Is mijn paard/pony te dik/mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Is mijn paard/pony te dik/mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:08

Hoi bokkers!
Ik lees al een tijd mee in het topic of je te groot/zwaar bent voor je paard. Nu stond ik net naar mijn paard te kijken en vroeg ik me af of hij nu eigenlijk te mager is. En ik dacht misschien zijn er nog wel mensen die twijfelen over het gewicht van hun paard of pony.

Ik zak dus beginnen. Wat vinden jullie van mijn paard? Hij is 1.63 groot en is bijna 20. In de winter valt hij altijd wat af. In de zomer is hij aan de zware kant.
Foto's van vandaag met heel dunne wintervacht:

Afbeelding
(Hier staan zijn haren wat raar door zijn deken wat rare schaduwen geeft)

Afbeelding

Dit us afgelopen zomer:

Afbeelding

BenteIsabel

Re: Is mijn paard/pony te dik/mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:16

Je paard is naar mijn mening niet te dik. Je mag zelfs ribben voelen maar niet te erg zien.
Je moet altijd een paar dingen nagaan. Is je paard vrolijk/energiek? Heeft hij/zij een goede conditie?, etc...
Deze vragen zijn heel belangrijk. Natuurlijk zijn er bepaalde richtlijnen voor hoe dik/dun paarden moeten zijn maar dit verschilt wel per paard. Ook mensen verschillen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:18

Ik vind het eigenlijk niet echt goed te beoordelen vanaf een foto. Veel te dik of veel te dun zie je er wel aan af, maar juist dat wat er tussen in zit is lastig. Zo op de foto zou ik zeggen dat jouw paard prima op gewicht is.

Dit lijkt bijvoorbeeld vanaf de foto prima, maar eigenlijk was het heel erg onbespierd en te vet.

Afbeelding

Dit is dan weer overduidelijk te mager

Afbeelding

Inmiddels zijn ze beiden goed op gewicht hoor :))

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:29

Die fjord vind ik op de foto ook wel duidelijk aan te zien dat ie wat te dik is. Net zoals je het op de foto ziet aan deze haf:
Afbeelding

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:31

ik vind hem er wel goed uit zien voor een leeftijd van 20 jaar , ik merk bij mijn pony van 18 dat ze in de zomer goed op gewicht is maar in de winter invalt en heel erg veranderd. daarvoor geef ik dr ook extra voer bij . maar jou pony ziet er in mijn ogen prima uit

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:14

Die haflinger is wel heel erg veel te dik, de fjord was dik, maar niet zo dik dat ik me er zorgen om ging maken, bij de haflinger zou ik dat zo van de foto af wel hebben.

Toen deze foto van de fjord gemaakt is kon je in beweging de ribben licht zien, vond haar daar netjes op gewicht:

Afbeelding

Onderstaande foto de vos wat voller en een maand ouder (2-jarige), op de foto ziet het er al helemaal niet meer mager uit vind ik, maar er mocht echt nog wel wat vlees op.

Afbeelding

Nog een maand later, op deze foto netjes op gewicht.

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 18:49

die pony's zien er inderdaad nu goed op gewicht uit! Ik ben zo gewend te dikke paarden te zien dat ik vaak twijfel of mijne niet te mager is haha.

Die haf is inderdaad ongezond dik, maar hij si niet van mij (wel mijn foto dus kan ik gewoon plaatsen)

Emdzjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:02

Ik vind 'm prachtig zo hoor! Ik verzorgde een wat dikkere, maar die van een vriendin van mij had net zo'n gewicht.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:15

Afbeelding
Mijn bijna 3 jarige. Ik vind hem hier prima. Je kan de ribben voelen maar niet zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:21

TS, ik vind jouw paard niet te dun, maar ze mist wel wat spieren op de rug.
Is het al een ouder paard?

Dit zijn die van ons nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn idee prima op gewicht naar omstandigheden. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 19:28

Olaf (mijn paard) mist inderdaad wat spieren. Doordat ik niet meer echt kan rijden door een blessure van ezelf en ik geen goede verzorger vond (+ ik zit op kamers), maar gaat weer helemaal goedkomen nu hij weer aan het werk gezet gaat worden :D Hij is ook al wat ouder (bijna 20), maar volgens de DA heeft hij ene lichaam van ene 6-jarige :D

Koudbloedkim: jouw paardjes vind ik er altijd al erg leuk uitzien! Kim is wel wat aan de dikke kant, maar dat is normaal met een veulentje in de buik :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:32

Ah oke, dat verklaart wel wat. :j
Komt vast weer goed dan!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:32

Ik wil even dit topic omhoog schoppen omdat ik twijfel over mijn merrie :o

TS: vind jouw paardje er goed uitzien. De missende spieren is verklaart maar verder vind ik m er goed uitzien!

