Brandmelder/preventie stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Brandmelder/preventie stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:12

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Vanaf maart gaan mijn paarden naar een andere stal. De schuur huur ik volledig en ik ben daarom ook verantwoordelijk voor alles. Nu vroeg ik mij af hoe ik de stal het beste tegen brand kan beveiligen.

Zijn er bijvoorbeeld brandmelders die een melding geven naar een telefoon? Ik woon namelijk zelf niet bij de schuur in de buurt en ben als de dood te laat te zijn bij brand.

Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden: http://www.allesveilig.nl/mobeye-gsm-rookmelder-cm2400
Maar dat is vrij kostbaar en dan combineer ik zoiets liever met een camera als dat mogelijk is.

Maar ik vraag mij af of ik mij onnodig zorgen maak of dat er toch ook andere bokkers zijn die hier rekening mee hebben gehouden :)

Angela

Re: Brandmelder/preventie stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:20

Geen verstand van systemen, maar wel het volgende:

Hoe dicht wonen er mensen in de buurt? En zijn die mensen bereid om te helpen? Vooral de eerste minuten zijn belangrijk, dus hoe eerder er iemand kan zijn, hoe beter. Zou dan ook zeker burenhulp proberen in te schakelen.

Los daarvan zorgen dat er altijd halsters en touwen voor het grijpen liggen zodat de paarden gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Zorg dat er afspraken gemaakt zijn over waar de paarden bij brand heen kunnen.

Maak alle bedradingen en alle lampen in ieder geval eens per maand goed schoon. Het grootste gevaar is kortsluiting en stofexplosies.

Overleg met brandweer over te gebruiken blusmiddelen (welke en waar) als je er snel bij zou zijn.

Probeer voor meerdere uitgangen te zorgen, niet iedere schuur kan op meerdere plekken open.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:26

Angela schreef:
Geen verstand van systemen, maar wel het volgende:

Hoe dicht wonen er mensen in de buurt? En zijn die mensen bereid om te helpen? Vooral de eerste minuten zijn belangrijk, dus hoe eerder er iemand kan zijn, hoe beter. Zou dan ook zeker burenhulp proberen in te schakelen.

Los daarvan zorgen dat er altijd halsters en touwen voor het grijpen liggen zodat de paarden gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Zorg dat er afspraken gemaakt zijn over waar de paarden bij brand heen kunnen.

Maak alle bedradingen en alle lampen in ieder geval eens per maand goed schoon. Het grootste gevaar is kortsluiting en stofexplosies.

Overleg met brandweer over te gebruiken blusmiddelen (welke en waar) als je er snel bij zou zijn.

Probeer voor meerdere uitgangen te zorgen, niet iedere schuur kan op meerdere plekken open.

Als je hier van uit wilt gaan, misschien is het dan ook handig om te zorgen dat de mensen ook weten hoe een halster werkt. Misschien ook eens bij de brandweer vragen of ze weten wat ze met paarden moeten doen en hoe alles werkt. Nodig ze anders een keer uit op stal om het eea uit te leggen, ook wat de stroomafsluiting te vinden is bijvoorbeeld.

Alarmen kun je wel door laten schakelen naar je telefoon, of direct naar de brandweer. Echter hangt hier uiteraard een ander prijskaartje aan dan zo'n losse melder.
Houd wel rekening met de plaatsing en gevoeligheid ivm stof bij het opstrooien of vegen. Loos alarm bij de brandweer vinden ze niet zo leuk ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:27

Rookmelder met SMS functie: beste uitvinding ooit :-). Zorg voor minstens twee vrije vluchtwegen en beperk de opslag van brandbaar materiaal. Noodverlichting op batterijen is ook een optie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:32

Op 4 meter wonen er mensen en zij zijn ook zeker behulpzaam. Maar ook zij zijn niet altijd thuis. Vandaar dat ik toch aan het kijken ben naar andere oplossingen. Zij weten hoe halsters werken en zijn bekend met paarden :)

Uitgangen is een goed punt. Er zijn 3 uitgangen maar twee zijn daarvan in gebruik echter past mijn grootste paard denk ik niet door de tweede uitgang. Dit is iets om rekening mee te houden bij het opslaan van hooi/stro.

maximuss, welke heb jij?

Bedankt voor het meedenken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:55

Kijk of je de stal stroomvrij kunt maken door één knop om te zetten, zodat er alleen spanning op de draden staat als je er bent. Liefst in een goed stofvrije kast.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 20:09

Zal eens aan mijn vader vragen hoe dat precies werkt DubbelDun. Met stofvrij bedoel jij IP54 denk ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:21

Idd :D Het is handig als die schakelaar zit op het punt waar jij altijd bij de stal aankomt, maar toch een beetje ' weggewerkt' of afgesloten zodat niet iedereen er makkelijk bij kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:21

Heb je de mogelijkheid voor WIFI op stal? Collegaatje van me heeft in huis een camera op WIFI en daarmee kan hij onderweg zn huis in de gaten houden via telefoon en tablet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:35

Beste blusmiddel bij brand is nog steeds de gewone waterslag, (uiteraard niet te gebruiken bij elektrische apparatuur) Als het mogelijk is altijd eentje makkelijk te bereiken en te bedienen in de buurt hebben. Voor elektrische branden werkt een poeder/schuim blusser prima, maar weet dan wel hoe je deze moet gebruiken en ze zijn zo op.

Je hebt inderdaad rookmelders met sms functie en vast nog andere functies die heel praktisch zijn, maar uiteraard allemaal erg prijzig. Doormelden (als je het niet verplicht bent) naar de brandweer kan niet meer, alleen naar een particuliere alarmcentrale, maar daar hoor ik toch wel slechte ervaringen over (laat aankomen zetten). Ik denk dat de goede buur je beste vriend is en een rookmelder met sms-functie als back-up. Zorg er dan wel voor dat de rookmelder goed stofvrij gehouden wordt, anders zit je steeds met flase meldingen.

Het beste wat je kunt doen is het voorkomen van brand. Het stroom uitzetten van dubbeldun is een goed advies. Verder het inderdaad stof vrij houden en onderhouden van elektrische installaties. Daarnaast ook kijken hoe en waar je het hooi/stro/voordroog opslaat. Vaak ontstaat brand door broei!

Maar kijk ook naar de plattegrond van je schuur en waar je brandbaar materiaal opslaat en waar je vluchtroutes zijn. Aangezien veel paarden in paniek weer de schuur in willen lopen evt een paddock in de buurt waar ze makkelijk in gezet kunnen worden?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 17:32

Polly, Wifi is helaas lastig. Alles is mogelijk natuurlijk maar dan kom je uit op losse abbonnemten middels een kaartje of dongel. Dit zijn we wel nog aan het overwegen. Geeft mij zelf ook een rustiger gevoel als ze 's nachts op stal staan 's winters.

Riddershow, we hebben gelukkig twee wasbakken met slang beschikbaar. Hooi is besloten buiten op te slaan behalve de aangebroken baal. Stro zal wel binnen komen te staan. Dit zetten we zo ver mogelijk van de stallen neer.

Tussen de bak en weides zit 4 meter verhard. Het is een kwestie van 2 draadjes spannen en twee openen. Dan hebben ze de gehele track en bak waar ze op kunnen. Ik neem aan dat dit voldoende is? :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:03

Waar je voornamelijk op moet letten is dat ze niet terug (kunnen) rennen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:37

Zodra het draadje dicht is kunnen ze niet meer naar binnen. Lijkt me prima dan :)