Fries wordt bruin door zweet..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChanZFries

Fries wordt bruin door zweet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:41

Hallo allemaal,

Mijn fries heeft deze winter een vrij dikke wintervacht gehad. Na een halfuurtje stappen was hij dan ook al helemaal nat van het zweet. Uiteraard met zweetdekens weer netjes droog op stal gekregen.
Overdag staat hij onder een deken en omdat er ook vrij weinig zon is in de winter vroeg ik me af hoe het komt dat mijn fries nu al ontzettend bruin is.
Ik denk dat ik het weet, vandaar eerst het verhaal over het zweet. In zweet zit veel zout, en zout is van nature een bleekmiddel. Kijk maar naar je eigen haar, op strand eerst in het zoute water en daarna in de zon liggen bakken. Gegarandeerd dat je coupe een paar tinten lichter is geworden.
Een kleine toevoeging, hier in de buurt is een vrouw met een fries, heeft ook een dikke wintervacht maar er wordt nooit op gereden/gelongeerd etc. Deze fries zweet dan ook minimaal en is nog steeds pikzwart.
Nu denk ik dat het ook wel ligt aan of je fries van zichzelf al wat trekken heeft naar het bruinere kleurtje.

Zijn er meer mensen bij wie er nu misschien een lampje gaat branden? En weten jullie een manier om hem terug zwart te krijgen? Er zijn mensen die zweren bij een bepaald soort vitamine door het voer, al geloof ik hier zelf niet helemaal in. Of gebruik je colour shampoo?
Dit geldt uiteraard niet alleen voor friezen, maar ook voor andere zwarte paarden/pony's.

Anoniem

Re: Fries wordt bruin door zweet..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:45

Sommige friezen zijn niet zwart maar heel donkerbruin van kleur. Die van mn vriend is in de zomer zelfs gewoon echt donkerbruin, terwijl die van mij het hele jaar door gitzwart is. En die van mij zweet het meeste van de 2.
Ik denk dus dat jij ook een bruin exemplaar hebt ipv een git-zwarte fries.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:47

Ja daar zat ik dus zelf ook aan te denken, maar afgelopen twee jaar was hij ook gitzwart. Dit is echt het eerste jaar dat hij bruin wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:49

Was hij ook in de zomer gitzwart? Als veel zwarte paarden verbleken door de zon?
Al is het maar een bruine gloed die ze dan krijgen?

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:51

Ook in de zomer bleef hij zwart, met erge vliegen/dazen invasies stond hij onder een vliegendeken, anders gewoon zonder deken in de wei.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:59

Shanna schreef:
Sommige friezen zijn niet zwart maar heel donkerbruin van kleur. Die van mn vriend is in de zomer zelfs gewoon echt donkerbruin, terwijl die van mij het hele jaar door gitzwart is. En die van mij zweet het meeste van de 2.
Ik denk dus dat jij ook een bruin exemplaar hebt ipv een git-zwarte fries.

Volgens mij zijn ze in de basis gewoon zwart hoor. Dat kan je genetisch aantonen. Er zijn gevallen bekend van vosse Friezen. De kleuren vos en zwart liggen genetisch gezien heel dicht bij elkaar, maar vos is recessief, dus de kans dat het openbaart is heel erg klein.

Mijn Fries is behoorlijk zwart. Hartje zomer alleen wat gespleten haarpunten waaraan je kan zien dat hij in de zon staat en heeft gezweet. Terwijl de andere Fries op stal gewoon compleet bruin was! In de eerste instantie dachten we aan zon + zweet, hij droeg namelijk geen deken (mijne ook niet). Haren waren ook wat lang en stonden regelmatig wat omhoog. Paard wilde ook niet echt bijkomen, ondanks het gras en extra voer.
Toen hij supplementen kreeg, op basis van uitgebreid bloedonderzoek, werd hij binnen 2 weken weer prachtig zwart! Kwam daarnaast ook weer gewoon bij in gewicht.

