Stalhouder betalen voor bijrijden pensionpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDC

Stalhouder betalen voor bijrijden pensionpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 02:05

De stal in kwestie vraagt een bedrag van +_ €35,- per maand, aan mensen die niet lid zijn van de vereniging, voor het rijden en verzorgen van een paard wat daar in pension staat.

Even voor de goede orde:
De eigenaar stalt het paard.
Betaal x bedrag per maand aan stallingskosten.
Wil graag een bijrijder/ verzorger, vind er 1 die geen lid is van de vereniging.
Deze bijrijder/ verzorger moet vervolgens €35,- per maand betalen, aan de stal.
Voor het verzorgen/ rijden van een paard wat niet eens van de stal zelf is.

Wat zijn jullie meningen, en toevallig iemand die weet hoe dit te omzeilen valt?
Juridisch gezien dan.

Of het in het contract van de pensionklant staat weet ik niet maar dat kan ik wel uitzoeken.

Maureen95

Re: Stalhouder betalen voor bijrijden pensionpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 02:11

Staat dit in het contract die je hebt gekregen toen je daar op stal ging staan?

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 02:13

Bij ons op de vereniging is dit ook zo. Heeft geloof ik te maken met de KNHS, alle leden die bij een vereniging (willen) rijden moeten daar lid van zijn. Voor verzorgen hoef je bij ons geen lid te worden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 02:15

Aan de ene kant snap ik wel dat je als stalhouder ook geld wilt vangen voor een verzorger/bijrijder. Diegene gebruikt namelijk wel alle facaliteiten.

Maar aan de andere kant snap ik het ook niet omdat de eigenaar van het paard gewoon stallingskosten betaald.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 04:49

Het komt vaker voor en je komt er niet onderuit helaas.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 05:30

Zie het vaker op maneges met pensionstalling.

Op mijn eerste stal was de filosofie er achter dat je met je bijrijder eigenlijk een manegeklant weghaalt. Mijn bijrijder moest dan ook het volle pond betalen voor lessen (inclusief huur paard, ondanks dat ze geen manegepaard gebruikte).

Was het erg? Tja, dat waren de afspraken op die stal :) Altijd goed je papieren lezen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 05:56

Als de stalling extra voordelig is omdat het een vereniging is, en geen winst doel heeft, dan snap ik het. En dan nog vind ik dat je alleen kan vragen om lid te worden van de vereniging. Voor alle andere "redenen" kan ik de logica niet vinden. Een bijrijder neemt een klant weg. Tja hoevaak koopt een bijrijder uiteindelijk zelf een paard. Of gaat toch nog fanatiek lessen.
Zelf zou ik nooit op een dergelijke stal gaan staan. Terwijl ik nooit een bijrijder heb maar die mentaliteit is niet mijn ding.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:41

Er wordt voor de stalling ongeveer 300 per maand betaald. En dan is het zelf mesten.

Maureen95, wat is het verschil of de eigenaar zelf het paard doet of iemand anders.
Je maakt allebei toch gebruik van de faciliteiten los van elkaar?

Sannuuu, het staat los van de vereniging, door het betalen van het bedrag worden ze geen lid. Ze "mogen" dan alleen het paard rijden/ verzorgen.

Dannon, wauw dan valt dit in vergelijking nog wel mee. Neem aan dat je ook weg bent bij die stal?

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:49

Zelf heb ik het ook al tweemaal ervaren. Eigenaars betaalden stalgeld.
Bij de ene stal moest je het pistegebruik betalen, bij de andere stal 50% van het stalgeld.
Dat vond ik onnozel en geldklopperij... Waarom nog extra gaan betalen als er al een volledig stalgeld wordt betaald?
Ik heb dan ook afgehaakt. Ergens anders heb ik het nog nooit gezien.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:55

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Vind het ook bizar. Meestal rijdt je een paard bij omdat de eigenaar minder of nauwelijks gebruik maakt van de faciliteiten. Als het nu zo zou zijn dat het paard als half manegepaard wordt gebruikt kan ik me er nog iets bij voorstellen maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zou zelf afhaken bij zo'n regeling.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:58

Rare regeling zeg, de klant betaald pensiongeld voor haar paard, ie die klant dan ook (verplicht) lid van de rijvereniging?

Ik snap staat het in het contract dan zal het zo zijn maar stel dat ik zou willen lessen nooit bij deze rijvereniging door het dwingende karakter.

