Ezels extra tips? :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardtje12

Ezels extra tips? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:34

Hoi,

Ik wil misschien een ezel nemen en daar had ik nog een paar vraagjes over.
1. Kan je met een ezel vrijheidsdressuur doen? Zo ja wat mag wel en wat niet? :)
2. Is het erg als je ezel een ander weidevriendje heeft als een ezel zoals schapen of herten?
3. Hoeveel kan een ezel dragen qua gewicht?
4. Moet een ezel het hele jaar door hooi? (we hebben zelf 2 grote weien)
5. Hoe vaak moet je een ezel bekappen en is dat duur voor een ezel?
6. Mesten ezels veel of net zo veel als bijvoorbeeld een schaap?
7. Is het balken erg hard of valt het mee?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Groetjes

(Ik hoop niet dat dit allemaal al is gevraagd als je zelf ezels hebt en veel ervaring stuur me dan gerust een privé bericht)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:48

Je kunt prima met ezels vrijheidsdressuur doen maar besef dat ezels wel anders denken als paarden.

Ezels zijn kudde dieren en een schaap is geen ezel dus eigenlijk moeten ze een ezelvriendje hebben, zelfs een pony is niet echt hetzelfde.

Het hangt van de grote van de ezel af hoeveel hij kan dragen.
Ga uit van 20 % van zij lichaamsgewicht.

Een ezel is een sober dier dus heeft niet zoveel nodig, een rijke wei is gauw teveel voor een ezel dus hou het goed in de gaten.

Een ezel moet net zo vaak bekapt worden als een pony, 4 x per jaar en het kost net zoveel als een pony.
Niet iedere smid wil ezels doen.

Ezels mesten meer als een schaap, ongeveer net zoveel als dezelfde maat pony.

Ezels alleen zullen waarschijnlijk meer balken als 2 ezels samen en verder kunnen ze behoorlijk herrie maken maar hangt het af van de omstandigheden of ze het ook doen.

Je hebt vele maten en soorten ezels, ga anders eens bij een ezel opvang kijken .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:51

En niet te vergeten, ze kunnen heel slecht tegen regen, een schuilstal/ stal is heel belangrijk.

Laat ze ook controleren op longwormen.

Love_Laugh

Re: Ezels extra tips? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:55

Een andere ezel erbij is wel belangrijk.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:55

paardtje12 schreef:
Hoi,

1. Kan je met een ezel vrijheidsdressuur doen? Zo ja wat mag wel en wat niet? :) Ja , alles wat je bij een paard ook kan doen.
2. Is het erg als je ezel een ander weidevriendje heeft als een ezel zoals schapen of herten? Ja. Ik zou een ezel altijd met een andere ezel zetten.
3. Hoeveel kan een ezel dragen qua gewicht? 40 kg ongeveer. Groter ezels kunnen meer dragen dan kleine. Onthoud wel dat een ezel veel minder dan een paard kan dragen.
4. Moet een ezel het hele jaar door hooi? (we hebben zelf 2 grote weien) In de zomer niet, dan heeft een ezel genoeg aan gras. Mocht er in de winter geen gras staan zou ik wel hooi bijvoeren.
5. Hoe vaak moet je een ezel bekappen en is dat duur voor een ezel? Net zovaak als een paard. Net zoals het bij elk paard verschillend is hoevaak hij per jaar naar de smid moet is dat bij ezels ook zo denk ik.
6. Mesten ezels veel of net zo veel als bijvoorbeeld een schaap? Net zovaak als een pony.
7. Is het balken erg hard of valt het mee? Het is behoorlijk hard. Je kan het van een grote afstand al flink horen.

Groetjes

(Ik hoop niet dat dit allemaal al is gevraagd als je zelf ezels hebt en veel ervaring stuur me dan gerust een privé bericht)

Ik ben geen ezel-expert , dus verbeter me als ik het verkeerd heb !
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 03-02-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:57

Mijn idee kan je beter eerst eens goed inlezen en op bezoek gaan bij ezels. Jou vragen zijn meer basiskennis dan extra info eigenlijk..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:59

Op alle wormen maar longworm is inderdaad de gevaarlijkste.