Dus als hij anders met hetzelfde werk ook zwart bleef, en je meerdere dingen opvallen, zou ik even verder kijken... Ik vind het namelijk best bijzonder dat een zwart paard in de winter bruin wordt. Ik ken wel zwartbruine paarden (warmbloeden) die in de zomer zwarter dan zijn in de winter, maar die kleur is ook heel erg anders. Daarbij zweet de mijne ook regelmatig heel erg, maar wordt die er ook niet bruiner door in de winter. Lijkt dezelfde behandeling als bij jou. Thuis met zweetdekens op stal (stal is gesloten dus aardig warmer dan buiten) en de volgende ochtend weer een winterdeken op als hij droog is.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:12

Het verbaasde mij ook erg. Voor de rest is hij gewoon gezond. Dierenarts komt hem regelmatig checken, is goed op gewicht, enz. Hij is momenteel al erg aan het verharen en ik denk rond 2/3 uit zijn vacht.
Ik neem aan dat de supplementen speciaal voor hem waren na het bloedonderzoek? Of waren de supplementen over het algemeen gewoon goed?
Ik vind het niet erg dat hij bruin wordt, hij blijft even lief en knap uiteraard, maar aangezien we shows rijden zou het zwarte kleurtje toch weer leuk zijn!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:17

ChanZFries schreef:
Het verbaasde mij ook erg. Voor de rest is hij gewoon gezond. Dierenarts komt hem regelmatig checken, is goed op gewicht, enz. Hij is momenteel al erg aan het verharen en ik denk rond 2/3 uit zijn vacht.
Ik neem aan dat de supplementen speciaal voor hem waren na het bloedonderzoek? Of waren de supplementen over het algemeen gewoon goed?
Ik vind het niet erg dat hij bruin wordt, hij blijft even lief en knap uiteraard, maar aangezien we shows rijden zou het zwarte kleurtje toch weer leuk zijn!

Verharen is op zich niet zo gek. Doen ze bij ons nog niet, maar zal vast ook binnenkort van start gaan.
De supplementen waren speciaal afgesteld op het bloedonderzoek ja.

Is de wintervacht dit jaar dikker dan andere jaren? Omdat je het zo specifiek noemt. Dat zou ik dan wel weer een beetje vreemd vinden. Maargoed, ik ken je paard niet, jij kent je paard het allerbeste. In het geval van het paard bij ons op stal was het gewoon overduidelijk.

Edit: Ik kan me heel goed voorstellen dat je hem voor shows liever weer zwart ziet! Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen wat mij betreft ;)

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:26

Hij heeft eigenlijk altijd wel een flinke wintervacht, wat overigens niet met dekens te voorkomen is. Maar de wintervacht is zeg maar wel goed verdeeld over zijn lijf. Soms zie je bij paarden enorm lange haren op de rug, wat een teken kan zijn van een niet zo goede gezondheid. Dit is bij hem niet zo het geval.
Voorgaande jaren heb ik hem in vergelijking met dit jaar wel minder laten werken in de winter omdat mijn eigen gezondheid dat toen niet toe liet. Vandaar dat ik zat te denken aan het zweten.

Wat lief! Soms krijg je een boze menigte achter je aan omdat je "niet van je paard zou houden als hij niet op zijn mooist was". Het is en blijft mijn maatje, wat voor kleur dan ook haha.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:37

Mijn zwart bonte pony is nu ook een bruin bonte, bij haar komt het omdat de verhaarperiode eraan komt.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:52

Mijn fries is in de zomer ook redelijk bruin, je kan ook precies zien waar hij zweet, daar is hij ook lichter. Hij heeft de aftekening van zijn hoofdstel en zadel in een lichtere kleur op zijn vacht, dat zijn ook de plekken waar hij erg zweet. Door zweten komt het bij mijn paard zeker, in combinatie met zon denk ik, maar ook is hij niet gitzwart in de zomer. Nu is hij geschoren, dus zie je het niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:43

