Hoelang wennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

Hoelang wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 09:05

Hoelang duurde t bij jullie voordat je nieuwe paard gewend was. Ik heb mijn nieuwe paard dinsdag opgehaald. En de eerste dag at ze gewoon haar eten op, maar nu laat ze zeker wel de helft van haar hooi staan, bix eet ze wel op.

HiFive5

Re: Hoelang wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:09

Ik heb ze een maand laten wennen voor ik met haar aan het werk ging. Met mijn andere merrie ben ik na een week aan het werk gegaan. Merk je snel aan je paard hoor, de ene heeft wat meer tijd nodig dan de andere.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:13

Ik heb gewoon het ritme opgepakt van de vorige stal, dus ben er de volgende ochtend gelijk opgestapt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:32

Ik laat ze altijd een weekje doen voor we echt aan het werk gaan. Maar ik merk wel dat het bij sommige zelfs een halfjaar kan duren voordat ze eindelijk hun plek hebben gevonden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:33

Die van ons voelde zich vrij snel thuis :').
At gelijk goed, liep te flirten met mijn pony en voelde op zijn gemak. Heb m een weekje laten staan, en toen ook rustig bij mijn pony neergezet. Stonden wel naast elkaar, zodat ze wel konden snuffelen, en dat ging (op een paar keer gillen na) best goed.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:41

Als je ze een week of langer laat staan voor je ermee aan het werk gaat worden ze dan niet onrustig? Ik heb een koudbloed dus daar heb ik niet zoveel last van, maar met wat hetere paarden zul je toch wel snel aan het werk moeten lijkt me?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:54

AbbyBlues schreef:
Als je ze een week of langer laat staan voor je ermee aan het werk gaat worden ze dan niet onrustig? Ik heb een koudbloed dus daar heb ik niet zoveel last van, maar met wat hetere paarden zul je toch wel snel aan het werk moeten lijkt me?

Een paar dagen stil laten staan, hoef ik idd niet te proberen :D kun je hem opnieuw zadelmak maken....

Maar ik heb mijn paard 31 januari verhuisd, hij voelde zich direct thuis.
Geen gewenning nodig gehad en de volgende dag gewoon gaan rijden :)

Nu is mijn paard wel gewend om wekelijks mee te gaan naar vreemde locaties (lessen/wedstrijden/ vakanties/meerdaagse trainingen ed)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:00

Ik heb mijn paard 2 weken geleden om kwart voor 11 in de voormiddag verhuisd en zat er dezelfde avond al op. Paard was onrustiger in stal dan onder het zadel. Die liep daar braver rond als op de vorige locatie. :)
Het is wel een paard die (buiten het afgelopen jaar) continu wisselde van locatie en wedstrijden, meerdaagse wedstrijden etc. Die is dus wel wat gewend.

Maar ook met een ander paard neem ik gewoon de routine van de andere stal over en doe alsof er niets aan de hand is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:26

Met mijn paarden ben ik ook altijd meteen weer begonnen. Eerst een dag longewerk, en de dag erna erop. Hoe sneller ze weer een ritme krijgen, hoe sneller ze er vaak ook aan wennen hoe het vanaf dat moment gaat.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:50

Vergeet niet dat een paard wel eens een half jaar tot een jaar echt nodig heeft om te wennen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:04

Willem had echt wel de tijd nodig om te wennen. De eerste week was hij echt van slag en stond hij in een hoekje van zijn box en paddock. Na een week of 3 merkte ik dat hij naar mij en andere paarden wat opener werd. Maar pas na een dikke 3 maanden was hij echt op zn plek en bloeide hij helemaal op. Ik ben pas na een maand begonnen met wat licht werk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:05

curly2day schreef:
Vergeet niet dat een paard wel eens een half jaar tot een jaar echt nodig heeft om te wennen.

Mee eens.

Wil niet zeggen dat je niks kan doen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:46

Anke schreef:
curly2day schreef:

Mee eens.

Wil niet zeggen dat je niks kan doen.

Hier ben ik het mee eens.
Paard heeft vast tijd nodig om te wennen, maar kan dan echt wel werken. Anders zijn ze gewend en moeten even later weer wennen om ook op de nieuwe locatie te werken.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:08

Mijn paard half oktober 2015 verhuisd. Was voor het eerst in haar leven.
Volgende dag gelongeerd en dat 2 weken volgehouden en daarna weer gaan rijden. Sinds een paar weken merk ik dat ze zich echt thuis gaat voelen.