Oppervlakte wei voor hele jaar door gras voor e-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Oppervlakte wei voor hele jaar door gras voor e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:55

Mijn sobere e-pony kan niet goed tegen hooi (raakt hij verstopt) maar doet het fantastisch op gras en eventueel aanvullend krachtvoer als dat nodig is.

Op het plekje waar hij nu staat is het helaas niet mogelijk om hem het hele jaar door op gras te hebben. Vandaar dat ik aan het speuren ben naar meer of grotere weilanden. Nu heb ik al een paar keer met verschillende boeren gepraat over hoeveel ik in totaal nodig zal hebben. Uiteraard is dat heel afhankelijk van het weer, en hoe het land wordt bewerkt/onderhouden etc.

Ik vraag mij af wie zijn pony's of paarden ook het hele jaar door op het gras heeft en niet of nauwelijks hooi hoeft bij te voeren. Wat voor een paardje heb je op een hoe groot stuk? En hoe wordt dit land onderhouden en bewerkt?

Alvast super mega bedankt voor de info! :)

friesiszwart

Re: Oppervlakte wei voor hele jaar door gras voor e-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:51

het is zoals je zelf al aangeeft volledig afhankelijk van hoe het land bewerkt worden en wat de temperatuur is maar ik denk voor een paard dat je minimaal een hectare nodig hebt om het hele jaar voldoende van te kunnen halen, daarbij heb je in de zomermaanden een behoorlijk overschot aan gras
en in de winter alsnog niet de garantie op voldoende gras.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:54

Inderdaad,een hectare per paard.Maar naar mijn idee zit er swinters weinig voeding in het gras,alleen water en suiker

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:04

Ah ja hier spraken ze ook over een hectare per paard ongeveer. Dan weet ik een beetje waar ik naar moet zoeken.

In de kliniek in Utrecht zeiden ze dat een paard opzich prima het hele jaar door op gras kan als ruwvoer/vezel-voorziening voor de darmen (ipv hooi), maar dat er in de winter inderdaad voldoende multi-vitaminen en krachtvoer bijgevoerd moet worden als de voedingsstoffen in het gras laag worden. Dat is voor mij geen probleem!

Hopelijk kan het overschot in de zomer opgespaard worden voor de winter door stukken af te zetten en met strookbegrazing. Wordt nog iets een avontuur!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:08

Reken maar op twee hectare, want je kunt hem natuurlijk niet alleen laten lopen ;)

Liever zou ik echter eens wat malser (kalver)hooi proberen.
Raakt hij ook verstopt van voordroog?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:17

Shirley schreef:
Reken maar op twee hectare, want je kunt hem natuurlijk niet alleen laten lopen ;)

Alles geprobeerd ): heel nat fijn kuil, voordroog, grasmix en lucerne, met hele kleine beetjes opgebouwd, allemaal geen succes. Ruwvoer vervangen door HAP brok en/of seniores priores, maar dat is echt een drama. Wat krijg je daar een ongelukkig paard van |(

Waarschijnlijk gaat het wel goed als het deel gras deel fijn kuil wordt in de winter, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Hij krijgt een shetlander-maatje (waarschijnlijk een met hetzelfde eetprobleem!). Dus 1.1 hectare dan :')

Ik heb sowieso 2 'back-up' weides bij vrienden waar ze zouden mogen staan. Maar dat is vrij ver van mijn huis en met weinig beschutting. Het mooist zou zijn als ze niet teveel hoeven te verhuizen! Uiteraard ben ik op zoek naar een zo groot mogelijk stuk... Alleen wel goed om te weten wat het minimum zo om en nabij is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:23

Bij mij doen ze juist een moord voor de SP, wel half om half met Slobbermash voor de smaak :P

Super dat je er een maatje bij kunt zetten met hetzelfde probleem!
Beschutting/schuilstal zou voor mij ook wel een vereiste zijn, zeker met dit prutweer.
En een droog plekje om te liggen is echt geen overbodige luxe...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:37

