Stal (hele gebouw) indelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaKiss

Stal (hele gebouw) indelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 01:36

Hoi.
Ik heb eindelijk plek voor eigen stalling. Nu heb ik dus een schuur. 60 bij 60 meter de deuren zitten tegenover elkaar op 20 meter afstand van de hoek. Er is ook geen zolder. Die mag ik zelf inrichten maar wat is handig/slim?? Nog tips??
Laatst bijgewerkt door TessaKiss op 03-03-16 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Re: Stal (hele gebouw) indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:43

Wat moet er allemaal in? Ook hooi en stro opslag? En hoeveel paarden heb je/hoeveel boxen heb je nodig?
Hoe is de oppervlakte verdeeld? Waar zitten de deuren etc? Dat is wek handig om te weten.

Klein tipje: sla geen hooi/stro op boven de stallen. Stallen dichtbij een deur ivm evacuatie in een noodgeval. Zorg voor voldoende ventilatie, maar voorkom tocht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:43

60 bij 60 !!!

20 x 60 binnenbak en stallen/opslag langs de lange zijde.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 01:52

Heb trouwens 4 paardjes :D
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-03-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op off-topic verwijderd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:01

Geen boxen maken. Google eens op paddock Paradise of hit actiefstal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:17

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven en niet dingen uit eerdere topics erbij halen.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:19

Heeft iemand noh handige tips hiervoor??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:28

Heb ik je net gegeven. Een paard hoort niet in een hokje. Als je het dan toch mag indelen, maak er dan iets moois paard vriendelijks van.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

60 bij 60! :oo Weet je dat zeker?
Zo ja; dan ga ik met de reactie van Anne_GTI mee: Binnenbak!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-03-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic gedeelte verwijderd

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:35

binnenbak en grote loopstal. 60 op 60 is wel een heel ongebruikelijke afmeting voor een schuur.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-03-16 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic gedeelte verwijderd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:51

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om ontopic te blijven. Als TS niet geloofd wordt, hoeft dat niet hier gemeld te worden.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:56

Het spijt me, maar dat was ooit de schuur van een groot bollenbedrijf. Is dus best groot. Ik vind het niet echt leuk dat ik niet gelooft wordt. En dat het zo gemeld wordt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:01

Ik zou toch nog even de afmetingen goed checken want het lijkt me wel erg groot. En als die kloppen even een plattegrond tekenen en uploaden. Die oppervlakte zal vast niet zonder steunpilaren blijven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:06

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal berichten verwijderd die off-topic zijn om ervoor te zorgen dat dit topic wel gewoon normaal kan verlopen.
Graag alleen inhoudelijk reageren op de vragen van de topicstarter.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:08

Hoeveel paarden heb je komen er te staan?
want dat is ook om rekening mee te houden ivm je opslag?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:09

Waarom stallen maken als je zoveel ruimte hebt? ik zou ze lekker vrij laten lopen. Binnen kan je een prima uitloop met paddock maken én een grote rijbak én opslag.
Als je naast de 60*60 nog aangrenzend van de deur een buitenruimte hebt kan je natuurlijk als ideaal die deur open zetten en daar buiten ook een verharding en paddock maken.

Hier een klein opzetje hoe ik het zou doen:
Afbeelding

Op de verharde uitloop heb ik geen stro gedaan, maar je kan er voor kiezen om 1 hoek bijvoorbeeld met stro vol te leggen.
Boven de hooi/stro opslag kan je een verdieping maken voor nog meer opslag ruimte/zadelruimte oid.

Ik zou het in iedergeval wel weten met zo'n ruimte!! <3

in welke omgeving mag je dit gaan realiseren? ik bied me aan als pensionklant *\o/*

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:25

Als je boxen maakt, maak ze dan groot genoeg, min. 4x4. Je hebt dan niet meer, maar net minder werk met uitmesten omdat de paarden het zelf netjes kunnen houden. Ook een box op reserve maken en voor de voederopslag zou ik ook gewoon een box maken. Je weet maar nooit waar er nog paarden vandaan komen.
Tussen de boxen geen muren metsen, maar tralies, dat maakt je stal lichter en luchtiger. Enkel ter hoogte van de eetbakken kan het handig zijn dat er een muurtje is zodat ze in alle rust kunnen eten.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 10:40

Ik ga dit in gemeente Drechterland doen. Er komen van mijzelf 3 paarden 1 Shetlandpony te staan. Nu mogen er van mij nog wat paarden bij staan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:44

TS, staan er pilaren in de ruimte? Met een overspanning van 60 mtr is dat wel gebruikelijk.

Heb je foto's oid om een idee te krijgen?

En is het eigen bezit of gehuurd? Zit er grond aan vast waar de paarden naar buiten kunnen?

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:04

Het is eigen bezit en er zit heel veel grond omheen omdat ik in een dorp woon. Ik mag van mijn ouders geen foto's plaatsen. Het is oorspronkelijk een bollenbedrijf geweest dus het is met een gigantisch metalen frame. En een idee hoeft niet echt: het is een grote vierkante schuur, wel geisoleerd en waterdicht, met een stevige betonnen vloer. Met goede luchttoevoer

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:09

Dan zou ik gewoon het idee van een paar berichten hierboven deze bokker zeer bedanken en dat aan je ouders laten zien

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:24

Wat leuk, dat is hier in de buurt. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, kom ik even kijken voor inspiratie.
Ik zou helemaal niets indelen, behalve een stukje afzetten voor je spullen en hooi en stro opslag en ze in de rest laten lopen. Zand storten om te rijden en klaar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:31

Een paddock binnen zou ik niet zo interessant vinden, ik zou dan liever de stal zo inrichten dat de paarden zelf naar binnen en buiten kunnen lopen. Daarnaast zou ik een poets/wasplaats maken en een zadelkamer ipv kasten (of grote inloopkasten). De ruimte is er toch dus dan zou ik deze benutten ;).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:32

TS, wat voor paarden heb je? Wat voor rassen heb je nog buiten die shetlander die er komt te staan, dit is wel belangrijk in verband met de ruimte van de stallen. Als het nog drie shetlanders zijn heb je uiteraard minder ruimte nodig dan dat het drie Shires zijn. Als je ervoor kiest om stallen te maken heet dat, maar dat idee wek je wel. Want een loopstal is volgens mij geen optie toch?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:38

Dee_Es schreef:
Een paddock binnen zou ik niet zo interessant vinden, ik zou dan liever de stal zo inrichten dat de paarden zelf naar binnen en buiten kunnen lopen. Daarnaast zou ik een poets/wasplaats maken en een zadelkamer ipv kasten (of grote inloopkasten). De ruimte is er toch dus dan zou ik deze benutten ;).

met het Nederlandse weer zou ik dat juist wel interessant vinden. dan is er altijd droog zand om te liggen en kan de paddock buiten ook 'rust' krijgen.

kan er ook voor kiezen om 20 bij 40 rijbaan te maken dan is er nog meer plaats voor opslag.
grootte van de opslag ligt ook aan hoe groot je in wil en moet kopen.

zou alleen kwa indeling wel rekening houden dat je met een trekker altijd in en uit wil kunnen. neem aan dat minimaal 1 deur daar groot genoeg voor is :)