Welke buitenbakbodem in gebied met veel wind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pisaro

Welke buitenbakbodem in gebied met veel wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:06

Hallo allemaal,

Wij willen een buitenbak aanleggen. We rijden nu op een stukje afgezet weiland (20x40), maar de bodem is ongelijk, oa door hoefslagvorming en twee zachtere plekken. Nu heb ik veel rondgesneupt op dit forum en gelezen over het omdraaien van de grond. Dus zwarte grond naar onder en zandgrond naar boven halen. Op zich best een logische optie denk ik. Het probleem is echter dat ik in een nogal winderige hoek woon :j (wadden). Ik vrees dat het zand zo weg is gewaaid.

Wat raden jullie aan om te doen? De bak wordt niet intensief gebruikt: alleen door mij en mijn dochter (beiden ongeveer drie keer per week, verder rijden we buitenritten) 's Winters rijden we eigenlijk helemaal niet in de buitenbak. Ik heb een verplichte winterstop en mijn dochter loopt dan naar de binnenbrak van de manege.

De bak moet wel een beetje betaalbaar zijn.

Ben benieuwd naar jullie suggesties.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:57

Wij hebben onze bak (was ook weiland) laten ploegen, eggen en vrezen. Dus eigenlijk gewoon het gras naar onder en daarna glad maken.
Wij rijden ongeveer 5 keer per week in de bak, en dat gaat prima met de bodem.
We gebruiken de bak ook als paddock, dus overdag kunnen de paarden er gewoon in rondlopen. Blijft het ook mooi zwart. ;)
Oh ja, we hebben zandgrond, dus gelukkig droogt het snel als het geregend heeft.

Angela

Re: Welke buitenbakbodem in gebied met veel wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:14

Je zou om de wind te breken zo vlak bij de grond een heg kunnen plaatsen aan de kant waar de wind (meestal) vandaan komt. Keren is de goedkoopste optie en prima voor het doel dat je voor ogen hebt. Wel moet je het daarna goed laten aanrijden (bijvoorbeeld door een tractor) en dat een aantal keren laten herhalen. De bodem is in het begin namelijk nog erg los en daardoor erg zwaar.

pisaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:15

Dank je wel, @pinto_1. Is de grond er goed vlak van geworden?

Dank ook @Angela. Een heg plaatsen had ik ook al bedacht, maar blijkt niet te mogen *zucht*. Onze gemeente is niet zo makkelijk helaas. Had ook eens een voorzichtige poging tot schuilmogelijkheid gecreëerd (schuttinkje), maar binnen een dag een officiële waarschuwing. Ondanks dat gemeentes verplicht zijn mee te werken aan zoiets dergelijks (staat in de wet). Maar ja, hier werkt alles blijkbaar anders....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:25

Hier staat er windbreekgaas om de paddock. Zwart, alle buren vinden het netjes ogen. Misschien mag dat wel?

pisaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:43

Zowel van de heg als van het gaas vraag ik mij af of het afdoende zal helpen. Ik woon op een waddeneiland en dan ook nog eens in de polder. Kortom een flinke waddenbries is hier de normaalste zaak....

Ik dacht misschien is er wel een of andere wat zwaardere bodembedekker, die niet wegwaait

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:47

Windbreekgaas werkt hier in de polder iig perfect. :j

pisaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:48

het proberen waard dus. Dank je!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:55

Dichte rand tot 50cm kan al heel veel helpen. Werkt ook bij gewoon werk in de bak om zand er in te houden.