Goedkope manier eigen buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_Pegasus

Goedkope manier eigen buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:43

Hi bokkers!

Ik heb net mijn nieuwe eigen springpaard ! *\o/*
Zoals iedere ruiter zou ik er graag mee rijden! Maar dan meer dan enkel buitenritten.
Vroeger was hier om de hoek een reuze buitenbak ! :=
Maar deze is verkocht en is nu een weide.
Dat ter zijde, heb ik nu dus geen plekje meer!
Mijn paarden staan op een weide van 75are en ik zet ze liever niet op privestalling, ze hebben 't zo goed daar.. + extra kosten als student natuurlijk...

Ik heb (nog) geen trailer en hier is enkel op ongeveer 20min paardrijden een bak die ik mag gebruiken, moet wel ook een reuze drukke weg oversteken... Voor 1x per week valt het mee, maar meerdere keren ben je toch echt wel 40min kwijt met enkel je te verplaatsen... :(

Dus vroeg ik me af, bestaat er een mogelijkheid op een betaalbare manier zelf een soort van bak te maken? De weide zelf is spekglad. Misschien is wel de achterkant, een afgelegen stukje droog genoeg !

Maar hoe? Zand strooien ? Bestaat dit in betaalbare versie?

Een vriendin van me heeft gewoon een pad met zand gemaakt en gebruikt dit als piste. Dit is misschien wel een ideetje?

Of iemand nog een goed idee hoe ik dressuurmatig en springmatig kan rijden?
Er moet toch een oplossing zijn voor de studenten onder ons met enkel een weide ? :j

Hopelijk hebben anderen hier er ook iets aan!

Anoniem

Re: Goedkope manier eigen buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:56

Je moet proberen te zorgen dat je rij gedeelte hoger ligt als je weide.
Zo blijf het water er niet in staan en kun je op zwart zand blijven rijden.
Mijn eigen bak is echt prima te doen. Als het 1 dag heel veel geregend heeft kan ik de volgende dag alweer rijden. Echt ideaal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:59

Eerst moet je weten op wat voor grond je zit.
Bovenste laag kan best klei zijn maar misschien zit er onder wel zand.
Dan kun je de bodem laten keren.
Anders kost het veel geld.Doe het namelijk liever goed want anders is het zonde geld.
Gewoon zand op de wei kost ook heel veel en is net niets.

Fly_Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:01

ambre schreef:
Eerst moet je weten op wat voor grond je zit.
Bovenste laag kan best klei zijn maar misschien zit er onder wel zand.
Dan kun je de bodem laten keren.
Anders kost het veel geld.Doe het namelijk liever goed want anders is het zonde geld.
Gewoon zand op de wei kost ook heel veel en is net niets.

Ik vrees enkel klei :( er zitten veel wormen en het is er echt drassig als de paarden hebben gelopen na het regenen

Fly_Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:09

Ik denk even na... Wat als ik het achterste weide stukje afspan en gewoon gras laat?
Zou dit doenbaar zijn als buitenbak? Dan zijn er geen grote kosten aan verbonden en heb ik wel een rijplekje + paard verward het niet met weide aangezien ik het omhein?

Of zou dit te glad/slecht zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:13

Ligt denk ik echt aan de ondergrond. Hier is het prima te doen om op de weide te rijden. Zeker als de paarden er niet in lopen blijft het mooi hard en krijg je geen modder of gladde ondergrond.
Maar wat dat betreft zitten wij wel op een goed stuk. Als ik zie hoe sommige weides erbij liggen zou ik daar niet in willen rijden.
Je kan het gewoon is proberen kom je er vanzelf achter of het werkt. Af en toe moet je misschien wat rekening houden met het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:17

Wij trekken regelmatig de bak (stuk afgezette weide) los met een cultuvator. Dat is een prima bak, alleen net losgetrokken wel wat zwaar, en als hij nat is ook snel glad. Helemaal als hij nat en hard is, dan is het weer tijd om hem los te trekken haha! Door het lostrekken loopt het water wel beter weg dan in de weide overigens.

Ik kan er morgen wel fotos van plaatsen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:19

Wie is de eigenaar van de wei en wat mag daarvan + gemeente? Als je van een boer huurt zal die geen vruchtbaarheidsvermindering en dus waardevermindering van zijn grond wensen.

Gras/aarde is bij elke druppel vocht spekglad en blijft het lang. Zodra het wel echt goed droog is om veilig in te rijden stoft het zo dat je paard gaat hoesten.

20min. in en uit stappen voor je in je bak/thuis bent is eigenlijk heel praktisch. Je kan eenmaal in de bak meteen beginnen met trainen. Zeker voor een student is de lading zand die je nodig zal hebben, 200m3 en meer + alles wat er bij komt met een prijskaartje van al snel 3000 euro ook geen grapje. Daar kan je aardig lang een iets duurdere stalling van betalen.
Dressuurmatig rijden kan uitstekend in het bos, springen iets moeilijker, maar zo vaak wil je dat niet doen als je je paard heel wil houden. 1-2x/ week les in de bak waar je gebruik van mag maken en verder lekker het bos in zou ik zeggen, want qua kosten aanleg (ook als je zoveel mogelijk zelf doet) ben je echt veel geld kwijt zeker als student.

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:22

Ik rij ook bij ons in de wei, dit is alleen te doen in de lente en zomer. De rest van het jaar lopen ze anders heel de bak/wei stuk omdat het te nat is. Volgens mij zitten wij ook op klei maar dat weet ik niet zeker.

Fly_Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:33

Bedankt voor de tips !
Ik denk dat ik idd gewoon een stukje weide af ga zetten en eens ga proberen!
Normaal heb ik een bak gevonden maar 1,9km van ons! Maar zij moeten nog toestemming geven natuurlijk. (Manege)
:P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:58

Als je echt klei grond hebt kan je het wel vergeten dat word een vieze glibberzooi. Ik lees veel reacties van mensen op zand dat ze gewoon in de wei rijden, dat klopt ook wel maar op klei kan dat echt niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:30

Hier kunnen ze niet eens op de wei en loop je het zelf al kapot.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:00

Bij ons was de eerste laag klei daaronder licht zand, wat wij hebben gedaan is de bak uitgegraven, en het zand dat uit het graven van de vijver kwam de bak mee gevuld (licht zand) groot geluk dus dat wij een vijver wilde :) dit is wel onze eigen grond dus als je huurt wordt het lastiger..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:15

Wij rijden ook in de wei.Maar nu al een paar weken wandelen omdat de wei te nat is en ze alles kapot lopen op dat "bak"gedeelte.In de zomer wil je ook graag gras.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:18

Je kan toch ook tijdens het rijden naar die bak verderop al wat dressuur en losrijwerk doen?

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:17

In de droge maanden zou ik gewoon in de wei rijden op het gras.

In de natte maanden toch die 20 minuten naar de bak rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:24

Grond bevat soms eerst een flinke laag klei. Als je een beetje geluk hebt, zit daaronder een zandlaag. Dan kan je het door een loonwerker laten keren! :j dan ben je het voordeligste uit. Heb je al is een metertje of anderhalf gegraven om te zien wat er in zit?

Succes.