Het fjordje vond ik was aan de dikke kant en de ander wat magerder maar op de andere foto's zien ze er goed uit Nies.

Meisje2000: voor een 3jarige vind ik m er goed uitzien.

KBK: jouwe zien er allemaal super uit.
Ook Kimmie natuurlijk!!

Ik twijfel alleen over mijn eigen merrie.
Ze krijgt ineens een buikje terwijl er niks in haar voer en/of bewegingsschema is veranderd.
Vanaf de zijkant zie ik weinig verandering met eerst:

Afbeelding

Afbeelding

Heb niet de beste foto's helaas

Maar als ik vanaf de voor/zijkant kijk krijgt ze zo'n apart buikje..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:35

Misschien wormen? Ik vind haar wel mooi op gewicht, niet te schraal en net niet te vet.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:39

Jolmer20, ik vind haar echt nog niet te dik, maar toch zou ik er wel een beetje op letten dat ze niet veel dikker wordt.

Nu heb ik nog een vraagje, mijn pony is wat mager, en ik was wel benieuwd hoe de rest van de bokkers hun magerdere paarden bijvoeren, hoeveel en wat. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:40

jolmer20 te dik of te dun vind ik lastig om te zeggen. Wel te weinig bovenlijn.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:41

Het is totaal geen wormenbuikje en er is pas een mestonderzoek gedaan. Dat vind het ook het vreemde!

Dit zijn foto's van de achterkant/zijkant en de voorkant/zijkant.
Nu moet ik zeggen dat ik dat altijd vind vertekenen hoor, maar zo 'vet' is ze nooit geweest.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: ze is trouwens 18 jaar.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:43

Welshponyfan schreef:
Jolmer20, ik vind haar echt nog niet te dik, maar toch zou ik er wel een beetje op letten dat ze niet veel dikker wordt.

Nu heb ik nog een vraagje, mijn pony is wat mager, en ik was wel benieuwd hoe de rest van de bokkers hun magerdere paarden bijvoeren, hoeveel en wat. :)

Wat voer je nu? Hoor bij ons op stal vaak slobber en bietenpulp. En zou zeker ruwvoer blijven voeren natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 18-03-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:49

jolmer20 schreef:
Welshponyfan schreef:

Wat voor je nu? Hoor bij ons op stal vaak slobber en bietenpulp. En zou zeker ruwvoer blijven voeren natuurlijk :)

Overdag staan ze in het weiland waar in deze tijd eigelijk geen gras in staat, maar ze heeft onbeperkt hooi, en ze krijgt 's morgens en 's avonds een halve kruiwagen hooi met meer voedingsstoffen, en over 3 porties verdeeld een kilo basisbrok met een paar handjes muesli.

Ze komt nu wel aan hoor, maar het was meer dat ik benieuwd was hoe andere bokkers dan voerden :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:51

Die van mij krijgen ook hooi. En verder geen krachtvoer maar een vitaminebrokje met wat haver en lijnzaadolie. Dat laatste voor de langzame energie en eiwitten. En dus voor het behoud van de spieren :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:28

Je hebt enorm veel soorten voer om ze dik te krijgen, gewoon merriebrok wordt ook vaak gebruikt. Zou het eens bij de voerboer navragen en dat geven ipv de basisbrok.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:38

Nies_ schreef:
Je hebt enorm veel soorten voer om ze dik te krijgen, gewoon merriebrok wordt ook vaak gebruikt. Zou het eens bij de voerboer navragen en dat geven ipv de basisbrok.

Merriebrok werkt wel maar pas ermee op, ik heb de pony van mijn dochter die anders nooit op brokken reageert een aantal weken merriebrok gegeven en dat resulteerde in een paar bokpartijen en een dochter op krukken :o

Onbeperkt, goed hooi en lijnzaadolie over de brokken, eventueel aanvullen met goed geweekte bietenpulp doet al heel veel. En vergeet niet te ontwormen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:43

Ik denk dat mijn 14 jarige merrie ook wat te dik is, hier 2 fotootjes
Afbeelding
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:47

Amvertjesluna loopt er nu nog een veulen bij haar?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:49

ponyparadijs schreef:
Amvertjesluna loopt er nu nog een veulen bij haar?

Ja haar veulen is nu 2 maanden