zouden jullie naar die andere stal gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsy1978

zouden jullie naar die andere stal gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:56

ik sta nu 8 jaar op huidige stal. altijd met tevredenheid (overal is wel wat) maar nu is het door omstandigheden flink achteruit gegaan. eigenaresse ging altijd over de stal maar ze zijn uit elkaar. nu doet de eigenaar het en dit is geen paardenman en wil dit ook niet zijn.
mijn paard moet regelmatig medicatie hebben, soms prednison spuiten die ik dan elke dag voor mijn werk moet komen geven. dan ook meer kans op hoefbevangenheid.
- paarden staan hier op dit moment max 2-3 uur buiten in de blub.
- paarden krijgen kuil waar mijn paard niet goed tegen kan
- kuil is vaak van slechte kwaliteit, soms met schimmel aan de randen. schimmel wordt eraf gehaald,
kuil wordt gegeven..
- Ze krijgen erg weinig ruwvoer (en zeker de mijne moet veel hebben ivm luchtzuigen/maagzweer)
- zomers van 10 tot 15.00 uur op het land maar die is eigenlijk te vet voor mijn paard. paard kan niet
op een apart stuk.
- op dit moment zijn er 3 stalgenoten die om de beurt de paarden buiten en binnen zetten, smiddags voeren en s'avonds afvoeren en de paarden controleren. geeft me rust maar ook deze mensen zijn toch al aan het kijken voor een andere stal. als deze mensen vertrekken dan hebben we echt een probleem aangezien hun ze buiten en binnen zetten en nog enigzinds de paarden controleren.

deze stal is 10 minuten van mijn huis af en ligt vlak bij de bossen. (ik rijd niet in de bak) ik heb maar een paar x per week tijd om te rijden maar kan wel dagelijks even langs om te checken.

nu houd ik al een tijd de stallen in de buurt in de gaten maar nergens is het perfect. ook durf ik niet naar een onbekende stal te verhuizen omdat ze overal mooie praatjes hebben en het achteraf dan toch anders is dan ze zeggen.
nu is 1 oud stalgenoot verhuist naar een stal die voor mijn paard beter zou zijn.
- kleine stal met 8 paarden en 2 mensen die echt om paarden geven en op ze letten. (soort rusthuis voor zieke/oude paarden)
- paarden kunnen medische verzorging krijgen zoals prikken en desnoods wordt er een paar keer per dag mee gelopen of benen afgespoten enz.
- paarden krijgen goede kwaliteit ruwvoer
- paarden staan van 9 tot 17.00 uur met 1-2 andere paarden op een paddock met gevulde hooiruif en zomers staat het hek naar het landje een paar uur per dag open zodat ze ook gras kunnen eten. (kort gras)
- alles qua voeren en buiten zetten word gedaan.

minpuntje voor mijn paard:
- er ligt geen strooisel in de stal, alleen rubbermatten met een klein beetje zaagsel voor de urine. wel genoeg ruwvoer en stal wordt elke dag gemest en een emmer sop door gegooid.
nadelen voor mij:
- geen grote bossen in de buurt, alleen landweggetjes, klompenpad met een 15-20 minuten rondje en verderop een heel klein bosje waar je een rondje kan maken.
- geen zadelkast, wel zadelkamer waar spullen dus "open en bloot" liggen.
- het ligt 20-25 minuten van mijn huis af dus ik kan er niet meer zo even langs gaan. meer reistijd dus.

zouden jullie overstappen naar deze stal?

StalNollie

Re: zouden jullie naar die andere stal gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:02

ja zo te lezen is dit voor je paard in zijn voordeel en alleen voor jou wat nadelen maar dat weegt niet op tegen de voordelen die je paard nodig heeft.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:06

Ik zou sowieso weggaan bij de stal waar je nu staat. Leuk, dat bos. Maar verder valt alles tegen!

En die andere stal.. Als je paard goed verkeersmak is, zie ik het probleem niet dat t bosje op een aantal minutej stappen is, toch? :).
Verder hebben we op de stal waar ik ook sta, hebben we ook een zadelkamer die we delen. Ik heb nergens problemen mee!
Rubberen matten met vlas hebben we ook op stal. Heb niet t gevoel dat dat minder is :)

Ik zou dan echt wel verhuizen! Zijn er niet meer stallen in de buurt? Gewoon rondkijken!
Welke regio zit je? misschien weten andere bokkers nog wel wat? :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:06

Zijn er geen andere stallen ?
Een perfecte stal is sowieso lastig te vinden ;)
Maar als je kijkt naar wat t beste is voor je paard ookal is het voor jezelf niet 100% wat je wilt... zijn er dan geen andere ?

