Klagende buren mesthoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Klagende buren mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:51

Ja hoor, vanmorgen was het weer zo ver: klagende buren over onze mesthoop.
Altijd hetzelfde liedje als het begin februari is, vlak voordat de mest uitgereden kan worden.
Wie kan mij vertellen wat de officiële regels zijn omtrent mesthopen?
We gaan hem in ieder geval afdekken totdat de container zeer binnenkort leeggehaald wordt.
Is dit eigenlijk voldoende? Of kunnen we dan nog een boete krijgen ?
We hebben overigens 4 pony's beneden de 1.45m en 3 e-pony's lopen momenteel.
Wie kent dit mesthoop probleem en heeft overlast van elk jaar weer klagende buren?

Femke_Tweety

Re: Klagende buren mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:53

Beetje weinig van te zeggen zo.

Hoe groot is de mesthoop. Hoe veel geur komt ervanaf. Loopt er van die vieze bruine zeiksmurrie onder uit, of is het vloeistofdicht. Is het stro, vlas, zaagsel. Hoe dicht ligt de mesthoop van de dichtstbijzijnde buren vandaan. Ligt hij erg in het zicht, of meer afgeschermd.
Etcetera etcetera..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:54

Waar klagen ze precies over?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:55

De mest opslag moet een vloeistof dichte bak zijn die aan 3 kanten is omsloten. Of je af moet dekken dat hangt van je gemeente af.
Waar klagen de buren precies over? Stank? Ligt de mesthoop ver genoeg van hun huis?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

Algemene regel:

Mest mag nooit overlast veroorzaken in de vorm van stank of insecten.
Volgens een landelijke regel mag buiten de bebouwde kom niet meer dan tien kuub mest in de open
lucht worden opgeslagen. Binnen de bebouwde kom geldt de plaatselijke APV.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:00

De mesthoop moet op minimaal 50 meter afliggen van de woning van de buren.
Zolang ze niet klagen is er niets aan de hand natuurlijk, maar als ze de gemeente gaan inschakelen moet deze handhaven en zal je hem moeten verplaatsen (mits de afstand minder is).

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:02

Dat is per gemeente verschillend. Ik heb nl gebeld en daar is mij aangegeven dat zolang ik particulier paarden hou er geen regels zijn m.b.t. afstand tot de erf grens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:03

Brainless schreef:
De mesthoop moet op minimaal 50 meter afliggen van de woning van de buren.
Zolang ze niet klagen is er niets aan de hand natuurlijk, maar als ze de gemeente gaan inschakelen moet deze handhaven en zal je hem moeten verplaatsen (mits de afstand minder is).

Is per gemeente verschillend. Die regel geldt in mijn gemeente niet namelijk.

Ts, even je apv erop naslaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:04

Is sinds enkele jaren wettelijk landelijk geregeld (buitengebied).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:06

Ook voor niet beroepsmatige houders? Heb je een link? Want ik ken het niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:06

Regels hangt ook van je gemeente af, bel ze zelf even. Wanneer je mest mag uitrijden schijnt ook opgetrokken te gaan worden tot 15 feb of zelfs 1 maart. Afgezien daarvan kan je in grote delen van Nederland nu niet met zware machines het land op ivm nattigheid (Er staan hier nog/alweer plassen op percelen waar ik dat in die 7-8 jaar hier nog nooit gezien heb). Normaal zie je 1 feb ook al alles actief met injecteren, etc. maar nu is het nog erg rustig hier. Van een afgedekte mesthoop heb je trouwens geen last (voor uitzicht kan je er een haagje voor planten tussen hoop en buren) en bij genoeg zon komt er ook snel mooie compost onder vandaan (zomer binnen 6 maanden enkel door afdekken met zwart plastic).

