Shetlander met prachtige lange manen, toch afknippen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Shetlander met prachtige lange manen, toch afknippen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:11

Afbeelding

Afbeelding
Voor mijn IJslander heb ik twee hele leuke gezelschap-pony's gevonden. Ze beginnen steeds beter aan elkaar te wennen en de " Kudde" begint zich aardig te settelen. De bonte mini heeft prachtige lange manen, ziet er schitterend uit, maar ik vraag me af of het voor hem wel prettig is………..Onder die manen zag ik laatst wat schuurplekken en het lijkt mij eigenlijk ook dat hij slecht zicht heeft. Soms doe ik een vlecht in de voorpluk en ik heb het idee dat hij dan meteen meer rondkijkt maar dat kan ook een illusie zijn omdat ik denk dat het niet fijn rond kijkt met die toef voor je ogen. Nu hoeft hij voor mij niet mooi te zijn, ik heb liever dat het gewoon comfortabel is voor het paard. In de zomer is die pluk voor zijn ogen misschien nog wel fijn voor de vliegen maar het hele jaar door lijkt mij gewoon niet prettig. Wat is jullie ervaring of mening hierover?
Laatst bijgewerkt door maras op 01-03-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Re: Shetlander met prachtige lange manen, toch afknippen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:14

Lekker laten zitten die manen, eventueel als het warm is de manen vlechten zodat de hals een beetje vrij is.
Bij veel vliegen de maantop los.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

Afscheren die handel en dan laten groeien op een lengte die jij acceptabel vind. Één van mijn mini's heeft lange manen, die vind het niet erg en heeft er geen last van. De andere mini scheer ik ieder jaar de manen af, zodat er weer een hanenkam ontstaat. Hij vind dat het fijnste.

Het is even op de tandjes bijten, maar als het er eenmaal af is dan ben je eraan gewend binnen drie dagen en je hebt een gelukkig paard. <3

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:25

Dat denk ik ook Kimd, dat het fijner is zonder die bos manen maar misschien is dat wel niet zo en geeft het juist vliegen bescherming?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:30

Manen in een hengstenvlecht en voorpluk ook in een vlecht, zelfde effect maar zonder dat je rigoureus alles eraf hoeft te knippen :)

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:33

ik zou er gewoon vlechten in maken en niet afknippen misschien kan je het wel uitdunnen

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:33

Anders knip je het in een sportcoup?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:34

Ik vind het juist altijd fijn, die dikke manen bij mijn trekpaard. Ik warm er altijd mijn handen onder in de winter :D Zo lekker warm <3
En de voorpluk vind ik ideaal tegen vliegen 's zomers. Werkt ook goed tegen de zon, houdt het felste licht tegen maar ze kunnen er wel doorheen kijken hoor ;) Maar een paard heeft een zicht van zo'n 350 graden, dus je blokkeert nooit alle zicht met een voorpluk.
Voor het paard is knippen niet vaak nodig, de voorpluk heeft dus zelfs genoeg voordelen, maar als je het zelf handiger vindt dan kun je natuurlijk gewoon scheren of knippen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:35

Ik heb hier de schaar in gezet en nog geen seconde spijt van gehad :+

Afbeelding

Ik zou het dus gewoon doen.

Vliegenbescherming geeft het ook niet. Ik heb nog nooit een paard gezien met zoveel bulten als deze, daar werkt alleen een deken tegen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:37

Wat een leukerd! En inderdaad een flinke bos manen. Toevallig vroeg ik mij vandaag nog hetzelfde af bij mijn shet. "Ziet hij wel wat??"
Soms lijkt het van niet. Maar of hij daar echt last van heeft weet ik niet.
Als jij denkt dat je pony er last van heeft, kun je altijd knippen of scheren. Groeit uiteindelijk wel weer aan als je geen verschil merkt. Of gewoon vlechtjes, dan heeft je pony straks met het vliegen seizoen gewoon zijn natuurlijke vliegennetje voor de ogen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:38

:wow: Nies, wat zonde!!! :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:45

Heb jarenlang met een shetlander gemend die ook zo'n enorme bos haar had; dan ook nog oogkleppen op en nooit ergens tegenaan geknald :)
Dus ... hij ziet genoeg.
Bij mijn shetlanders gaat er geen schaar in, bij erge warmte hooguit een vlecht, maar goed, dat is aan jezelf. Als het je stoort, moet je ze afknippen. Paardje maakt het niet uit of hij nu met lange of korte manen rondloopt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:48

De voorpluk heb ik 's winters altijd in een vlecht, en zomers los, uitgedunt. Inderdaad tegen de vliegen. Maar de manen heeft hij echt niet nodig. Zweten en warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:48

Je kunt het ook uitdunnen door te trekken of met een mesje wat bij te snijden. Hoeft niet gelijk zo rigoreus. Met trekken trek je ook direct dode haren eruit, die vaak ook voor irritatie kunnen zorgen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:49

Ik zou ze knippen/snijden. Tijden terug was ik niet zo voor het afknippen. Maar tegenwoordig zet ik er wat makkelijker de schaar in. Bij ons is er ooit een shet vast komen te zitten in de manen van een ander(tijdens spelen). Die heb ik los moeten knippen en nu houdt ik ze vrij kort. Bang dat het weer eens gebeurt. Wel probeer ik ze in de zomer iets langer te laten zodat het wel wat meer beschermt tegen de vliegen. Maar of dat nu veel uitmaakt weet ik niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:01

Heb er ook 1 met precies zo'n berg haar als het niet meer is en ben ook aan het denken het kort te knippen. Vliegen verjagen is inderdaad een voordeel ermee maar het hangt bij de mijne aan 1 kant en het is zo zwaar dat zijn manenkam afhangt. Ook is het haast niet bij te houden dat het netjes blijft. In de zomer vlecht ik het vaak in.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:29