Maar even voor de duidelijkheid een rijvereniging is toch geen manege?
Voor mijn idee is een rijvereniging waar je lid van wordt om met een paard te lessen en of dat paard nu een manege paard is of een eigen paard dat maakt niet uit.
En ik vind € 35,- per maand toch wel veel voor een bijrijder, wat is het lidmaatschap per jaar?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:08

Ik ben er ook wel eens tegenaan gelopen toen ik een paard wilde gaan verzorgen. Ik moest dan ook op die vereniging mee gaan draaien met de bardiensten en een maandelijks bedrag betalen.
Het paard was een erg leuk dier, maar ik heb ervoor gepast. Ik ga niet mijn vrije tijd verdoen aan verplichte bardiensten omdat ik zo graag een paard wil verzorgen.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:00

Nog nooit meegemaakt. Maar vind het wel belachelijk als je al zoveel betaalt voor stalling.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:06

Ja gebeurd vaker. Zo raar vind ik het niet. Bijrijder maakt gebruik van faciliteiten waar alle andere voor betalen. Dan mag zij ook betalen voor het gebruik er van. Ik zie het vaak langs komen. Daarbij staat het in het contract als het goed is en ben je er dus ook mee akkoord gegaan

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:09

Misschien even navragen waarom ze die regel hanteren? Misschien is er wel een plausibele verklaring voor?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:20

Als het in het contract staat dan kan de eigenaar van de stal het inderdaad van je bijrijder vragen.
Lees je contract gewoon nog eens heel goed na.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:28

Luz_ElenaE schreef:
Ja gebeurd vaker. Zo raar vind ik het niet. Bijrijder maakt gebruik van faciliteiten waar alle andere voor betalen. Dan mag zij ook betalen voor het gebruik er van. Ik zie het vaak langs komen. Daarbij staat het in het contract als het goed is en ben je er dus ook mee akkoord gegaan

Maar de eigenaar van dat paard betaalt toch ook al voor die faciliteiten? En ik ga ervan uit (jaja aanname, ik weet het) dat het niet om een tandempaard gaat of dat de bijrijder van 12 tot 1 rijdt en de eigenaar daarna van 3 tot 4 (bijvoorbeeld). Dus er is per dag al betaald voor de faciliteiten.

Ik ben heel benieuwd naar de achterliggende gedachte van de stal. Op dit moment vind ik het een rare regeling, maar wellicht zie ik een zeer voor de hand liggende en goede reden over het hoofd

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:34

Is bij ons op de manege inderdaad ook het geval. Eigenaar betaald 325 euro per maand voor de stalling, en als daar een bijrijder bijkomt is hij/zij verplicht een leskaart te nemen van 140 in de maand! Reden is omdat de bijrijder gebruik maakt van de faciliteiten, en de eigenaar inderdaad de 'lesklant' wegneemt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:37

Je ziet het inderdaad vaker. Vaak onder de noemer gebruik van faciliteiten door niet leden. Is wat van te zeggen natuurlijk.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:38

Rocamor schreef:
Luz_ElenaE schreef:

Maar de eigenaar van dat paard betaalt toch ook al voor die faciliteiten? En ik ga ervan uit (jaja aanname, ik weet het) dat het niet om een tandempaard gaat of dat de bijrijder van 12 tot 1 rijdt en de eigenaar daarna van 3 tot 4 (bijvoorbeeld). Dus er is per dag al betaald voor de faciliteiten.

Ik ben heel benieuwd naar de achterliggende gedachte van de stal. Op dit moment vind ik het een rare regeling, maar wellicht zie ik een zeer voor de hand liggende en goede reden over het hoofd

Ik vind het ook raar, wat als je eigenaar bent en je rijdt zelf op je paard en je dochter ook, moet je dan ook 35 extra betalen maandelijks? Want in feite is je dochter dan ook je bijrijder..

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:38

bij mij op stal moet er altijd betaald worden voor gebruik van de bak dus ook bijrijders moeten dat bedrag betalen (€35 per half jaar) en dat is echt puur voor het gebruik van de rijbakken, als het alleen om het verzorgen/bijrijden zou gaan zou ik het echt bullshit vinden,dat is aan de eigenaar of de bijrijder moet betalen of niet.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:41

Heb hier inderdaad ook vaker van gehoord. Je kunt 't het beste even uitzoeken in je contract zoals je zelf al zei, maar ik ben bang dat het niet te omzeilen is als dit de regels zijn die de stal hanteert...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:42

Maar hoe doen ze het dan als je bijrijder je eigen dochter is? Moeten gezinen waar meerdere gezinsleden gebruik maken van het paard dan ook meer betalen?

Edit: iemand was mij al voor.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:43

miss_lizje schreef:
Maar hoe doen ze het dan als je bijrijder je eigen dochter is? Moeten gezinen waar meerdere gezinsleden gebruik maken van het paard dan ook meer betalen?

Haha, zelfde gedachte :Y)

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:47

nontie schreef:
miss_lizje schreef:

Haha, zelfde gedachte :Y)

Bij ons is dat niet het geval gelukkig! Haha, zou een mooie boel worden.. Dochter, zoon en partner mogen hier wel zonder bijbetaling gewoon rijden, met nichtjes oid zit dat weer anders, deze moeten wel een leskaart aanschaffen.