Paddock inrichten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Paddock inrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 11:59

Ik kon geen centraal topic vinden over het inrichten van paddocks.
Sorry als ik erover heen gekeken heb.

Aankomend voorjaar/zomer wil ik de paddocks hier gaan verrijken, wat uitdagender maken en wat meer aankleding.
Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn met goede ideetjes of tips. Tenslotte kunnen we allemaal van elkaar leren toch ;-)

Ik zou graag in elke paddock een mooie heuvel aan willen leggen, nu is mijn vraag van welk zand?
De paddocks bestaan nu uit gewone zwarte grond. Mijn ervaring met geel zand is dat deze vrij zwaar is.
Dit wil ik liever niet.

Verder nog wat leuke uitdagende tips?
Ik zat nog te denken aan een grindpad en wil graag wat meer voerplekken creëren om wat meer afwisseling te bieden en het lopen te bevorderen.
Ook wil ik graag wat boomstammen weg leggen en iets van een trap maken. ( soort van verhoging die vlak is die oploopt). En iets om doorheen te moeten slalommen/ balken te lopen.

Tips altijd welkom! Een track ga ik niet maken, helaas hebben we dat eerder gedaan en is hier niet goed bevallen. ( lees grond op de track langs de weide is erg nat op een groot punt.
Het gaat om de inrichting van 4 paddocks van verschillende afmetingen en om verschillende groepen paarden.

Zijn er verder nog bokkers die zelf iets van een kruidentuintje hebben?
En die bomen in de paddocks hebben gepland?

friesiszwart

Re: Paddock inrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:16

waarom grind? hoe groot is de paddock en voor hoeveel paarden? Alleen voor de winterperiode of het gehele jaar?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:20

Ik heb in mijn paddock een oude autoband liggen en 2 houtblokken. Een pion kan ook leuk zijn :)
Wilgentakken vinden ze vaak ook erg lekker en houd ze goed bezig.

Bomen zou ik niet planten, als het eetbare bomen zijn dat zijn ze binnen de korte keren dood en kaal.
Verschillende soorten ondergrond is ook erg uitdagend en goed voor de hoeven en benen.
Zoals een stuk beton, een stuk zand en een stuk met grind zodat ze zelf kunnen kiezen.
Slowfeeders is natuurlijk een super idee, verdeel die over verschillende plekken en zet bijvoorbeeld de waterbakken in een totaal andere hoek zodat ze veel in beweging blijven :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:27

Je kunt ook spring belken op verschillende lage oogtes maken zodat ze er bewust overheen stappen en dus meer bezig zijn met hun lichaam. Bijvoorbeeld bij de verschillwnde voerpunten een obstakel maken etc.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:56

Bedankt voor de reacties.

Grind/ kiezels ivm meer afwisseling ondergrond.
Exacte afmetingen moet ik opmeten.
1 paddock voor 2 paarden ( 1.65 en 1.55)
1 paddockje voor 2 hengsten ( mini's ) (deze is niet enorm groot maar hun staan regelmatig in de rijbak.
2 Paddocks nu in gebruik als 1 ( beide groter als 1x een normale rijbak en dan vooral in de lengte.
Hierin staan ook mini's.

Autobanden liggen er in al in, zo ook verhogingen met opgevulde tractor banden bij de de 2 paddocks voor de mini's zodat ze een opstap hebben.

Bomen zou ik graag willen planten voor schaduw en om takken van te snoeien als knabben ( wilg bv)
Deze zou ik wel afzetten met hout bv en hier van die massage matten tegen zodat ze kunnen schuren.

Bij alle paddocks is er een deel bestraat zodat ze altijd droog kunnen staan met hun voetjes.
Ook aan elke paddock een schuilstal (sommige meerdere).

Slowfeeders hangen hier ook al jaren ( netten) echter ik zoek wat meer afwisseling.
Waterbakken zijn veel automatisch, dus in de stal.

Afbeelding ( tractorbanden)

Afbeelding (1 vd paddocks op de achtergrond, andere deels ernaast zichtbaar)

Ze staan 24/7 buiten en in het voor tot najaar enkele uren (dagdeel ) weidegang.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 07-03-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:59

Grind is natuurlijk. Geen ideale ondergrond zou ik dan ook zeker niet voor kiezen. Het steentje in de hoeven die je over het hoofd ziet en je hebt een hoefzweer

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:00

Ik zou er persoonlijk geen grind of kiezels ingooien. Lijkt me niet bepaald prettig lopen, wij vermijden dit ook altijd met de paarden.

Verder vinden ze takken of oude balken vaak ook wel leuk, kunnen ze aan knagen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:02

Scherp grind uiteraard niet.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:23

Je zou inplv grind ook keien kunnen gebruiken, minder scherp, groter dus minder kans op hoefzweren.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:42

Een stuk grind wordt snel volgelopen met zand en dan heb je niets meer aan je grind.
Leg er eens boomstammen/-stronken in, takken om aan te knagen, mbv bielzen of boomstammen kun je een verhoging maken (vullen met zand).
Als je een boom neerzet, moet je hem ruim rondom afschermen, anders blijft er niets van over.
Wij hebben een roundpen/longeercirkel in de bak gemaakt, met 2 openingen erin. Zo kunnen ze er dwars doorheen lopen, of er om heen. Het nodigt meer uit tot lopen/hollen. Maar een eenvoudiger hekwerkje plaatsen heeft ook al zin, omdat ze dan meer moeten omlopen. En ze hebben gelijk mogelijkheden om voor elkaar weg te komen. Als er dan een paadje ontstaat, kun je daar weer balken/stammen neerleggen zodat ze er wel overheen moeten.
Let wel op dat je zelf nog overal met je kruiwagen kan komen.