Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanna schreef:Misschien poets je je paard wel te veel/ goed. Vettige manen heeft mijn shetlander ook heel erg, wassen helpt daar niet tegen, bij mijn shet helpt er niks tegen behalve het accepterenMijn friezen hebben het niet of in elk geval een stuk minder.
Die van mij staan al jaren zonder deken en ja ze zijn wel wat viezer dan met deken, maar ik poets ze gemiddeld 1 keer per week en dan heb ik ze toch echt met 15 minuten wel schoon (20 als ik ook de manen borstel/ vlecht).
Als je ze teveel of te grondig poetst dan haal je de huidvetlaag weg, dit is dat grijzige ''poeder'' dat je omhoog haalt. Deze laag beschermt je paard tegen koude wind en regen. Als je dit elke dag te veel weg haalt kan het maar zo dat de huid daar een reactie op geeft door extra huidvet te produceren om de huid te beschermen (lijkt mij zo). Net als bij honden als je die te vaak wast gaan ze ook stinken, en je eigen huid als je die te vaak/ grondig wast dan merk je dat ook. Was je bijvoorbeeld elke dag je haar, grote kans dat je dat doet omdat het de dag erna vettig is. Dit komt omdat je elke dag de huideigen olie weg wast en je hoofdhuid als reactie hierop steeds maar meer vet/ olie gaat produceren om uitdrogen tegen te gaan. Was je vervolgens je haar een paar dagen niet, en maak je hier steeds meer niet-was-dagen van dan zal je zien dat je haar ook steeds langer schoon/ fris blijft. Er zijn zelfs mensen die na een week zonder shampoo (wel met water wassen) nog steeds schoon haar hebben.
Mijn advies zou dus zijn minder (grondig) poetsen, alleen poetsen waar je tuig komt te liggen is in principe al genoeg. Geef de huid de kans zich te herstellen, en kijk dan eens of je paard er ''schoner'' van blijft als je in de winter minder grondig poetst.