Ow wat zonde om in zo'n bos de schaar of zelfs de tondeuse te zetten! Ik heb ook een shet met een gigantische bos manen. Pony staat voor de kar (trainen voor mendurance). Ik doe nu, als ze voor de kar staat, d'r manen in een vlecht (hengstenvlecht of gewoon 6 losse vlechtjes). De rest van de tijd hangt alles los. Het slijt op een natuurlijke manier af. De voorpluk wordt nooit langer dan d'r neus, omdat het anders over de grond schuurt met grazen (of hooi eten). De manen hebben nu ook een redelijk stabiel punt bereikt.
Als je alles in vlechten doet, dan blijft het doorgroeien. Want er is geen natuurlijke slijtage meer. En als de pony door de hoeveelheid manen niks meer ziet, dan is er evolutionair iets fout gegaan. Daarbij hebben paarden veel slechter zicht dan wij, mensen.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:40

sakvis schreef:
Ow wat zonde om in zo'n bos de schaar of zelfs de tondeuse te zetten! Ik heb ook een shet met een gigantische bos manen. Pony staat voor de kar (trainen voor mendurance). Ik doe nu, als ze voor de kar staat, d'r manen in een vlecht (hengstenvlecht of gewoon 6 losse vlechtjes). De rest van de tijd hangt alles los. Het slijt op een natuurlijke manier af. De voorpluk wordt nooit langer dan d'r neus, omdat het anders over de grond schuurt met grazen (of hooi eten). De manen hebben nu ook een redelijk stabiel punt bereikt.
Als je alles in vlechten doet, dan blijft het doorgroeien. Want er is geen natuurlijke slijtage meer. En als de pony door de hoeveelheid manen niks meer ziet, dan is er evolutionair iets fout gegaan. Daarbij hebben paarden veel slechter zicht dan wij, mensen.
Volgens mij zien paarden juist veel beter dan mensen?!Wat lange manen betreft, ik vind dat heel mooi, en voor een weidepaard ook heel nuttig. Ligt ook wel aan het ras, er zijn paarden die er stoer uitzien met een rechtopstaande kam.

[ [url=m/Sa77aJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:43

Ik heb de manen van mijn dubbelspan shetlanders toentertijd ook afgeschoren en heb boogjes terug laten groeien. Het is niet eens lelijk, alleen in het begin is het een beetje een gek gezicht, maar dat is zo naar een mooie lengte gegroeid.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:55

Lekker eraf doen, of in iedergeval korter. Van vlechten ben ik juist geen voorstander, als je te strak vlecht kan ook voor irritatie zorgen. Houd er rekening mee dat de vlecht een stuk strakker gaat staan als een paard zijn koppie naar beneden doet.. die voorpluk zal wel loslopen als je daar een vlecht in doet. Maar de rest, nee dan liever kort :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:06

Ik ben van

Afbeelding

gegaan naar

Afbeelding
Hier nog een beetje hakkelig, was er hier net af.

Redenen: dat haar is veel te zwaar! Ik wilde niet dat ze zo'n topzware shet zou worden die bijna kapseist onder het gewicht van d'r manen. Zo met zo'n naar één kan overhangende manenkam weet je wel. Vind ik echt een schrikbeeld. Ponietje is al wat ouder, met wat grijze haren onder de voorpluk. En op haar hals ook, maar alleen aan de kant waar al die manen gezeten hadden. Ik denk toch iets van broei ofzo eronder. Toen het er net af was -na bijna 25 jaar lange manen- merkte je ook dat de manen flink op elkaar gedrukt hadden gezeten. Het zat heel erg dik op elkaar en voelde aan als een rosborstel. Nu, bijna een jaar later, zit er veel meer lucht tussen de manen. Daarnaast heeft ze PPID en heeft ze dus wat sneller last van haar huid, vooral bij de manen merk je dat. En bovendien vind ik het ontzettend sloom staan als de voorpluk zo'n stuk korter is dan de manen. Nu heeft ze een fris, kortpittig kapsel :Y)

In de zomer heeft m'n shet, in tegenstelling tot mijn ruin, veel last van mugjes. Dus dan draagt ze sowieso een vliegendeken met hals. Enige nadeel aan korte manen tot nu toe vind ik dat het echt groeit als ónkruid. Ik moet het zeker tweemaal per maand bijknippen als ik het enigszins in model en netjes wil houden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:11

Isapaardje schreef:
Heb jarenlang met een shetlander gemend die ook zo'n enorme bos haar had; dan ook nog oogkleppen op en nooit ergens tegenaan geknald :)
Dus ... hij ziet genoeg.
Bij mijn shetlanders gaat er geen schaar in, bij erge warmte hooguit een vlecht, maar goed, dat is aan jezelf. Als het je stoort, moet je ze afknippen. Paardje maakt het niet uit of hij nu met lange of korte manen rondloopt.

Zoals de boer tegen mij zei als ik de voorplukken weer stond te vlechten voor ik ging mennen:'' hij moet niet zien, hij moet gewoon luisteren.''

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:13

Schuren er onder kan zowel verharen als beestjes zijn, even goed kijken en anders eerst hals scheren.

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:01

Tja lastig he!
Vind die lange manen wel ontzettend leuk staan bij hem. Zonde om ze af te knippen... Dan zou ik toch gaan voor vlechten.

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:01

Heb bij die van mij trouwens wel laatst alles helemaal kort geknipt.. Maar dat was meer omdat het niet mooi lang wilde groeien en het haar steeds afbrak. :D