Show jouw paarden-die-niet-op-gras-komen-verblijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Show jouw paarden-die-niet-op-gras-komen-verblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:44

Ik weet dat er al aardig wat show je huisvesting topics zijn, maar hopelijk mag deze er nog bij :)

Mijn pony heeft cushing en doet het erg goed op alleen hooi. Na een half uurtje op gras staat hij vaak al bevangen.
Momenteel staat hij op een paddock van 20x20 met schuilstal, jaarrond.

Nu zijn ik en mijn vriend opzoek naar werk en aangezien dat niet voor het oprapen ligt moeten we misschien verhuizen. Ik ben al wat wezen kijken naar pensionstallen etc maar het is echt lastig om iets te vinden voor een paard wat niet op gras mag en wat ik toch zoveel mogelijk buiten wil hebben.

Nu zijn mijn ouders opzoek naar een huis met klein landje, zodat hij daar evt zou kunnen komen te staan. Maar hoe is dat dan het beste in te delen? Daarom doe ik graag inspiratie op over hoe anderen hun paard op deze manier houden.

Vandaar mijn vraag hoe staan jullie paarden die niet op gras komen? Thuis of op een pensionstal? Brand los, een foto zou leuk zijn :)

8nnemiek

Re: Show jouw paarden-die-niet-op-gras-komen-verblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:54

Als je je eigen landje bij je ouders straks mag indelen dan zou ik eens zoeken naar paddock paradijsjes :D
Dan zou ik gewoon overal zand en verharding leggen en een track aanleggen, met hier en daar plekken voor hooi en water en ligplekken, zodat je pony toch moet blijven bewegen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:54

Lastig probleem,

Mijn pony staat zo lang het kan 24/7 buiten op het gras en wanneer het weer te slecht is gaat hij naar stal waar hij met 2 andere pony's een schuilcontainer heeft en een verharde uitloop van ongeveer 12 bij 12 en een onverharde uitloop van ongeveer dezelfde oppervlakte.

Voor mij is dit ideaal, pony staat veel buiten met vriendjes en kan schuilen wanneer hij wil en hoeft niet in de modder te staan. Ik denk alleen dat niet veel stallen dit doort plekjes hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:58

Manege Driesporen in Onstwedde heeft geen weilanden. Die paarden gaan in de zomervakantie 6 weken ergens anders de wei op, verder komen ze alleen los in de bak. Al hoop ik dat dat inmiddels veranderd is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:35

Mijn Cushie staat ook niet op het gras. Ik sta gewoon op een pensionstal en ik heb mn eigen paddock. Die is erg groot en staat ook een bak met slowfeeder net er in. In de winter staan alle paarden op de paddocks en in de zomer gaat de rest gewoon het land op, wat grenst aan de paddocks. Mijn andere ruin staat bij mijn Cushie voor gezelschap.

Wel gaan ze gecontroleerd het gras op als het fructaangehalte dat toelaat (bewolkte dag oid) en dan een paar uurtjes.

Dit werkt verder prima, maar ik vind het niet zo paardwaardig en op de wei zijn ze echt happy, dus na veel overleggen en nadenken heb ik besloten om aankomende zomer dit niet meer zo streng te hanteren. Het is mooi geweest. Ik heb liever dat mijn Cushie nog 1 zomer 100 % gelukkig is, dan 10 jaar 'net niet'.

Dit betekent niet dat ik hem dood wil hebben of ineens 24/7 op de wei gooi, want dat gaat niet gebeuren. Maar zo strikt als voorgaande jaren doe ik het niet meer, ook in het belang van mn gezonde pony. Ze zullen dus meer op de wei gaan komen aankomende zomer, en als hij het niet trekt, so be it. Dan heeft hij een gelukkig leven gehad bij mij en is hij happy geweest.

Ik weet dat veel mensen dit afkeuren, maar is goed zo voor mij.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 12:58

Jelleee ik snap je beslissing helemaal. Ik denk ook wel eens op die manier. Maar aan de andere kant zijn er zoveel paarden die in de winter op een paddock staan.. Een paard leeft naar mijn idee met de dag, die beseffen in de winter echt niet dat het weer zomer gaat worden en ze ooit weer op de wei mogen. In sommige landen is er niet eens wei, troost ik me dan maar mee. Die paarden zien nooit gras en dat werkt ook.
Wel fijn dat je een pensionstal gevonden hebt waar dat allemaal mogelijk is!

Paddock paradise heb ik ook aan zitten denken, maar mijn ouders hebben niets met paarden, ik weet niet of ze zin hebben om de hele tuin op te offeren. Maar misschien dat er wel iets mogelijk is met een extra lang pad naar water of schuilstal ofzo :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:29

Ik heb dan wel de mogelijkheid om ze op gras te zetten maar de opzet kun je ook gebruiken om een pp verder uit te werken :)

Of in het midden een tuin-achtig geheel zodat niet een hele tuin opgeofferd hoeft te worden ;)

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:43

Oh maar ik snap jou ook hoor Suus19, het verschilt ook helemaal per paard. Ik vind het ook niet per definitie zielig om nooit op gras te komen, het ligt helemaal aan de situatie en of je paard er happy mee kan worden.

