsluiting zou ik mijn paard inderdaad ook nooit aan willen doen. Best shocking dat zoiets nog steeds 'normaal' schijnt te zijn.
Welke stal is nou duurder? Gewoon uit nieuwsgierigheid..
de open is duurder maar deze staller zijn nieuwer.
ik heb hem het liefste ook in de open stal hoor maar het luik kan niet dicht. lijkt me dat dat gaat tochten? of ligt dat er net aan hoe de stal staat? (qua windrichting bedoel ik. )