Drainage aanleggen. Iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

Drainage aanleggen. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 10:17

Wij willen deze zomer drainage gaan aanleggen onder onze bak. Heeft iemand nog tips met dingen die wel of juist niet moeten doen?

Gladijs

Re: Drainage aanleggen. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:35

Geen buizen met kokos er om heen!! Slecht idee, rot waar je bij staat, goed aflopend laten graven +:)+

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:38

denk aan wegendoek overal om heen en over heen zodat je drainage slangen niet vol met zand/grind lopen. wel even zeepsop over het doek spoelen op de plek waar er water door heen moet lopen, anders blijft het erop staan.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:32

Eerst kijken wat de grondwaterstand nu is. Wat hij kan gaan worden en vervolgens uitrekenen om de hoeveel meter er drainage in moet. Zit wat werk in maar scheeld bergen frustraties

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:03

Ik lees even mee!

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:31

Landsknecht schreef:
Eerst kijken wat de grondwaterstand nu is. Wat hij kan gaan worden en vervolgens uitrekenen om de hoeveel meter er drainage in moet. Zit wat werk in maar scheeld bergen frustraties

Als je niet weet hoe je achter deze info kan komen neem dan ff contact op met ondergetekende.

Veel van deze info is namelijk gewoon online te vinden als je weet waar je moet kijken.

Wat ik zelf zie zijn vaak

te weinig drainage
te kleine drainage
te ondiepe drainage
te weinig uitstroom punten
geen onderhoudsputten

maar ook situaties waarbij de aanwezigheid van drainage geen enkel effect heeft op het feit of je nu wel of geen droge bak hebt. De grondwaterstand is hoog doordat er sprake is van bijvoorbeeld kwel is. In die gevallen moet je andere oplossingen bedenken.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:20

Landsknecht schreef:
Landsknecht schreef:

Als je niet weet hoe je achter deze info kan komen neem dan ff contact op met ondergetekende.

Veel van deze info is namelijk gewoon online te vinden als je weet waar je moet kijken.

Wat ik zelf zie zijn vaak

te weinig drainage
te kleine drainage
te ondiepe drainage
te weinig uitstroom punten
geen onderhoudsputten

maar ook situaties waarbij de aanwezigheid van drainage geen enkel effect heeft op het feit of je nu wel of geen droge bak hebt. De grondwaterstand is hoog doordat er sprake is van bijvoorbeeld kwel is. In die gevallen moet je andere oplossingen bedenken.

Wij hebben een stuk waar tot 3 jaar geleden een varkensschuur stond. Deze is helaas afgebrand (zaten gelukkig op dat moment geen dieren in!!) en die hele grond is gesaneerd. Het ligt veel lager dan de rest en staat er nooit water in, zelfs niet bij grote stortbuien.
Het moet wel iets worden opgevuld met zand om de bak mooi 'waterpas' en vlak te krijgen.

Is het verstandig om toch drainage aan te leggen nu we een nieuwe bak gaan maken en er toch nog werk in zit?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:30

Een eenvoudige drainage kan je realiseren door, op regelmatige afstanden vb 1 meter, putten te boren van +/- 1,5 m diep. Deze vullen met fijne steenslag of grof zand tot +/- 20 cm onder de bovenrand en verder vullen met het zand van de piste of weide.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:18

Nu heb ik voor een goede analyse veel meer data nodig. Maar goed even op basis van de info die ik heb.

De meeste varkensschuren zijn gebouwd in zand gebieden op voormalige woeste gronden. Dit betekend vaak dat de grondwaterstanden laag zijn en er zand aanwezig is.

Bodemsaneringen zijn vaak dat men de vuile grond afgraaft en of vermengd met zand.

Kortom er ligt een enorme zandbak en een lage grondwaterstand. En dan lijkt me aanvullende drainage niet nodig. Wat wellicht wel handig is is een verbinding te maken met de sloot. Dit kan door middel van een buis maar ook via een zandlichaam etc.

Echter daar heb ik wat meer info voor nodig