Je zal ook erg goed moeten kijken naar de grondsoort, want op klei hoef je echt niet te proberen in de winter. Zelfs een redelijk droge winter niet. Ook de maat pony maakt het lastig, shet geeft veel minder belasting op het land en dan heb je al meer opties qua grondsoorten. Zelfs zandgrond is opletten nu ook hier trappen ze op sommige percelen de grasmat stuk door de hoeveelheid water die er gevallen is. Ik weet wel dat sommige boeren in de winter vers gras maaien voor hun koeien, is daar niet iets mee te verzinnen eventueel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:39

Je zegt dat het een sobere pony is he? Hoe ga je het doen met de voedzaamheid van het gras? Voorjaar/ najaar en met de vorst? Dat is best spannend....
Mijn pony had overigens hetzelfde probleem, wat ze op de kliniek noemden: verslechterde motiliteit.
Tegenwoordig gaat het erg goed en kan ze vrijwel alle soorten hooi eten. Ik heb vooral geprobeerd die darmen gezonder te krijgen.
Altijd op gras zou alleen kunnen als ze endurance loopt..... anders gaat het mis ben ik bang :-(

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:41

Shirley schreef:
Bij mij doen ze juist een moord voor de SP, wel half om half met Slobbermash voor de smaak :P

Super dat je er een maatje bij kunt zetten met hetzelfde probleem!
Beschutting/schuilstal zou voor mij ook wel een vereiste zijn, zeker met dit prutweer.
En een droog plekje om te liggen is echt geen overbodige luxe...

Haha ja mijne doet er ook een moord voor hoor!! Maar dat was ook het grote probleem :+ 4x per dag volle bak voeren, daarom moest hij ook nog helemaal apart staan. Die bak kreeg hij toch wel heel snel leeg, en dan stond hij weer bij het draadje te kijken hoe de andere paarden van hun onbeperkte hooi stonden te genieten :( van ellende begon hij daarom zand te eten, eikels uit het zand op te graven, zijn deken kapot te trekken, was hij niet te genieten met poetsen en rijden, noem maar op. En zelfs met de SP hield hij nog een wat opgeblazen buik....

Nu hij op het gras staat is het weer een gezond blij engeltje :Y)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:45

Ninx schreef:
Je zegt dat het een sobere pony is he? Hoe ga je het doen met de voedzaamheid van het gras? Voorjaar/ najaar en met de vorst? Dat is best spannend....
Mijn pony had overigens hetzelfde probleem, wat ze op de kliniek noemden: verslechterde motiliteit.
Tegenwoordig gaat het erg goed en kan ze vrijwel alle soorten hooi eten. Ik heb vooral geprobeerd die darmen gezonder te krijgen.
Altijd op gras zou alleen kunnen als ze endurance loopt..... anders gaat het mis ben ik bang :-(

Ja ik hoop dat dit een 'tijdelijke' oplossing is en dat na anderhalf jaar 'revalideren' de darmen wel weer hooi aan kunnen, maar nu zit er echt niks anders op. En revalideren lukt niet met 5 kg zand in je darmen, en als de boel constant weer wordt opgerekt door voor wat er niet goed door komt...

Ik weet dat het spannend is en dat je het heel strak in de gaten moet houden. Gelukkig is het geen doorvreter en heeft hij ook niet veel aanleg om hoefbevangen te raken. Verder rij ik wel 2 keer per week ongeveer 40 km per dag :P bijna endurance! Verder nog 2 a 3 keer in de bak een goed uur.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:48

tamary schreef:
Je zal ook erg goed moeten kijken naar de grondsoort, want op klei hoef je echt niet te proberen in de winter. Zelfs een redelijk droge winter niet. Ook de maat pony maakt het lastig, shet geeft veel minder belasting op het land en dan heb je al meer opties qua grondsoorten. Zelfs zandgrond is opletten nu ook hier trappen ze op sommige percelen de grasmat stuk door de hoeveelheid water die er gevallen is. Ik weet wel dat sommige boeren in de winter vers gras maaien voor hun koeien, is daar niet iets mee te verzinnen eventueel?

