Welke paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

Welke paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 15:04

Goedemiddag, ik kan kiezen uit 2 paddocks op stal. Mijn paard staat voor op ijzers ivm artrose. Pony is een 6 jarige ruin en zijn maatje een 10 jarige merrie. Ze krijgen op de paddock onbeperkt ruwvoer uit slowfeedernetten. Ze staan afhankelijk van het weer van 08.30 tot 20.00 buiten.

Paddock 1 bestaat uit blubber en water, moeilijk water weg te krijgen en het duurt lang voordat het droog wordt. Deze paddock staat in een ''dooie'' hoek. Geen paarden ernaast, wel zicht op 2 andere paarden. Maar absoluut geen ''reuring'' Mijn paard lijkt zich te vervelen aangezien hij al een aantal keer het hekwerk er uit heeft gedrukt en het hekwerk ook volledig aangeknaagd te hebben. Wel is deze paddock natuurlijk ontzettend fijn als ie droog is, helaas is dat vanaf december niet gebeurd. Heb wel mogelijkheid om een stukje te straten van de zomer.

Paddock 2 bestaat uit steen met gedeeltelijk ruwe rubberen matten. Daarnaast mag je met droog weer een lekker stro bedje neerleggen op de paddock zodat ze kunnen liggen. Naast deze paddock staan 2 ruintjes en tevens goede vriendjes met wie hij heerlijk kan spelen. Ook is het hekwerk steviger en veiliger. Alleen zit ik met zijn Artrose en combinatie met steen. Vorst is geen probleem dan kunnen ze beide paddocks toch niet op.

Beide paddocks zijn even groot.

Nu zullen jullie denken waarom wissel je niet af? IK sta op een pensionstal met veel andere klanten en ik moet een keuze maken. Ze staan nu op paddock 2 ivm dat het hek stuk is op paddock 1 maar staleigenaar wil duidelijkheid hebben voor welke paddock ik ga.

Ik word helemaal gek vanmezelf ik kan gewoon niet kiezen, ik slaap er ook slecht door en ik moet nu echt knopen doorhakken. Wat vinden jullie?

Kermis

Re: Welke paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:06

Ik zou gaan voor de stenen paddock.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:13

heb even gegoogled:
en quote even een stukje tekst van deze brond:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... 629&page=1

zijn er naast schuilmogelijkheden nog andere mogelijkheden om verhard of verhoogd (dus droger) te staan? (Dit is vooral van belang bij artrose in de benen.)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:16

Geen eigen ervaring met artrose paarden, maar ik zou ook voor paddock 2 kiezen, een modderige paddock wordt misschien ook zwaarder en misschien meer kans op glijden, lijkt me ook niet erg prettig voor je paard :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:19

En in overleg met de stalbaas paddock 1 opknappen? Al is het maar zorgen dat het water weg kan / verzameld wordt in een geul en tapijt leggen op de hogere stukken, zodat ze dro(o)g(er) kunnen staan. Daar kun je dan ook hooi voeren.
Over tapijt bij modder loopt een topic.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:32

Artrose is een degeneratief proces en géén slijtage. De bodem waarop je paard staat heeft dus geen voordelig of nadelig effect op het verdwijnen van het kraakbeen bij je paard.
Ik zou gewoon gaan voor paddock 2 - die lijkt me veel fijner zowel qua droogte als qua afleiding.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:33

Bedankt voor jullie reacties, paddock opknappen word 'm niet, de stalbaas is een schat van een vent maar die wilt er verder niks aan doen. Heb dat al een aantal keer voorgesteld bijv. nieuw zand maar dat wilt hij niet omdat er hooi gevoerd word. (ondanks dat het in netten gaat) Bestraten zal ik ook zelf moeten doen net als een ander hek plaatsen :( Vandaar dat ik neig naar paddock 2 die is ''kant en klaar''

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:35

Kermis schreef:
Bedankt voor jullie reacties, paddock opknappen word 'm niet, de stalbaas is een schat van een vent maar die wilt er verder niks aan doen. Heb dat al een aantal keer voorgesteld bijv. nieuw zand maar dat wilt hij niet omdat er hooi gevoerd word. (ondanks dat het in netten gaat) Bestraten zal ik ook zelf moeten doen net als een ander hek plaatsen :( Vandaar dat ik neig naar paddock 2 die is ''kant en klaar''

Huh? Twee accounts?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:37

Keet schreef:
Kermis schreef:

Huh? Twee accounts?
Laatst bijgewerkt door Kermis op 04-03-16 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:39

Paddock 1: Nu liggen er rubberen matten voor de helft en het stro is ook uitgebreid

Afbeelding

Paddock 2:
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:40

Als ik de fotos zo zie, snap ik niet waarom je nog twijfelt :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:41

Ik snap niet zo goed wat je als twijfelpunt ziet eigenlijk?
Volgens mij voldoet de verharde paddock prima toch?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:42

Die waterbende is voor mij echt uitgesloten ik zou dan kiezen voor de stenen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 15:45

Ja sorry 2 accounts 1 van mijn zusje, alleen staat de ene ingelogd op mobiel en de andere op laptop, ik zat nooit meer op dat account, maar zie nu dat ik met 2 accounts aan het reageren ben :o Verwijder er maar 1 mods...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 15:46

Ik twijfel ivm met de ijzers en slijtage.

Hoefsmid zei wel dat hij er een wydia? puntje in kon zetten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:56

Oh, das wel heel nat. Ik stel m'n mening bij. Paddock 2, mits flink stuk rubber matten en een groot stuk met stro.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:37

Paddock 2, zonder enige twijfel.
Als je toch zelf moet investeren om de boel knap te houden, zou ik een rondje schrikdraad
ophangen en een schrikdraad apparaat neerzetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:44

Paddock 2 zonder twijfel. Als de hoeven te snel slijten of je hebt het gevoel dat je artrosepaardje moeilijker/pijnlijker gaat lopen op de harde ondergrond zou je hoefschoenen kunnen aan doen met zachte zolen of schoenen met harde zolen en dan een zacht voetbed er in doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:47

DubbelDun schreef:
Paddock 2 zonder twijfel. Als de hoeven te snel slijten of je hebt het gevoel dat je artrosepaardje moeilijker/pijnlijker gaat lopen op de harde ondergrond zou je hoefschoenen kunnen aan doen met zachte zolen of schoenen met harde zolen en dan een zacht voetbed er in doen.

Ik begreep dat er al ijzers onder zijn geslagen. De slijtage ging over de artrose als ik me niet vergis.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:06

Ook ik stem voor paddock 2. Zeker omdat je daar nog een stro bedje kan maken en er 2 vriendjes heeft "erbij" heeft staan. Succes met je keuze en lekker slapen als je er uit bent ;)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:09

Dat met de modder is meer de keuze van de pony, als hij van lekker rollen houd en lekker vies geen probleem vind, kan hij daar lekker in toch? :) maar als hij modder haat en echt in het enige droge hoekje gaat staan, dan is t wel sneu om m daar neer te zetten, ik zou kijken waar je pony t fijner vind

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:23

Kermis schreef:
Paddock 1: Nu liggen er rubberen matten voor de helft en het stro is ook uitgebreid

[ [url=m/hcioYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paddock 2:
[ [url=m/kk1wal.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je een zeepaardje zou hebben zou ik paddock 2 (de natte) aanraden. Maar aangezien je een gewoon paard hebt is 1 (de droge) vele malen beter.