mest! waar moet het naartoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennabritt

mest! waar moet het naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:36

hallo sinds ik ben verhuist is de kans dat er een paardje aankomt nog nooit zo groot geweest nu we stallen in de tuin hebben staan! maar helaas is er een probleem voor het aanschaffen van een paard moet natuurlijk alles bekend zijn zoals hoefsmid ect. en alle informatie is bekend behalve de mest afvoer.

hoe moet je de mest afvoeren of is het juist handig om het op te laten halen. het gaat dan ook maar om 1 of in de toekomst 2 paarden. en van internet word ik ook niet veel wijzer... hoe voeren jullie de mest af?

groetjes!

Paardenfan25

Re: mest! waar moet het naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:11

Ik volg even.
Heb zelf geïnformeerd naar mestcontainers, maar dit is wel prijzig. Wel schoon.
Mest moet eigenlijk netjes opgeslagen worden, dus niet op de ruwe grond.
Ik heb mijn mest nu op marktplaats staan voor moestuinliefhebbers om gratis af te halen.
Als het echt teveel wordt dan ga ik op zoek naar een loonwerker. Die schijnen het voor 100 euro op te halen en ergens over het land te gooien. Denk dat het hier wel goedkoper is dan in de randstad. Toen betaalde ik op de manege al 100 euro per maand alleen voor mestafvoer

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:16

Stomme vraag, maar je geeft aan 1, misschien 2 paarden. Wil je echt je paard een tijd helemaal in zijn uppie laten staan?

Je kunt ook boeren in de buurt vragen, die willen vast wel eens mest komen halen, of inderdaad mensen met een moestuin :)

jennabritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 13:27

het liefst natuurlijk zo snel mogelijk een maatje erbij maar het moet eerst zover komen. en dan zorg ik er wel voor dat het maar heel tijdelijk alleen is :o

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:43

Even off topic- misschien zou je kunnen overwegen om een ander paard erbij te stallen tegen betaling. (moeten je ouders natuurlijk ok vinden)

Misschien wat meer mest, maar ik denk niet dat dat problematisch zou moeten zijn.

Altijd zo heerlijk, een eigen paard! Hopelijk kun je snel je eerste itp topic plaatsen :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:46

Als je een betonen bak maakt waar je het mest in doet komen mest ophaal bedrijven het voor niet veel geld halen. Ik was destijds 75,- kwijt voor 1 paard en 3 kleine pony's. Kwamen 1x in de 3 maanden ongeveer. Gewoon beetje rondbellen :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:14

Doe het in de kliko :+ maar heb 2 a-tjes.
Voorheen liet ik het ophalen door een boer voor 50€

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:13

Sleeper schreef:
Als je een betonen bak maakt waar je het mest in doet komen mest ophaal bedrijven het voor niet veel geld halen.

Maar vergeet niet dat je hier een vergunning voor aan moet vragen. Helaas doen veel gemeenten er heel moeilijk over.

Wij voeren de mest helemaal niet af. Wij laten het composteren en gebruiken het weer als bemesting voor het land.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:21

Wat ik een aantal mensen heb zien doen is dat ze het in een aanhangwagen gooien en afspraken maken met een grote stall dat het daar gebracht kan worden tegen betaling. Dan gaat het met de grote hoop mee en is het uiteindelijk goedkoper.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:26

Het is goede oplossing, ik vind het alleen een rot werk. Eerst die aanhanger vol krijgen, de laatste loodjes met gevaar voor eigen leven en dan alles er weer uit scheppen. Maar wel de goedkoopste en handigste oplossing (geen vergunning oid nodig)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:31

Je kan ook kijken voor een afgekeurde 2de hands container.Ik heb er een kunnen kopen voor 300,-,hij is waterdicht [is verplicht] alleen de ophanghaken zijn kapot,en daarom afgekeurd.
De loonwerker heeft hem in de grond gegraven en je hebt een prima mestbak.De loonwerker haalt hem hier leeg voor 90,- per keer.De bak is ruim 6 kuub en met 4 paarden word die 1x in de 3mnd. geleegd.
Wél afdekken met een zeil,ook dat is verplicht!
Ze zijn erg streng w.b.t. de Milieu Wet,als je niet aan de regels voldoet,heb je zonder pardon een boete van minimaal 1000,- te pakken,ze geven geen waarschuwing,althans hier niet.
Je kan Googlen op Container bedrijven en ze bellen of ze nog wat 2de hands hebben staan.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:05

Wij hadden de mest altijd gewoon in een hoek van de wei liggen, aan de wegkant. 1x per jaar haalde de boer het gratis voor ons weg en soms kwam er iemand tussendoor een paar kruiwagens weghalen. Hier hebben we iig nog nooit hoeven betalen voor het weghalen van de mesthoop.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:34

Ik weet niet war je woont in zd holland maar hier zit een biologische witlofkweker in de buurt waar we de mest kunnen brengen.
Containeropmaat.nl had tot dit jaar de mogelijkheid om een 10m3 container voor 195 euro bij je neer te zetten en vol weer op te halen incl containerhuur voor max 6 mnd. Helaas door strengere regelgeving is dit bij hen niet meer mogelijk.

Omdat we het toch wel een gedoe vinden zijn we nu aan het kijken voor een eigen container die we door de loonwerker leeg laten halen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:24

Ik verplaats dit topic van ED naar VSW.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:28

Je kunt het laten ophalen door een boer of iemand anders die dat doet. :)
De mest die wij hier op de moestuin gooien is van iemand uit de buurt die paardmest ophaald en dat kunne wij dan krijgen. We hebben ook een tijdje de mest van de manege gekregen via hem.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:58

Wij gooide het eerst op de mesthoop, na een jaar was die propvol en begon mijn vader met de mest verspreiden over het land. Nu gooien wij de mest rond de omtrek van ons 'paardengebied' en dit bevalt eigenlijk best wel. Misschien dat je ergens een ruil hooi/poep kunt doen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:08

bij mij haalt de loonwerker het 2 x per jaar op. Voordeel is dat een loonwerker vaste tarieven heeft, je betaalt per tijdseenheid en netjes werkt.
Nooit gezeur over wat er op de mesthoop ligt (zuring, haren, hoevenspul na een bezoek van de smid, takken)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:48

Wij hebben nooit geadverteerd maar iedere voor- en najaar is onze 'verzameling' van mest weg (4x paarden).
Veelal wordt het opgehaald door mensen uit de beurt voor hun serra's en tuinen. Wij hebben wel mest met strooi, en een weinige zaagsel ... iets dat de tuinierders liever hebben ... en geven het gratis weg.
Als er toch een hoop overblijft dan komt er een boer het ophalen om over zijn land te rijden.
Je zou is in een beurt krantje iets plaatsen, en heel vaak krijgt je dan vaste 'afnemers'. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:54

Sleeper schreef:
Het is goede oplossing, ik vind het alleen een rot werk. Eerst die aanhanger vol krijgen, de laatste loodjes met gevaar voor eigen leven en dan alles er weer uit scheppen. Maar wel de goedkoopste en handigste oplossing (geen vergunning oid nodig)

mijn oppasfamilie heeft een dubbelasseraanhangwagen als 'mesthoop'. Plankje ervoor en je rijdt de kruiwagen zo de kar in en kiept em leeg. Als de kar goed vol zit rijden ze naar een nabijgelegen stal. Het leegscheppen is inderdaad even werk, maar je bent er wel vanaf.