Mijn paarden blijven zwart ook in de zomer. Als zij gezweet hebben (bij het werk) dan spuit ik het paard af.
Hierdoor krijg je zoals Levant aangeeft niet de aftekening van het hoofdstel en zadel te zien.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:52

Interessant topic! Bij ons worden ze altijd even bruin, gezweet of niet. Maar de twee die we nu hebben lopen hebben ook bruine plukken in de manen, en een heel klein beetje een bruine gloed, maar bijna niet...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:02

Zeewier voeren voor pigment en een diepere zwarte kleur!!! Evt met lijnzaadolie voor een nog diepere glans!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:17

Ik spoel hem ook altijd af na het rijden, maar dat maakt niet veel uit. Hij krijgt linamix en pavo vitamine brok, dat is dus ook goed voor zijn vacht. Overigens glans hij wel enorm, alleen met bruine plekken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:21

Ha ha, als ie straks weer verhaard is is ie weer even zwart, tot hij weer bruin verkleurd is in de zon. En dan weer verhaart weer even zwart en dan weer bruin.

Heb geen Fries wel een zwarte die 2 x zeg 3 wkn van het jaar zwart is en dan wordt ie weer bruiner, kan er prima mee leven, is nou een maal zijn vachtstructuur.
Google maar eens op zomerzwarte.

Zweet en zon doet ze nog eerder verkleuren als je pech hebt. (in de zomer kan je afspuiten na het werk, in de winter misschien wel of niet afh. van je stal. Maar geeft geen zwart garantie).

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:40

Mijn Fries was altijd zwart, die van een vriendin van mij was altijd zomers middenbruin. Ze voerde er zeewier tegen maar ik heb nooit gezien dat het helpt. Ik denk toch iets erfelijk bepaald. Mijn Fries was al wel vrij jong grijs aan het worden op zijn hoofd, terwijl de rest dus gitzwart was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:56

Mijn zwarte lusitano wordt rond de ruiperiode altijd bruiner, en als hij dan door de rui heen is is hij weer echt zwart.
Door de zon bleekt hij ook wel iets en op de plekken waar hij in de zomer veel zweet.
Ik merk dat het met voeding ook wel wat verschil kan maken, qua vitamines en mineralen, of ze echt zwart blijven.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:07

Die van mij is bijna altijd bruin want winter word ze geschoren en zomer door en zweet en de zon, ze word weer zwart zodra ze nieuw haar krijgt ik dacht dat het ook wel in de gene zit. Maar mij maakt het ook niks meer uit ik ga geen suplementen er voor voeren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:23

die van mij is ook na het scheren wel echt gitzwart gebleven

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:43

Nouvel schreef:
die van mij is ook na het scheren wel echt gitzwart gebleven

Ja die van mij ook.. de eerste keer deze winter.. :+ :D Na de 2e x was ie weer bruin.
Maar heb hem andere jaren met vaker scheren wel eens zelfs caramel gehad (donker caramel dat dan weer wel :+ )
Gewoon genetisch dingetje, niets aan te doen.
Netzoals dat ik 1 paard heb met giga staart en manen van soort dikke bezemharen en de andere maar weinig heeft en van breek snel kwaliteit.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:42

Heeft met pigment te maken door zonlicht is mij verteld. :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:02

Zweet bijt kleur uit. ( net als zon)Om het te voorkomen, kun je dus het beste nadat je paard heeft gezweet, goed afsponzen of spuiten. Maar het zal ook zeker per paard verschillen, dus genetisch, of het haar snel uitbleekt, net als mensen die blonder zijn in de zomer..

Delphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:31

Wat Pocca_Locca zegt inderdaad, goed afspoelen na het werken. Mijn Fries is ook wat bruiner van kleur maar spoel haar altijd even af, heb ook een 'zwarte paardenshampoo' voor haar en dat lijkt te werken. Ze wordt er alleen niet egaal zwart van maar een beetje vlekkerig.