Afmeting overkapping/schuilstal?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke afmeting kiezen jullie voor 3 paarden/pony's?

- 3 x 3
Geen stemmen
- 3 x 4
Geen stemmen
- 4 x 4
1 (5%)
- 5 x 4
Geen stemmen
- 5 x 5
1 (5%)
- 5 x 6
6 (31%)
- 6 x 6
4 (21%)
- Nog groter
7 (36%)

Totaal aantal stemmen: 19

Soraya_Tony

Afmeting overkapping/schuilstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 12:44

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke afmetingen het beste zullen zijn voor 3 paarden of pony's.

Het gaat om een carport/overkapping. De zijkanten blijven dus open. Het is voornamelijk voor in de zomermaanden. Dan kunnen de paarden in de schaduw (of uit de regen) staan. {:}

Ik zit te denken aan 4 x 5 meter. Zit ik dan redelijk in de buurt? :j

Graag hoor ik jullie mening!! *\o/*

Suzzy_3

Re: Afmeting overkapping/schuilstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:49

Hangt een beetje van de paarden zelf af.
Wij hebben hier in 1 van de weiden een schuilstal (dak en 2 muren in L-vorm) staan van 4*5. Als we daar onze kudde van 4 paarden opzetten, dan staan ze er heel makkelijk met 3 onder. De 4de is het onderdeurtje van de groep, dus die mag/wil/durft niet.

Als de groep van mijn schoonpapa er staat (4 paarden van 1m75 ongeveer) dan past dat ook perfect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:54

Open zijkanten geeft minder beschutting en kan lastig zijn met je dak bij storm als het verkeerd staat qua windrichting. 4 meter diep zal je met paarden al snel aan zitten enkel al zodat die kunnen draaien in de stal. bij pony's kom je met 3 meter diep ook nog wel uit, maar 5 meter is te krap. Ik zou 3x6 of 4x6 kiezen en 2 openingen aan de lange kant (je hebt nl zeker een steunpaal in het midden nodig bij zo'n lengte, anders gaat je dak doorzakken in het midden. Dat zal meer zijn bij veel regen of sneeuw, maar ook met enkel zomergebruik staat zo'n schuilstal het hele jaar en moet daar ook tegen bestand zijn wil je niet elke paar jaar moeten repareren.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:55

Mijn schuilstal is 5 x 6 meter voor een paard en een e-pony. Daar zou ik echt niet een derde bij in willen, dat wordt te krap. Maar een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het karakter van de paarden en of je binnen wilt voeren of niet , hele wand open of één of meerdere ingangen.

Soraya_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:02

Bedankt voor jullie reacties. Alle zijkanten blijven open dus de paarden kunnen van alle kanten er in en er uit. Er wordt niet onder de overkapping gevoerd etc het is alleen voor de schaduw. Ik heb er een gezien van 3 x 5 en 3 x 6. Ik zal naar allebei eens gaan kijken, mijn voorkeur gaat al uit naar 3 x 6.

Is er nog verschil tussen een vierkante en een langwerpige overkapping? Behalve dat het natuurlijk andere maten zijn :+ Heeft de ene meer schaduw...? enz..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:07

Bedenk wel dat de palen paardproef moeten zijn.
Hier had de Fjord binnen een dag al een paal omver geschuurd (incl een gedeelte van het dak...).

Soraya_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:18

Haha ja mijn paard heeft zomereczeem dus zit al te verzinnen.. Nog tips voor me 'Brainless'?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:31

Hoe donkerder hoe koeler en hoe minder steekbeesten. Ik zou echt minimaal de zuidkant dicht maken en liefst west en oost de helft . Ook omdat je dan meer schaduw hebt omdat de zon niet zo makkelijk onder je overkapping kan schijnen en de paarden dus buiten de overkapping schaduw moeten zoeken. En bestraat er ruim omheen + er onder ivm schoon en droog houden.

Als antischuur is eigenlijk stroom de enige betrouwbare optie, paard moet echt respect hebben voor de palen, anders gaat de boel door schuren of lompigheid (2 tegelijk past wel als 1 denkt dat breedte hoofd genoeg ruimte is) gegarandeerd stuk. Maak dan wel je openingen breed genoeg, dus minimaal 2 en liever 3 meter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:33

Ik heb nu een overkapping vaan mijn stal en dat is aan 2 kanten open.
Heb toen heel zielig stroom op de palen gezet (ze hebben genoeg schuur punten over hoor).
Draadje boven langs, dan langs de paal naar beneden, met potjes om de paal heen (ongeveer op 1 meter hoogte).
Werkt gelukkig :D

Maar achteraf had ik graag palen gehad die dikker waren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:41

Deels afhankelijk van de grondsoort, maar ook dikke palen gaan om/stuk/loszitten als er genoeg kracht op uitgeoefend wordt. Het is een gewoonte die ik niet in mijn dieren wil hebben en dus liefst meteen voorkom. Scheelt mij een hoop geld wat veel beter aan goed voer, etc. kan worden uitgegeven.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:24

De zijkanten blijven open, dus dan zul je met de zon ook rekening moeten houden dat die er onderdoor kan schijnen. En met harde regen die er onderdoor kan waaien.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:43

Ik heb een overkapping van 6 x 5 ongeveer.
Aan twee zijden hebben we winddoek gemaakt.
Dat werkt perfect :)
Het houdt de regen en wind tegen en is toch luchtdoorlatend.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:45

Ik weet niet of de paarden of ponies onder die overkapping nog bijgevoerd worden, want indien dat zo is, zou ik 2m2 extra doen voor een hooifruif of iets dergelijks.