En daarbij vind ik 24/7 gras ook helemaal niets voor mijn pony's (te dik, kans op hb enz). Ik doe vanaf aankomende zomer gewoon een mooie middenweg.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:28

Wij hebben een "bewegingspension" aan huis. Was begonnen als pp, maar nu loopt het niet meer rond en zijn het meer paddocks aan elkaar verbonden dmv doorgangen etc.
De meeste paarden komen 's zomers elke dag een paar uur op het land. Maar we hebben een eczemer en een IR pony staan, die het beter doen zonder gras. Die blijven dan achter op het zand met een portie hooi. Ze kennen de procedure, is niets zieligs aan.

https://www.youtube.com/watch?v=wV74CUicnxU

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:50

Ik heb er 2 die gevoelig zijn voor suikers en die komen dus ook niet op het gras. Hooguit in de zomer als het veilig is een kwartiertje. Verder heb ik een PP-gang en aansluitend een L-vormige paddock zodat ze een rondje kunnen galopperen, wat ze af en toe op volle snelheid doen :D

Het geheel is denk ik 400/500 m2 inkl. 2 stallen voor de nacht en een schuiltent.
Over de beschikbare ruimte hangen 7 fijnmazige hooinetten die 4x per dag gevuld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:51

Wat ziet dat er gaaf uit tinky

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:59

marionblo schreef:
Wij hebben een "bewegingspension" aan huis. Was begonnen als pp, maar nu loopt het niet meer rond en zijn het meer paddocks aan elkaar verbonden dmv doorgangen etc.
De meeste paarden komen 's zomers elke dag een paar uur op het land. Maar we hebben een eczemer en een IR pony staan, die het beter doen zonder gras. Die blijven dan achter op het zand met een portie hooi. Ze kennen de procedure, is niets zieligs aan.

https://www.youtube.com/watch?v=wV74CUicnxU

Wow, even je filmpje gekeken...wat is dat leuk en ruim op gezet zeg met verschillende schuil- en voerplekken, bomen enz...echt een super plekje zo te zien! :j (ik zou daar als paard best willen wonen :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:02

Voor het idee

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:03

@Tinky12: wat een onheilspellende lucht had je daar :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:18

DubbelDun schreef:
@Tinky12: wat een onheilspellende lucht had je daar :D

Die hing bij jouw boven je hoofd }> :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:20

@tinky: wauw, dat wil ik ook wel. Wat een prachtige plek!

Ik wil zoiets ook graag. Maar ben geen eigenaar van een land en ik vraag me ook af hoe het zit met hooi-opslag en afvoeren van mest.
Hoe doen jullie dat?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:36

Dank je,ben er ook enorm blij mee :D

Mijn hooi opslag zit onder hetzelfde dak als de schuilstal.Mijn boerman trapt hem elk jaar vol en in princiepe heb ik dan voldoende voor een heel jaar (maar bij mij krijgen ze ook gras).
Mest gebruik ik gedeeltelijk voor in de tuin en de rest kieper ik over het hek als de maïs is geoogst :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 16-02-16 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:36

Achter de stallen heb ik een hooiopslag waar er ong 100 kleine baaltjes in kunnen en de mestput is 3x4 m en wordt 1 a 2x per jaar geleegd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:44

DubbelDun schreef:
Ik heb er 2 die gevoelig zijn voor suikers en die komen dus ook niet op het gras. Hooguit in de zomer als het veilig is een kwartiertje. Verder heb ik een PP-gang en aansluitend een L-vormige paddock zodat ze een rondje kunnen galopperen, wat ze af en toe op volle snelheid doen :D

Het geheel is denk ik 400/500 m2 inkl. 2 stallen voor de nacht en een schuiltent.
Over de beschikbare ruimte hangen 7 fijnmazige hooinetten die 4x per dag gevuld worden.

Dat kan toch niet 400 a 500 m2 ? Zelfs mijn kippenren is groter! Ik denk dat je wat maten betreft in de war bent.Daar kan je toch nooit geen paard ophouden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:57

Nooit geen is dus wel :D
Het stuk is 20x20 of 20x25, dus met 400/500 m2 zit ik aardig goed. En sterker nog er staan er 2 :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:59

Oeps :oo Dat zou ik erg klein vinden.Serieus ,mijn varkens/kippenhok is 800M2 .
Hoe houd je dat dan droog?Dat is dan toch één modderpoel? Dat is kleiner van formaat als een rijbak?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:05

Ik lees mee, mogelijk komen mijn paarden volgend jaar op 800 vierkante meter of iets minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:07

Op Veluws zand valt dat alles mee. Verder heb ik een dompelpomp half ingegraven op de plek waar met erge regen een grote plas komt en de rest schep ik vaak met de hand leeg.
Hier een klein filmpje van 2 'zielige paardjes' die het helemaal niet naar de zin hebben :D
https://www.youtube.com/watch?v=bhnp3OKoWgI

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:12

Het ziet er wel droog uit.Ik heb het er niet over dat je paarden zielig zijn,alleen dat ik het voor mijn paard niet zou willen dat is anders.Als ik naar mijn kippenren kijk kan ik me niet voorstellen dat ik er 1 laat staan 2 paarden zou zetten. Maar het ziet er netjes uit op het filmpje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:17

Natuurlijk is het er na een fikse bui wel eens nat, maar geen modder zoals je op klei hebt. En met een dag is het weer droog. Zomers is het wel eens té droog en kun je meteen de ramen wassen na zo'n uitspatting :D
Ik moet er wel bij vertellen dat de vos 30 is en de bonte 19 en merries. Dus heel speels/loperig zijn ze niet (meer) :)