Ze kunnen niet tegen regen, hun vacht is niet waterdicht dus ze moeten een stalletje hebben.

En dan komt weer het probleem als een schaap hun maatje is, die blijft gewoon buiten staan en met een beetje pech laat de ezel zich dan verregenen omdat hij niet alleen in stal wil staan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:03

Bel of mail eens naar Stichting de Ezelshoeve, zij kunnen je perfect advies geven en hebben ook herplaatsers waardoor ze kunnen kijken naar ezeltjes (tjes ja, want je moet er minimaal 2) die bij jou passen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:07

Betreft het vrijheidsdressuur, bedenk je even dat een paard een vluchtdier is en een ezel niet. Een ezel valt aan op het moment dat hij zich bedreigd voelt. Niet onbelangrijk om te weten bij vrijheidsdressuur.

En over het balken, dat kan variëren van normaal tot gigantisch hard en in een straal van kilometers hoorbaar :') :') :')

Verder zou ik een keer bij een ezel opvang gaan kijken. Ben je wel eens in aanraking geweest met ezels?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:09

misschien klinkt het een beetje dom, maar is het geen idee om te kijken of de dichtstbijzijnde kinderboerderij geen ezeltje heeft? dan kun je vragen of je hem mag verzorgen. zo kun je kijken of zo'n beestje je bevalt :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:14

Beste ts.. een ezel is niet te vergelijken met een paard, pony of schaap.
Een ezel is een sober dier.Dus behoeft geen volle wei.. beter zelfs van niet. Maar liever een lange stengelige wei. Paardenvoer is niet goed voor een ezel! aangezien de behoeftes anders liggen.
Een hoefsmid moet echt wel ervaring hebben met ezels, aangezien ze een andere stand hebben en een ander hoefbeleid.
Een ezel is slim, zomaar truckjes leren is dus niet zomaar.. dat kost moeite. Een paard is volgzaam. Een ezel is niet te trainen zoals een paard. Dan kom je bedrogen uit.
Uiteraard is een ezel niet dom, maar vergt een andere aanpak al een redelijk volgzaam paard.
Balken is hard soms. Wij mensen verschillen ook qua volume. Zo ook met ezels.
Wat erin gaat komt eruit, dus als een paard/ ezel/pony 15 kg hooi eet.. komt dat er na gebruik uit. Eet ie 5 kg hooi komt dat er ook uit.. maar de hoeveelheid is veel minder. Denk er wel om dat een ezel een sober dier is en dus geen brok en 1e snee hooi nodig heeft. Aanpassen en inlezen. Ga s naar de bieb.. google eens... ezel versus paard.. 2 verschillende dieren!

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:32

Ik doe vrijwilligerswerk bij een vrouw met ezels, en heb daar aardig wat geleerd over deze prachtige dieren. Je zou zo iets volgens mij ook bij de Ezelshoeve kunnen doen?

Maar ik zal je vragen even beantwoorden.

Een ezel hoort altijd met een soortgenoot. Dit is hetzelfde als dat een paardje alleen komt te staan.

Aan hooi hebben ze in principe genoeg. Gras is vaak véél te vet voor ze. Waar ik werk krijgen de ezeltjes 4 grote hooinetten overdag (2 grote, 2 kleine ezels) en 's avonds krijgen de kleintjes nog een half netje en de grote een hele.

Een schuilstal/stal is echt een must. Hun vacht kan niet goed tegen water.

Verder 'rijd' er niemand op de grote ezels. Wel worden er soms kinderen met geestelijke problemen uitgenodigd om een rondje te stappen. Maar allemaal niet meer dan 40kg (op de grote ezels).

