Handige manier om draad van afrastering strak te trekken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frmarie

Handige manier om draad van afrastering strak te trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:35

Wij hebben grote weilanden, en schrikdraad. Smal lint en draad. Elke 10 m een houten paal et twee plastic paaltjes ertusen. Door Wind, sneeuw en als er een zware tak op valt, rekt het vrij snel uit. Ik probeer zonder de boel los te halen het draad een paar keer extra om de isolatoren te draaien, en tot nu toe heb ik niet een betere oplossing gevonden. Maar dit werkt niet om de boel goed strak te houden. Hoe doen jullie dit ?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:36

Daar bestaan aanspanklemmen voor. Wel is het zo van hoe meer ruimte je er tussen laat van vaste palen, hoe moeilijker het is om echt strak te krijgen.

FriesWytske

Re: Handige manier om draad van afrastering strak te trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:39

En dat is de reden dat wij alleen draad hebben. Lint rekt inderdaad uit bij veel harde wind. En draad doet dat niet.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:51

Ja, dat is zo. We hebben kilometers draad (wonen in Frankrijk). Hoe zien die aanspanklemmen eruit ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:55

Wij hebben vaste palen op de 5 meter staan, daar blijft het lint keurig. Natuurlijk moet je af en toe wel even iets aanspannen, maar we hebben genoeg aan 1 a 2 keer per jaar.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:04

Komende zomer plaatsen we op het belangrijkste stuk weer houten palen ertussen, dus dan is het ook 5 meter. Hop weer 100 stuks. Maar op andere gedeelten niet (bergen, dus moeilijk begaanbaar). We hebben ook lamas, die forceren zich tussen twee draden door en dan rekt het dus uit. Ik heb er nu weer twee lijnen tussengezet, maar ik krijg door handmatig trekken het niet echt goed strak. Dus ik zou het toch fijn vinden makkelijk te kunnen bijspannen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:48

Draadspanners zijn bij agradi te koop. Er zijn verschillende soorten, wij hebben zo'n wieltje. Werkt prima dankzij de hefboomwerking trek je het strak en zet je het draad klem.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:54

Marieke_K schreef:
Draadspanners zijn bij agradi te koop. Er zijn verschillende soorten, wij hebben zo'n wieltje. Werkt prima dankzij de hefboomwerking trek je het strak en zet je het draad klem.

Chez l'Agradi? Très handig pour la ST.
Uiteraard zullen ze in Frankrijk ook dat soort winkels hebben, al blijft iedere draad, ook met goede draadspanners moeilijk strak te houden als je dieren zich ertussen blijven wringen.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:19

Net gekeken bij Agradi, ziet er goed uit, en bestellen per internet mogelijk, ik hoop ook naar Frankrijk. Alleen die zijn voor metaaldraad, misschien gaat dat ook met "koord", maar met lint ? En ik zoek liefs iets minder duurs ook, 6 lijnen boven elkaar (lamas...), minstens 24 stuks nodig denk ik.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:17

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 19:23

Nee, hoor, niet te laat. Dank je wel.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:24

Wij hebben het zelfde probleem ,dus ben benieuwd naar de ideale opslossing haha

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 20:16

Wij zijn er nog niet uit. Die handige spanners zijn interessant, maar het telt erg snel op als je veel nodig hebt. We hebben op het kleinste stuk nog 850 meter afrastering (en dat per draad dus...). Misschien toch metaaldraad en we kijken ook naar schapengaas, dan is het iets minder belangrijk dat het echt strak staat.

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:28

Wat je kan doen is de rotorspanner zoals eerder is beschreven. Met deze spanner kan op elke plek tussen het draad en koord worden geplaatst zonder dat het draad onderbroken wordt.

Als deze rotorspanner gaat gebruiken dan wel eerste de draad normaal hangen zonder dat je het rond de isolatoren hebt hangen. Dan kun je het goed op spanning brengen en kan het vrij werken.

Wat je extra kan doen is spanveren plaatsen zodat je draad en lint onder meer trekspanning komt te staan, hierdoor blijft het strak staan ook als je last hebt van wind en sneeuw, is wel wat een duurdere oplossing.

weidepoorten.nl heeft deze en kan wel tegen leuk tarief naar Frankrijk verzenden.
http://www.weidepoorten.nl/Koltec-schri ... raad-koord

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:35

Dank voor de antwoorden.
Ik heb een aantal van deze besteld :
http://www.easypets.fr/accessoires-de-c ... m-ako.html
Die kun je op draad en vooral: lint plaatsen zonder het lint of draad te onderbreken en vastzetten op een paal zodat ze niet op het draad wegen. Ik vind die rotorspanner ook interessant, misschien ook bestellen. En verder wat gewone draadspanners, de minst dure gezien het aantal dat we nodig hebben, maar ook die ga ik eerst proberen want ik denk dat ze zwaar zijn, dus het draad uitrekken. Ik zal laten weten hoe deze verschillende oplossingen in de praktijk bevallen. Verder zijn we meer houten palen aan het plaatsen voor de stevigheid van het geheel. (elke 3m.50 / 4m)