Als ze moeilijk willen doen, dan vinden ze altijd wel wat. Zoek de regels goed uit, kijk eens vanuit hun richting naar wat er zichtbaar is (en of er insecten overlast is + windrichting) en zet daar een natuurlijke barrière tussen zodat ze 1 geheel natuurlijk uitzicht hebben. Meer dan dat kan je eigenlijk niet en als er al jaren geklaagd wordt, betwijfel ik of overleg mogelijk/verstandig is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:10

Er is natuurlijk wat is de wet, maar er is ook wat is redelijk.
Als je elk jaar klagende buren hebt kan het misschien zo zijn dat het ook overlast veroorzaakt voor ze.

Ben je in de mogelijkheid het anders op te lossen waardoor er geen overlast voor je buren ontstaat?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:14

misschien hebben jou buren ook wel een reden tot klagen , en het is dan nog netjes dat ze dit bij jou doen en niet bij de gemeente .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:14

elke keer in februari..

zou het een optie zijn om het misschien wat eerder uit te laten rijden..
of bijvoorbeeld nog aan het einde van de zomer?

want blijkbaar zit er gewoon net te lang tussen als het elke keer rond dezelfde tijd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:16

Die van ons wordt elke maand of om de 2 maanden geleegd en wij hebben 1 [ras], 1 Fries en 2 [ras] waarvan 1 een veulentje. :o
Dat gaat al stinken als hij bijna vol is, dus 1 keer per jaar met die hoeveelheid paarden lijkt me niet al te fris, zeker als het niet is afgedekt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:32

Je kunt ook veel mest kwijt in je tuin als 'mest' voor je struiken. Scheelt een berg in je mesthoop ;-)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:27

Afdekken heeft voornamelijk als doel (wanneer het verplicht is in vergunningen) om inregenen/uitspoelen te voorkomen ... niet zozeer om reuk te verminderen.

Hoelang zit je mesthoop? begin je pas met stapelen vanaf 1 september of zit dit echt een heel jaar?
In dat laatste geval kan ik me inderdaad ook wel voorstellen dat er geuroverlast plaats gaat vinden.
En hoe heb je je mest nu opgeslagen? In een container maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Is deze vloeistofdicht rondom (ook waar de wanden de bodem raken?)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:51

de officiele wetgeving hangt ervan af of je een inrichting (bedrijf) bent of niet.
Wanneer je precies een inrichting bent of niet is erg moeilijk te bepalen en zal dus door elke gemeente anders bepaald worden.

Even 'gemakkelijk' gezegd:
Als je een inrichting bent en je mestopslag is groter dan 3 m3, dan moet de vaste mestopslag voldoen aan het volgende:
hij moet 100m van een geurgevoelig object die binnen de bebouwde kom is gelegen en 50m van een object buiten de bebouwde kom. ook moet hij 5m vanaf een sloot o.i.d. liggen.

de opslag mag boven een absorberende laag van tenminste 15 cm en is dan afgedekt.

of het moet bovenop een vloeistofkerende voorziening geplaatst worden en het weglopende mestvocht moet opgeslagen worden in mestdichte voorziening.
Heb je geen opslag voor het mestvocht, dan mag je het afdekken.

Heb je geen inrichting dan moet je voldoen aan de wet bodembescherming en die geeft aan de je de bodem niet mag vervuilen. Hoe je het doet maakt niet uit, als er maar geen mest of mestvocht in de bodem loopt.

Ik zal vast een artikel/ voorschrift vergeten hebben, maar dit zijn de algemene regels..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:45

Wiesje schreef:
Afdekken heeft voornamelijk als doel (wanneer het verplicht is in vergunningen) om inregenen/uitspoelen te voorkomen ... niet zozeer om reuk te verminderen.