Vrijheidsdressuur kan je wel doen. Let wel, als een ezels inziet, wat heeft dit voor nut? Ze het eigenlijk niet doen. Bij dwang misschien wel, maar wij doen niet aan dwang ;).

Ik vind het hele gave beesten. Misschien nog wel qua karakter leuker dan (sommige) paarden :).

Voor vragen mag je me altijd een pb sturen! :D

edit: ze hebben ongeveer (volgens mij, nooit helemaal opgemeten) 10*20 aan gras. De rest (ongeveer een weiland) is betegeld of vol gestort met zand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:50

Daim dat is wel een erg klein stukje wei , mijn kippenwei is 2 x zo groot!

Ezels kunnen juist behoorlijk wat gewicht dragen, meer als paarden in verhouding omdat hun rugspier taaier en sterker is als bij een paard.
Verder heb je ezels tot ruim maat 1.60 stokmaat dus daar kun je echt wel op rijden maar die komen in Nederland niet zoveel voor al kende ik iemand die er twee uit een opvang hadden en die waren ook ruim boven de 1.50.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:57

spatter schreef:
Daim dat is wel een erg klein stukje wei , mijn kippenwei is 2 x zo groot!

Ezels kunnen juist behoorlijk wat gewicht dragen, meer als paarden in verhouding omdat hun rugspier taaier en sterker is als bij een paard.
Verder heb je ezels tot ruim maat 1.60 stokmaat dus daar kun je echt wel op rijden maar die komen in Nederland niet zoveel voor al kende ik iemand die er twee uit een opvang hadden en die waren ook ruim boven de 1.50.

Het stukje gras is 10*20, hier kunnen ze 24/7 op. Echter is de rest, waar dus geen gras staat, een heel weiland. Alleen is dit dus betegeld. Veel gras (dus onbeperkt) is voor ezels juist niet goed. Dit is in nederland te vet, ag. hier bijna meer dan de helft koeiengras is. Vroeger werden hier alleen maar koeien gehouden (bij ons in de buurt dan hè). Ezels zijn sobere dieren. Alleen hooi volstaat prima. En op zijn tijd natuurlijk lekkere erwten (deze zijn ook goed voor evt. haken aan de kiezen)

En op de rest, wat dus betegeld is lopen ze de gehele dag.

Maar als ik daar dus een hele dag werk, zie ik ze bijna nooit grazen, hier vinden ze het hooi lekkerder denk ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:25

Maar die wei hadden ze ook met gras kunnen zaaien wat wel goed is voor ezels en gewoon weinig bemesten.
Je kunt best een ezelwei te creeren.

Mijn achterbuurman heeft al tig jaar ezels, leuke bonte, en die staan altijd op de wei en dat geeft helemaal geen problemen.
Zijn er zo een stuk of 10 en dan in het voorjaar nog veulentjes.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:35

Dat kan inderdaad. Maar die vrouw zelf woont 'midden' op dat terrein, dus er móet wel een stuk betegeld zijn. En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier graszaad kopen kost echt ónwijs duur hier. Ze heeft geen internet, dus bestellen kan ze niet. Ze hebben wel jaren lang een weide gehad hoor, maar die verhuurt ze nu. Het is ook een onwijze bagger zooi hier, dus betegelen was de beste optie. En als ik die ezeltjes nu zo zie, denk ik niet van: 'goh, die beesten missen dat gras zó erg, zielig...' . Ze eten amper tot geen gras :).

