Na het aanleggen van de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Na het aanleggen van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:14

Hoi,

Veel topics over het aanleggen van de rijbak....
...hij is er *\o/*
17x36 meter.
Alleen, wat nu?
Hij is nog erg los en zwaar.
Heeft 4 weken zo gelegen. In de regen.
Nu hebben de paarden er 3x in gestapt en gedraafd, maar galopperen is echt no go, en zeker springen niet, beesten breken hun benen!
Gaat dit nog verbeteren? Hoe lang duurt zoiets?
Iemand ervaring hiermee?
Wij hebben overigens het prachtige Lommelzand. Zilverwit.
Van 2 meter diep.
Graag reacties van mensen met hun eigen bak en eigen ervaringen....

hoogendroog

Re: Na het aanleggen van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:17

Is de bak wel aangereden na het aanleggen? Hier is de bak na het aanleggen (onze bak is gekeerd, dus het zwarte zand naar beneden en het gele zand er boven op) met een trekker goed aangereden (lees vastgereden), zodat je paarden de benen niet breken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:36

nadat bij mij de bak gekilverd was, kon ik er gelijk in rijden... alleen is bij mij de drainage waarschijnlijk verkeerd aangelegd, waardoor hij deze hele winter al drijfnat is... :')

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:39

Het aanleggen van een rijbak is helaas nog niet zo heel eenvoudig, wat voor zand zit er ongeveer op 40 cm diep en wat is je toplaag? Het kan zijn dat je onderlaag niet hard genoeg is en je toplaag te 'grof' zand, als dit zo is dan blijft die mul/zwaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:29

Dan ben ik bang dat je geen rijbak hebt aangelegd maar een zandbak.
Een rijbak hoort te bestaan uit een onderlaag en een toplaag. De toplaag hoort ander zand en van een andere structuur te zijn dan de onderlaag.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:33

Kunstofvlokken doorheen doen!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:04

Ik zal het eens vragen. Was er zelf niet bij. Hij is geegaliseerd. Hij was netjes strak.
Vlokken er doorheen zouden we pas doen als bleek na een half jaar dat hij te zwaar is. Maar ik heb nog niet de indruk dat hier mensen bij zitten met een omgekeerde bak. Behalve dan die hem met de tractor heeft laten plat rijden.
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 01-03-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:05

Suzanne F. schreef:
Dan ben ik bang dat je geen rijbak hebt aangelegd maar een zandbak.
Een rijbak hoort te bestaan uit een onderlaag en een toplaag. De toplaag hoort ander zand en van een andere structuur te zijn dan de onderlaag.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
En daar gaat deze discussie niet over.
Ik vraag ervaringen van mensen met een gelijke bak.
Ik heb geen 20.000€ te besteden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:09

Ik heb ook een omgekeerde bak liggen. Nooit aangereden ook, maar gewoon laten inklinken. Duurt even, maar dan heb je best een bruikbare bak.
Ik heb 'm het eerste jaar gewoon als paddock gebruikt, en de mest niet verwijderd maar verspreid. Dat geeft een zelfde soort 'versteviging' als vlokken en is een stuk goedkoper.
Regelmatig slepen, eens in de 4-5 jaar laten diep-frezen om 'm weer los te krijgen en beter drainerend, en eens in de 10-12 jaar er eens een vracht nieuw zand uit een bouwput uit de omgeving (zodat het hetzelfde zand is) laten storten als-ie een beetje laag wordt of nat blijft.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:09

Ik ken mensen en daar was het de eerste week 'zwaar' (geen idee of dit dezelfde zwaarheid is als bij TS). Ze hebben de paarden een week erin laten lopen om het minder zwaar te maken en tussendoor gesleept met een bepaalde mat om de kunststofvlokken mooi te verdelen. Misschien een tip die ook werk in jou geval?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:12

wij hebben als bak gewoon zand grond (z-o brabant) dat is omgekeerd zeg maar om het gras weg te halen.
Deze is eind vorig jaar met een diepwoeler gedaan om hem weer eens los te trekken. Eerste paar weken konden we er niet in. Maar het enige wat werkt is om m toch aan te rijden en er dus in aan de slag te gaan.

Hoe meer er in gereden / gelongeerd werd hoe beter het werd. Hij is nu al een tijdje weer prima

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:27

Renee_S schreef:
wij hebben als bak gewoon zand grond (z-o brabant) dat is omgekeerd zeg maar om het gras weg te halen.
Deze is eind vorig jaar met een diepwoeler gedaan om hem weer eens los te trekken. Eerste paar weken konden we er niet in. Maar het enige wat werkt is om m toch aan te rijden en er dus in aan de slag te gaan.

Hoe meer er in gereden / gelongeerd werd hoe beter het werd. Hij is nu al een tijdje weer prima

Hier had een schuur gestaan. We hebben een boerderij gekocht. Dus we moesten we van de zwarte grond af. Er staat geen plasje water op
Hij heeft wel 2 meter diep het beste zand omgedraaid.
Dus ik denk dezelfde omstandigheden. Veel er in rijden en het zal beteren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:31

Als het zand te grof is en te rond van vorm gaat je bodem niet verbeteren. Het zand blijft dan te los en te droog waardoor het geen stabiele laag wordt.

Ik heb dit probleem ook gehad nadat er verkeerd zand was geleverd door de leverancier. Uiteindelijk is alles er weer uit gegaan en nieuw zand er in; had na 3 dagen een super bodem.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:28

Het verschilt ook heel erg per plaats/plek, sommige plekken zit heel veel witzand, andere plekken juist weer niet, wat ook nog een optie kan zijn is een laagje leemzand er over, is denk ik op dit moment de goedkoopste oplossing, pas alleen wel op dat je er niet de veel over doet, ongeveer 1 a 2 cm