paard naast huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maryline

paard naast huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 18:10

Hoi
Mijn vriendin krijgt misschien een paard als ze de weide 100 m naast hun huis kunnen kopen. Ze wil dan 1 stal bouwen en wat zand beetje bij beetje op een deel van de wei strooien...

Vraag 1: iemand een idee van de kostprijs van zand voor ongeveer 20 x 40 (goede kwaliteit)? En de stal?
Vraag 2: Wat vinden jullie van paardrijden (op een piste) zonder omheining of hek? voor- of nadeel?

Alvast bedankt om het te lezen.
Mvg

ikkeniet

Re: paard naast huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:13

Is het stuk 100m2? Dan is het wel erg klein om op te houden.
Daarbij is 1 paard alleen ook niet fijn, druk me voorzichtig uit.
Een piste zonder omheining geeft voor en nadelen.
Je kan steun hebben aan de omheining, of een veiliger gevoel.
Persoonlijk maakt het me niets uit.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:18

1 paard alleen zou ik inderdaad nooit doen. uitzonderingen daar gelaten maar 95% van de paarden wordt doodongelukkig alleen.

of het paard te rijden is zonder omheining hangt denk ik ook van het opleidingsniveau af. Met mijne zou het makkelijk lukken maar met een groen paard zou ik het niet doen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:19

Volgens mij ligt de weide op 100m afstand van hun huis, dat probeert TS te zeggen. Ik heb geen antwoord op je vragen want dat weet ik zelf ook niet, maar zet daar aub geen 1 paard neer.. Minimaal 2! Een paard hoort een soortgenootje te hebben :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:21

1 stal?
Waar moet de 2de dan staan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:32

Is het stuk grond groot genoeg voor minimaal 2 paarden? Als het minder dan 1 ha is, dan moet je investeren in een fatsoenlijke paddock want dat redden ze het niet om het hele jaar op de wei te staan. Of een beetje zand voldoende is hangt erg van de ligging en de bodem af. Ik heb hier leemgrond en heb dus echt een klap geld moeten uitgeven aan drainage en goed zand. En dat zand is nou net het duurste.... Ik heb dan wel een enorme paddock (totaal zo'n 500m2) en moest dus alle zand laten aanvoeren (zandgrond kan je laten keren, dat scheelt al bakken geld) en was daar zo'n 2000 euro aan kwijt....

Een stal varieert ook enorm qua prijs. Maar belangrijkste: mag die daar wel gebouwd worden? Op agrarische grond mag dat meestal niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:33

Je kunt ook niet zomaar zand op weidegrond strooien. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:35

Als paddock lijkt me dat wel te doen, maar dan heb je geen gras erbij.
Met een schuilstal redden ze het vast, inderdaad minimaal 2 paarden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:35

Brainless schreef:
1 stal?

Samen in een schuilstal is niets raar aan hoor :) mits groot genoeg uiteraard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:37

Eight schreef:
Brainless schreef:
1 stal?

Samen in een schuilstal is niets raar aan hoor :) mits groot genoeg uiteraard.

Ze vroeg om de kosten van een stal.
Dus ik ging uit van een gewone stal.

Schuilstal kan ook natuurlijk.

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 17:47

Emita schreef:
Volgens mij ligt de weide op 100m afstand van hun huis, dat probeert TS te zeggen. Ik heb geen antwoord op je vragen want dat weet ik zelf ook niet, maar zet daar aub geen 1 paard neer.. Minimaal 2! Een paard hoort een soortgenootje te hebben :)

Moeten het 2 paarden zijn of mag een boerderijdier ook? Hiermee bedoel ik een ezel/schaap of...

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 17:47

Renee_S schreef:
1 paard alleen zou ik inderdaad nooit doen. uitzonderingen daar gelaten maar 95% van de paarden wordt doodongelukkig alleen.

of het paard te rijden is zonder omheining hangt denk ik ook van het opleidingsniveau af. Met mijne zou het makkelijk lukken maar met een groen paard zou ik het niet doen.

Moeten het 2 paarden zijn of mag een boerderijdier ook? Hiermee bedoel ik een ezel/schaap of...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:51

Maryline schreef:
Emita schreef:

2 paarden.
Koeien, schapen, geiten, kippen of andere diere spreken de taal niet, dus kunnen ze niet echt communiceren.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:21

Ik heb geen idee van die stal
Maar een piste zonder hekken vind ik totaal niet storend. Zonder hekken kan je de plaats nemen dat je wilt gebruiken, terwijl met hekken heb je een beperkte ruimte. Ik rij veel op velden. Ik vind dat ook leuk om te doen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:18

Renee_S schreef:

Ik rij met mijn jonge paarden ook vaak gewoon in de wei, dus ook geen omheining. Veel ruimte om rechte stukken te rijden, gaat niet aan de bakrand kleven en kan makkelijk grote figuren rijden.. En ook een 20x40 stuk gaat prima zonder omheining met een groen paard..

Prijzen voor het maken van een rijbak kun je zo opvragen bij een plaatselijke loonwerker. Ligt er ook aan wat voor eisen je stelt. Gewoon zand storten in de wei zou ik persoonlijk niet doen. Zonde van je geld.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:43

Stallen beginnen vanaf ca 1500,-