Oh dat is misschien nog iets! Hier in de buurt zijn alleen nauwelijks koeieboeren. Maar ik kan wat rondvragen. Gelukkig zitten we hier om de meest zandgrond rijke bosgrond van heel Nederland wat betekent geen plassen/ drassigheid en ook niet super vet gras omdat de grond vrij arm is... Dat is een klein voordeel. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:49

Fijn :-) Dat klinkt alvast goed......

Er zijn trouwens 2 zaken die mijn merrie goed helpen: periodiek een kuur probiotica (Yeasacc) en tegenwoordig een bijna miraculeuze opleving door Esparcette..... echt wonderlijk is dat, een normale buik ipv zo'n zwangerschapspens.
Dat zand komt me helaas ook erg bekend voor.
Zorgt dat je, wanneer ze op zandgrond grazen, regelmatig psylliumkuurtjes doet.

Succes!!!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:56

Ninx schreef:
Fijn :-) Dat klinkt alvast goed......

Er zijn trouwens 2 zaken die mijn merrie goed helpen: periodiek een kuur probiotica (Yeasacc) en tegenwoordig een bijna miraculeuze opleving door Esparcette..... echt wonderlijk is dat, een normale buik ipv zo'n zwangerschapspens.
Dat zand komt me helaas ook erg bekend voor.
Zorgt dat je, wanneer ze op zandgrond grazen, regelmatig psylliumkuurtjes doet.

Succes!!!

Jaaa ik heb ook al 2 maanden Yeasacc kuur erop zitten! En inderdaad de psyllium husk (werkte trouwens erg goed, bakken met zand kwamen mee met de mest voor de kuur en meteen na de psyllium kuur in Utrecht was er geen zand te zien op de foto's). Misschien maar even doorgaan met de Yeasacc nu het gras-dieet zo goed aanslaat...

Oh, en even opzoeken wat Esparcette is. Klinkt als een wondermiddel :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:10

mijn merrie had ook zo'n enorm opgeblazen buik alsof ze drachtig was. Waardoor kwam /komt dat bij jullie paarden?
In de zomer heb je met 0,75 ha waarschijnlijk voldoende gras. In de winter heb je veel meer nodig omdat het gras dan minder tot niet groeit. Met wat pech vertrappen ze dan ook meer.

in plaats van alles zelf willen hebben is het handiger wanneer je in de winter extra land mag gebruiken of om mag weiden-door kunt schuiven naar een nieuw stuk. Denk dat je al snel 1,5-2ha droog land nodig hebt in de winter als je weinig tot geen ruwvoer bij wilt geven.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-02-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:26

joyce B schreef:
mijn merrie had ook zo'n enorm opgeblazen buik alsof ze drachtig was. Waardoor kwam /komt dat bij jullie paarden?

Mijn paardje heeft waarschijnlijk in zijn vorige leven een zware worm infectie oid gehad. Zijn dikke darm wand is verdikt wat veelal wijst op chronische beschadiging en dus littekenweefsel. Daardoor is de peristaltiek niet goed meer en blijft het hooi te lang in de dikke darm hangen. Als er aan de voorkant dan meer ingaat dan dat er aan de achterkant uitkomt krijg je een ophoping terwijl je paard wel 'gewoon' mest. Die van mij lag ook veel op zijn zij omdat hij zo een last had van de druk van die volle darmen, en moest heel vaak plassen omdat de dikke darm op zijn blaas drukte. (Dat is alleen bij ruinen geloof ik)

