Kalmeringspasta

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neuz

Kalmeringspasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:59

Hey bokkers,

Mijn pony wordt volgende week voor het eerst beslagen maar aangezien hij nooit heel makkelijk is bij de hoefsmid raadde zij me aan een kalmeringspasta te gebruiken.

Ik vroeg me af of dat niet wat overdreven was aangezien hij meestal geen hele gekke dingen doet, behalve z'n benen niet op willen tillen en gewoon niet stil willen staan, maarja, beslagen issie nog nooit dus ik twijfel.
Ook heb ik geen ervaring met kalmeringsmiddelen, dus mocht ik ervoor kiezen om het te gebruiken volgende week ben ik benieuwd welk merk jullie eventueel aan raden en waar die te koop is en eventuele andere zaken die ik moet weten volgens jullie voordat ik het gebruik.

Alvast bedankt :)

Mareeq

Re: Kalmeringspasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:00

Andere hoefsmid die de tijd neemt voor je paard ;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:03

Als hij niet gestoord gaat doen is dat inderdaad overdreven.. Zou kijken naar iemand die wel het geduld en de tijd heeft om er een goeie eerste ervaring van te maken. Hebben jij en je paard altijd profijt van daarna.

fleurtjeuh

Persoonlijk zou ik domosedan gel aanraden. Te krijgen via de dierenarts. Dit is geen spierverslapper, maar een echt kalmeringsmiddel.
Ongeveer 3 kwartier voor de hoefsmid komt geven, ónder de tong. Dan in de stal zetten en rustig laten inwerken. Niet laten eten.

Of je paard even goed leren hoe het zit met voeten optillen en zich gedragen.

DatBenIkNou

Ik zou anders Confidence eens proberen? Is een natuurlijk middel wat moeder afgeeft aan veulen. Je smeert een tubbetje in neusgat. Kan zijn dat ik het niet goed schrijf, maar bij mij op stal zijn ze et enthousiast over, dus even Googlen!

Raja

Als het een optie is idd eens kijken voor een smid die gewoon rustig de tijd neemt.

Ga je toch besluiten een kalmeringspasta te gebruiken, kun je bijv tranquigel halen bij de veearts.
Hier zit de werkzame stof Acepromazine in.

Geef ruim een uur van te voren 1.5 of 2 streepjes (zelfde soort spuit als een wormenkuur alleen iets kleiner)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:08

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk zou ik domosedan gel aanraden. Te krijgen via de dierenarts. Dit is geen spierverslapper, maar een echt kalmeringsmiddel.
Ongeveer 3 kwartier voor de hoefsmid komt geven, ónder de tong. Dan in de stal zetten en rustig laten inwerken. Niet laten eten.

Domosedan is best heavy spul. Die van mij liep echt te zwalken toen hij dat gehad heeft. Zou dat niet zomaar toedienen als ze alleen wat draait..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:10

Ze beginnen wat te zwalken als het aan het inwerken is. Als het eenmaal werkt dan zwalken ze veel minder.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:12

Domosedan is hetzelfde als de verdoving/kalmering die de dierenarts in de bloedbaan spuit.
Lijkt mij ook iets overdreven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:13

Daarom zit het in een spuit die makkelijk te doseren is zodat er gegeven kan worden zoveel nodig is. Dus ook een klein beetje kan.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:31

Bedankt voor alle reacties tot zover!

In principe neemt mn hoefsmid rustig de tijd voor de paardjes, het was meer een tip van dr omdat het de eerste keer is dat hij ijzers krijgt.
Echt een sterk spul hoeft het dan ook niet te zijn haha maar ik twijfel toch nog steeds of ik het wel moet doen. Ga eens googlen op de namen die ik langs heb zien komen. :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:10

Ik vind confidence prettig om te gebruiken.
Maar gebruik dat bij het scheren van een mini.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:40

Persoonlijk vind ik dat percies toch een beetje overdreven.
Als hij niet stilstaat, misschien kan je hem voordien nog even longeren. Dat hij vermoeider is? Ik ken ook zo'n paardje. En daar moeten ze gewoon meer met bezig zijn. Dan kunnen ze de hoeven heel goed oppakken

Lieselotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:25

Bij mijn paardje hebben ze na een traumatische ervaring met een andere hoefsmid daarna wel ook een aantal keer kalmeringspasta gegeven. Het merk weet ik niet. Als ik jou goed begrijp heeft je paardje gewoon nog niet zoveel geduld en wilt ie zijn voetjes niet goed heffen. Misschien kan je daar wat op oefenen op voetjes geven en stil staan? Niets geven is nog altijd beter da te beginnen met pasta's als het gewoon voor die redenen "simpele" is. ^^ Moest je paard echt angst hebben voor de smid kan je het wel doen. Nog veel succes alleszins! :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:18

Je smid heeft jouw paard dus wel eerder al bekapt?
Als zij denkt dat (warm?) beslaan een probleem zal zijn, kun je ook vragen/overleggen of de eerste keer koud beslaan een optie is. Dan krijg je in ieder geval niet de rook en stank van het branden, wat paarden idd wel eens eng kunnen vinden (en terecht, vuur is gevaarlijk)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:22

Raja schreef:
Domosedan is hetzelfde als de verdoving/kalmering die de dierenarts in de bloedbaan spuit.
Lijkt mij ook iets overdreven.

de actieve stof van tranquigel bestaat ook om in de bloedbaan te spuiten... dosering bepaald het uiteindelijke effect

Maar TS voor een paard dat niet "stout" of gevaarlijk is maar gewoon niet gaat stilstaan vind ik een kalmeringsmiddel toedienen er ook wel wat over...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:32

fleurtjeuh schreef:

Het werkt maar 30-60 minuten... er wordt aangeraden max 5 minuten van te voren te geven.
Het is wel een spierontspanner en pijnstiller.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:35

De 5 minuten is bij de injectie. Die heeft 5 minuten nodig om in te werken.
De gel moet opgenomen worden via de slijmvliezen, en dit duurt langer.

jvwFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:56

Je hebt nu tegenwoordig ook iets nieuws op de markt genaamd Confidence . Mischien is dit een idee?

jvwFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:57

Je hebt nu tegenwoordig ook iets nieuws op de markt genaamd Confidence . Mischien is dit een idee?