Verder is alles daar keurig hoor! Ze hebben twee rolheuvels, grote plassen om uit te drinken (maar ook gewoon een emmer met water), allerlei takken en kruiden om van te snoepen, speelgoed (jep, ballen e.d. daar spelen ze mee). Het is hier dus echt een paradijsje voor ze :). Afgezien van dat ze geen weide vol met gras hebben. Maar er zijn beestjes die het slechter hebben -O-

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:02

paardtje12 schreef:
Hoi,

1. Kan je met een ezel vrijheidsdressuur doen? Zo ja wat mag wel en wat niet? :)
2. Is het erg als je ezel een ander weidevriendje heeft als een ezel zoals schapen of herten?
3. Hoeveel kan een ezel dragen qua gewicht?
4. Moet een ezel het hele jaar door hooi? (we hebben zelf 2 grote weien)
5. Hoe vaak moet je een ezel bekappen en is dat duur voor een ezel?
6. Mesten ezels veel of net zo veel als bijvoorbeeld een schaap?
7. Is het balken erg hard of valt het mee?
Groetjes

Ik verzorg het ezeltje van mijn schoonvader. Bedenk goed dat je heel veel geduld moet hebben met een ezel! Bij een paard kan je bijvoorbeeld wel even opjagen of corrigeren als ze niet willen lopen. Dat werkt niet bij een ezel zo! Je moet echt hun vertrouwen winnen en ze ervan overtuigen dat het veilig is. Anders gaan ze bijvoorbeeld ergens niet langs. Dat is heel leuk als je is een rondje wil wandelen met ze. |o Wel superleuk is het warme balkende welkom als ze je weer zien. En dat is vrij luid. En zijn echte knuffelaars. :)

Ezeltjes mesten redelijk wel wat, maar ligt eraan hoeveel je ze voert. Ezeltjes houden van schraal eten. Dus een verse groene weide is niet altijd even goed voor ze! Zelfde geld voor vers hooi. In de zomer hoeven je ze bijna niet bij te voeren. Tenzij er niet veel gras staat. Alleen in de winter wat hooi bijvoeren. Eventueel wat ezelbrok, maar het wordt snel teveel. Bekappen ongeveer om de 3 maanden kosten rond de 25 euro per keer. Ligt ook bij welke hoefsmid je gaat.

En gezelschap stellen ezeltjes zeer op prijs. :)) Liefst van een soortgenoot of schaapjes. Herten weet ik niet hoe dat samengaat kwa wormen etc.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:12

Ezel is zeg maar een shet voor gevorderden. Nog eigenwijzer, slimmer en waarom zou ik mij inspannen? houding.

Aangezien je er wat mee wil doen, zou ik eerder naar 2 kleine pony's kijken. Stuk simpeler voor een beginnende eigenaar. Bedenk je wel dat de combi pony & ezel niet aan te raden is, zowel door het verschil in gedrag als longwormen (en ja er zijn ontwormers voor, maar de werking ervan neemt af.)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:58

Nog veel belangrijker . . . de hoeven van de ezel zijn ook niet bestand tegen veel nattigheid en vocht. Het beste zorg je voor zandgrond en eventueel een paddock met stenen. Weidegang gaat wel mits het echt droog is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:22

Zie dat de meeste en beste tips al gegeven zijn :D

Inderdaad, altijd beschikking geven over ruwvoer (grof hooi of stro), ongeacht of ze de wei op kunnen of niet.
Een droge plek om te staan en te rollen.
Een goede, tochtvrije (inloop)stal met droge bodem :j

En absoluut een soortgenoot als kameraad.
Daarmee blijft je ezel een tevreden dier, maar ook een stuk prettiger voor de andere dieren, je buren en jezelf ;)

Wat beweegt je er eigenlijk toe om voor ezels te kiezen in plaats van voor pony's?

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:07

Hier nog een fotootje van Lola. :D Mijn verzorgezeltje. Kon het niet laten. :x

Laat maar is toch ingewikkelder als het lijkt. :+

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:33

melody7 schreef:
Bel of mail eens naar Stichting de Ezelshoeve, zij kunnen je perfect advies geven en hebben ook herplaatsers waardoor ze kunnen kijken naar ezeltjes (tjes ja, want je moet er minimaal 2) die bij jou passen.

Valt daar best tegen qua ezels eigenlijk...

Je kunt ook bij de ezelmelkerij in belgie gaan kijken. Als je frans spreekt kunnen zij je heeel veel uitleggen. Verder staat mijn pb altijd open!