Hoewel de meeste paarden juist opgeblazen raken van gras is mijne er juist een stuk fitter van geworden! Voor het eerst in de kliniek woog hij 560 kg en kon je zijn achterste ribben zien. Na een week op gras (na al de mislukpogingen van de verschillende diëten) weegt hij nog 510 kg mét spek op de ribben en weer mooi iets 'gevallen' bij de flank! Logisch dat hij steeds koliek had :')

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:27

Vet off-topic trouwens, maar super bedankt voor alle andere tips en opties die jullie geven! :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:23

Ziezo_X schreef:
Ah ja hier spraken ze ook over een hectare per paard ongeveer. Dan weet ik een beetje waar ik naar moet zoeken.

In de kliniek in Utrecht zeiden ze dat een paard opzich prima het hele jaar door op gras kan als ruwvoer/vezel-voorziening voor de darmen (ipv hooi), maar dat er in de winter inderdaad voldoende multi-vitaminen en krachtvoer bijgevoerd moet worden als de voedingsstoffen in het gras laag worden. Dat is voor mij geen probleem!

Hopelijk kan het overschot in de zomer opgespaard worden voor de winter door stukken af te zetten en met strookbegrazing. Wordt nog iets een avontuur!

Het gras wat niet gegeten wordt in de zomermaanden is in de winter niet echt geschikt als voeding. Dan zul alsnog ruwvoer bij moeten voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:47

Ziezo_X schreef:
Ninx schreef:

Ja ik hoop dat dit een 'tijdelijke' oplossing is en dat na anderhalf jaar 'revalideren' de darmen wel weer hooi aan kunnen, maar nu zit er echt niks anders op. En revalideren lukt niet met 5 kg zand in je darmen, en als de boel constant weer wordt opgerekt door voor wat er niet goed door komt...

Ik weet dat het spannend is en dat je het heel strak in de gaten moet houden. Gelukkig is het geen doorvreter en heeft hij ook niet veel aanleg om hoefbevangen te raken. Verder rij ik wel 2 keer per week ongeveer 40 km per dag :P bijna endurance! Verder nog 2 a 3 keer in de bak een goed uur.

en zand krijg je niet weg zonder hooi....wat een moeilijk geval. ;(

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:49

Dat is het zeker :(:)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:04

friesiszwart schreef:
Ziezo_X schreef:

Het gras wat niet gegeten wordt in de zomermaanden is in de winter niet echt geschikt als voeding. Dan zul alsnog ruwvoer bij moeten voeren.

Nee het gaat echt om de vezels in het gras als 'ruwvoer', en zeker niet om de voedingsstoffen. Tekort aan voedinstoffen is goed op te vangen met krachtvoer!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:16

Ziezo_X schreef:
Shirley schreef:

Alles geprobeerd ): heel nat fijn kuil, voordroog, grasmix en lucerne, met hele kleine beetjes opgebouwd, allemaal geen succes. Ruwvoer vervangen door HAP brok en/of seniores priores, maar dat is echt een drama. Wat krijg je daar een ongelukkig paard van |(

Waarschijnlijk gaat het wel goed als het deel gras deel fijn kuil wordt in de winter, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Hij krijgt een shetlander-maatje (waarschijnlijk een met hetzelfde eetprobleem!). Dus 1.1 hectare dan :')

Ik heb sowieso 2 'back-up' weides bij vrienden waar ze zouden mogen staan. Maar dat is vrij ver van mijn huis en met weinig beschutting. Het mooist zou zijn als ze niet teveel hoeven te verhuizen! Uiteraard ben ik op zoek naar een zo groot mogelijk stuk... Alleen wel goed om te weten wat het minimum zo om en nabij is.

Een shetlander eet ook heel wat gras hoor, ik zou kijken voor minstens 1,5 tot 2 hectare. Groter is altijd beter, maar waarschijnlijk moeilijk te vinden. Of je zou 2 aparte weilanden moeten vinden waar je een zomer en winter weide van kan maken.