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:09

Oei wat lastig TS, en een vervelende situatie.

Het moeilijke is dat, zoals je zegt, de stal waar je nu staat eigenlijk geen toekomst meer is voor jullie. Dus een andere stal zit er sowieso aan te komen. Zoals de situatie daar nu is, zou ik proberen inderdaad te voorkomen dat je straks weg MOET omdat het niet meer kan..

De nieuwe stal klinkt heel fijn. In eerste instantie zou ik toch vooral kijken naar wat je paard nodig heeft -- mogelijkheid om medicatie toe te dienen, zo veel mogelijk naar buiten en voldoende ruwvoer. Dat er alleen rubbermatten in de stallen liggen is wel jammer, maar in principe staan ze dus overdag buiten en zou hij eventueel ook daar in het zand kunnen liggen.

De andere minpunten betrekken met name jouzelf.
De afstand is groter -- maar je hoeft ook minder zelf te doen. Zelfs de medicatie kan door de mensen daar worden gegeven.
De spullen liggen er open en bloot -- als je dit echt vervelend vindt, kun je misschien overleggen dat je een plekje krijgt waar je zelf een zadelkast neerzet die je aanschaft (er zijn er genoeg te koop!).
Geen bossen in de buurt -- ja, dat is wel echt balen en ik kan erover mee praten. Ik sta nu ook op een ontzettend fijne stal waar ik helaas niet echt kan buitenrijden. Maar de ontspanning die mijn paard hier vindt, weegt niet op tegen die aantal keer dat ik de tijd heb om een buitenrit te maken. Ik kijk nog wel eens in de omgeving op andere stallen, maar het is daar zo fijn.. En misschien kun je er een trailer huren/lenen om een keer in het weekend naar een bos te gaan?

Succes met het maken van je keuze!!

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:16

ik kijk regelmatig voor stallen in de buurt maar overal is wel wat. bij de stallen in de buurt zijn veel mensen die er toch ook weer weg gaan. sowieso vind ik het moeilijk om naar een stal te gaan waar ik niemand ken en het maar afwachten is of ze beloven wat ze zeggen. ik wil niet nog een keer mn paard verhuizen :)

bij de nieuwe stal is dus alleen een eind verderop een klein bosje waar je zo door bent. en het is een stal voor oudere/zieke paarden dus niemand die mee kan met buitenrijden. nu rijd ik ook bijna altijd alleen hoor maar dan zal het dus echt altijd alleen zijn.

ik wil niet op een grote stal, veel stallen in de buurt zijn mega-groot.
ik wil niet mee hoeven helpen op stal en dat word bij de meeste hier in de buurt wel verwacht. ik heb daar gewoon geen tijd voor en de weinige tijd die ik heb wil ik aan mn eigen paard besteden. ik wil me daarin niet vastleggen, ik heb het al druk genoeg met mn kinderen, mn eigen paard en mn werk.

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:22

mijntje92 schreef:
Oei wat lastig TS, en een vervelende situatie.

Het moeilijke is dat, zoals je zegt, de stal waar je nu staat eigenlijk geen toekomst meer is voor jullie. Dus een andere stal zit er sowieso aan te komen. Zoals de situatie daar nu is, zou ik proberen inderdaad te voorkomen dat je straks weg MOET omdat het niet meer kan..

je hebt helemaal gelijk. paard krijgt het op die andere stal beter en ik ook meer rust omdat er meer op hem gelet wordt. ik heb deze stal al een keer afgezegt omdat het toen op huidige stal beter leek te gaan. maar toen ontdekte ik die beschimmelde baal kuil. en een paar weken daarvoor kwam ik erachter dat hij mijn paard toch elke dag kuil gaf terwijl hij op dat moment op dierenartsadvies, oud hooi moest hebben..
meneer vond dat dat prima kon en hij gaf het al een tijdje. en ik me maar afvragen waarom mn paard zo stond te gassen -:(-
en ik baalde toen flink dat ik die stal af had gezegt.

en inderdaad, als ik ineens hier weg moet dan moet je ook maar zien of je nog zo'n stal in de buurt vind. jammer dan van het bos. en ik moet ook zo denken, paard is 18 jaar, hoe lang kan ik er nog mee rijden??

geen zadelkast vind ik niks, ik vertrouw niemand en mezelf niet eens dus dan heb ik liever een kast zodat ik niemand de schuld kan geven als ik weer eens wat kwijt ben :+ maar goed idee inderdaad, kan altijd voorstellen of ik een kast neer mag zetten.

en voor de stal kan ik vragen of ik er op eigen kosten vlas in mag doen. al is het maar een baal per week.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:23