niet dat ik er aan toe ben hoor.. ik ben nogmaar een b ruiter met me paard

maar ik had dus iemand op stal staan dieklaar was voorhet z en die heeft met stang en trens geprobeerd te rijden ofiets en sinds dien ist paard helemaal gek met zunhoofd.
dus ik vroeg me af hoe je dat dan aanleerd.
als ik in de winkel loop zie ik ook tig stangen hangen. nou heb je ook wel heel veel verschillende trensen.. maar daarvan weet je over het algemeen al snel waar ze voor zijn.. maar bij de dressuurstang sta ik altijd te kijken waar hetnou voor dient. hoe weet je welk bit joupaard nodig heeft en welke onderlegtrens je moet gebruiken. want lijktme welbelangrijk anders krijg je misschien zowiets als het geval wat ik hier boven heb geschreven.
hoe kan je het beste jezelf aanlerenmet stang entrens te rijden?
heb wel gehoord van een dubbele teugel, maar daar zit maar 1 bit bij in de mond. met de stang heb je toch een hefboomwerking? die moet je toch niet te strak vastpakken enzo? of kanje dan alvast oegenen met een pessoabit of?
ik weet er dus helemaalnix vanaf, maar ik wil in de toekomst wel graag eenpaard die wat meer kan alsdie vanmijnu. dus dan ist altijd handig om alvast te weten hoe het zit.
ikhoop dat iemand mijkanhelpen