Hoelang zit je mesthoop? begin je pas met stapelen vanaf 1 september of zit dit echt een heel jaar?
In dat laatste geval kan ik me inderdaad ook wel voorstellen dat er geuroverlast plaats gaat vinden.
En hoe heb je je mest nu opgeslagen? In een container maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Is deze vloeistofdicht rondom (ook waar de wanden de bodem raken?)

ook vanaf 1 september is het prima mogelijk in mijn ogen..

als je bijvoorbeeld de paarden op stro hebt staan en dus ook redelijk wat stro hebt liggen, laat dat heel wat 'ruimte' tussen de mest.. waardoor er meer ruimte is voor bacteriën, rot en schimmel vooral als hij bijvoorbeeld niet bijeen gedrukt wordt en veel losse hopen bevat. als de buren dan niet al te ver en vooral onderwinds liggen, dan kan ik mij goed voorstellen dat het flink stinkt.

bij ons wordt denk ik 4x per jaar of zo opgehaald, en ze staan op vlas dat gepot wordt met twaalf paarden.. de mesthoop wordt hier echt super netjes gehouden.. is gewoon een 'blok' bijna wat er ligt. bovenop zie je wel losse keutels met een beetje vlas.. maar de ondergrond lijkt bijna gewoon grond..
je ruikt m ook vrijwel niet. wanneer je er direct naast staat natuurlijk wel. maar een meter of 10 ervandaan ruik je niet echt wat noemenswaardigs. Heb wel eens gezegd, het lijkt wel een stukje trots wat ze eruit halen om m er netjes bij te hebben liggen.

ik weet niet hoe het bij TS erbij ligt, maar ik denk dat er een hoop factoren meespelen ook buiten of het vaak geleegd wordt of niet.. Als het niet weggehaald kan worden, is er misschien nog winst te halen in de wijze hoe de mest bewaard wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:50

Sleeper schreef:
Waar klagen ze precies over?

Dat is ook het eerste wat ik dacht.

Een mesthoop ruik je niet, totdat je er wat mee gaat doen. Hier ruik je hem absoluut niet totdat ze hem leeg halen en dan is het maar zolang als ze aan het kranen en scheppen zijn, dus hooguit 15 tot 20 minuten. Als bij mij de buren gaan gieren zit ik langer in de stank.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:53

Apart wel, dat bij de meesten de mesthoop gaat stinken naarmate hij langer ligt. Hier juist niet. Ik ruik alleen de versgelegde hopen. En dan nog niet eens erg. Ligt op 20 m van ons slaapkamerraam en mijn reukvermogen is echt prima, maar ik ruik vrijwel nooit iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:03

Hier ruik je het op bepaalde dagen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:10

mysa schreef:
Apart wel, dat bij de meesten de mesthoop gaat stinken naarmate hij langer ligt. Hier juist niet. Ik ruik alleen de versgelegde hopen. En dan nog niet eens erg. Ligt op 20 m van ons slaapkamerraam en mijn reukvermogen is echt prima, maar ik ruik vrijwel nooit iets.

Maar waarschijnlijk ruik je ook je jas niet als hij in de gang hangt en dat een normale geur is. Maar mensen zonder paarden ruiken dat wel degelijk en kunnen zich daar ook aan storen.

Maar ik ken de situatie bij TS niet verder hoor ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:16

Polly schreef:
Maar waarschijnlijk ruik je ook je jas niet als hij in de gang hangt en dat een normale geur is. Maar mensen zonder paarden ruiken dat wel degelijk en kunnen zich daar ook aan storen.

De visite die hier komt ruikt de mesthoop ook totaal niet en dat zijn vaak mensen die geen paarden hebben of gewend zijn. Daar vroeg ik het in het begin juist aan omdat je geen gezeur wil met je buren.

Wij slapen aan de voorkant van het huis, logeerkamer is boven ook aan de voorkant van het huis. Mijn zwager is nu hier 2 maanden en heb het wel eens aan hem gevraagd of hij de mesthoop ruikt dit voor het huis bij de oprit zit, maar hij ruikt hem nooit.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:21

Ik ruik mijn jas wel, Polly. Die stinkt naar nat paard en hond. :)